Unormalt fall i diskant nivå over delefrekvens ved lytteposisjond??

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.630
Torget vurderinger
2
Har gjort de første målinger av de nye høyttalerne mine i stuen på 4.1x5.8m.
Ved måling i 1 m avstand rett på diskant får jeg en ganske jevn kurve synes jeg (blå kurve), men ved 3-4m avstand får jeg et tydelig fall i nivå over delefrekvensen på 2100 hz. (rød kurve, høyere nivå).

Er det "feil" på høyttalerne, diskantspredningen, eller hva? Eller er det rett og slett romeffekten?. (Rommet er har litt for mye romklang med store veggeflater og ingen gardiner.,, ), Liker ikke knekken ved 2000 Hz, og ville forvente et jevnere fall med økende frekvens.
fall.jpg

Sist redigert:

rumel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2008
Antall liker
612
Sted
Oppdal
Torget vurderinger
6
Fasefeil på diskantene kansje...mulig du har byttet om pluss og minus på den ene.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.630
Torget vurderinger
2
takk for input, men mnei..tror ikke det. om +/- er byttet om da skulle det vært en dyyp dip ved delefrekvensen...

Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Prøv å måle med samme nivå på kort og lang avstand. Hva skjer da?
Er dette målt med kun en høyttaler og begge gangene on-axis?
Det er nok ikke helt unormalt at det ruller godt av oppover mot 20k ved lang avstand?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Spør du meg så ser dette akkurat ut som forventet gitt hvordan du beskriver rommet ditt. Gjenklangen i rommet vil være fallende med økende frekvens (så lenge du ikke roter helt nede i bassområdet da). Hva ville du hatt annerledes?

Jeg har ikke lest all "small print" under grafen din.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.630
Torget vurderinger
2
Til EHED:
Måling er med en høyttaler. med konstant nivå er bildet det det samme , det blir en knekk og fall i frekevenskurvev ved delefrekvensen.. samme resultat uansett høyttaler

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Til EHED:
Måling er med en høyttaler. med konstant nivå er bildet det det samme , det blir en knekk og fall i frekevenskurvev ved delefrekvensen.. samme resultat uansett høyttaler
Prøv en annet ht modell - så får du se hva som er effekten av rommet ditt.

T

tce-teams

Gjest
Er du sikker på at det ikke er fase feil , jeg gjorde samme feilen når jeg satt opp anlegget , i ny huset vi kom inn i. Heldigvis gidde hjemmekino reciveren min beskjed om dette når jeg tok kalibrering av systemet mitt.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.630
Torget vurderinger
2
Til EHED:
Prøv en annet ht modell - så får du se hva som er effekten av rommet ditt.
Her er kurver sammenlignet mot en annen høyttaler- til 5 ganger prisen-(Rød, med rørforsterker, gul med transistor forsterker). Lilla kurve er problem høyttaler. OBS dvs før modifikasjon av delefilter. Nytt delfilter rettet opp "feilknekken" i nærfelt men ikke godt nok i lyttepososjon, ref føste innlegg.
Capture.jpg

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Dette er et resultat av høyttaleren og romakustikken, og heller ikke noe spesielt håpløst eller elendig.
Uten å vite mer om høyttaleren og måleoppsettet, så ser jeg en høyttaler med noenlunde flat frekvensrepsons on-axis, med fallende powerrespons oppover, som medfører at f-r vil tilte nedover med økende frekvens, når man plasser den i et rom, og flytter seg lenger vekk fra høyttaleren.
Jo lenger vekk fra høyttaleren det måles. jo mer vil responsen ligne powerresponsen.

Hvis du flytter mikrofonen noen cm vil du kunne se varianjoner i fr.
Bruk pink noise og rt analysator, og beveg mikrofonen litt rundt, kanskje er den feilen du ser et resultat av refleksjoner rundt måleposisjonen eller høyttaleren?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.644
Torget vurderinger
96
Hvis det der er målt uten EQ eller annen romkorreksjon, skal du være fornøyd. Mange rom/høyttalerkombinasjoner som spriker mer enn det der. Men viktigere enn målinger, hvordan synes du det låter?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Har høyttalerene dine en heving i impedansen mellom ca 40 og 80 hz og mellom 1 og 4 khz? I så fall kan de være grunnen til at rørforsterkeren gir mer i de frekvensområdene.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.630
Torget vurderinger
2
sammenligning klasse A singleenden rør non feedback 7 watt (grønn),mot transistor 100watt. lytteposisjon 3,5m
Capture.jpg

måling på 1 m og lytteposisjon 3,5m, begge med tranistor forsterker..
Capture.jpg

Så til slutt kurvene for EN ANNEN høyttaler mye dyrere og kommersiell høyttaler (5x), målt 1m fra (rød) og 4 m fra (lilla).
Capture.jpg

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.962
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
På 7w rør mot 100w transistor, var rør grønn og transistor blå?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.011
Sted
Kongsberg
Balle Clorin: Ved måling i 1 m avstand rett på diskant får jeg en ganske jevn kurve,
men ved 3-4 m avstand får jeg et tydelig fall i nivå over delefrekvensen på 2100 hz.

Hei.

Dette er helt naturlig.

- En (uendelig liten) punktkilde mister nivå logaritmisk med avstand.
--Diskanten minner mer om en punktkilde.

- En (uendelig stor) panelhøyttaler mister nivå linjært med avstand.
--Basselementet minner mer om en panelhøyttaler.

Derfor vil et lite diskantelement alltid miste nivå fortere enn et større basselement med avstand.
Dette er grunnen til at høyttalere måles ved en meter, slik at gjengivelsen på normal større
lytteavstand har et litt senket nivå - i tråd med Brul & Kjærs anbefaling av voicing av høyttalere
for konvensjonelle lytterom.

mvh
Gunnar Brekke

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.630
Torget vurderinger
2
Balle Clorin: Ved måling i 1 m avstand rett på diskant får jeg en ganske jevn kurve,
men ved 3-4 m avstand får jeg et tydelig fall i nivå over delefrekvensen på 2100 hz.

Hei.

Dette er helt naturlig.

Derfor vil et lite diskantelement alltid miste nivå fortere enn et større basselement med avstand.
Dette er grunnen til at høyttalere måles ved en meter, slik at gjengivelsen på normal større
lytteavstand har et litt senket nivå - i tråd med Brul & Kjærs anbefaling av voicing av høyttalere

mvh
Gunnar Brekke
Takker for opplæringen, da kan jeg sove godt.
Hilsen en med Audiophilia Nervosa Technicalis...

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863

Hei.

Dette er helt naturlig.

mvh
Gunnar Brekke
nei det er nok omvendt. Bassen fungerer som en punktkilde. Lite membranareal ift bølgelengde gjør at den er rundstrålende. Dette bidrar til stort innslag av reflektert / romforsterket lyd i sweetspot. Den typiske diskant begynner å beame mellom 5 og 10 khz. Dette skyldes stort membranareal ift bølgelengde. Dette gjør at det blir gradvis mindre reflektert lyd over ca 5 khz. Det generelle fallet man ser i lyttepos på stort sett alle høyttalere skyldes dels strålingsmønster, dels at rommet absorberer lyd bedre oppover i frekvens. Så kommer beamingen i diskanten på toppen og gir ekstra avrunding.

Topp Bunn