Universalfjernkontroll - "opplærbar"

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg trenger en fjernkontroll (IR) som kan læres opp med den originale fjernkontrollen. Jeg kan altså ikke bruke en forprogrammert fjernkontroll. Jeg har en gammel (ca 1990..?) slik en fra Philips som nå skal pensjoneres, men de fleste fjernkontrollene jeg finner til salgs er av typen forprogrammert, eller så må den programmeres ved hjelp av PC/dockingstasjon.

Jeg har ikke behov for en hi-tech dings med masse lys og fancy funksjoner. Det viktigste er at den kan læres opp med originalen.

Har du peiling på hvor jeg kan få kjøpt en "opplærbar" fjernkontroll, takker jeg for gode råd.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En Logitech Harmony 525, f.eks. Jeg har to stykker av denne typen - og den kan læres opp via den originale fjernkontrollen, pluss at det ligger koder i Logitechs database som man kan hente inn gratis på nettet. T.o.m. min gamle Sony TV fra 1994 hadde alle kodene sine i Logitechs database. Jeg kjøpte mine på Soundgarden, men de kan naturligvis kjøpes på nettet også - pris ca. 450 kroner.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
En Logitech Harmony 525, f.eks. Jeg har to stykker av denne typen - og den kan læres opp via den originale fjernkontrollen, pluss at det ligger koder i Logitechs database som man kan hente inn gratis på nettet. T.o.m. min gamle Sony TV fra 1994 hadde alle kodene sine i Logitechs database. Jeg kjøpte mine på Soundgarden, men de kan naturligvis kjøpes på nettet også - pris ca. 450 kroner.
Hmm, spennende... Denne har jeg faktisk kikket litt på, men ingen av salgsstedene har klart å få fram at den kan læres opp, bare dette med koder som kan hentes på nettet. Da finnes det kanskje andre også med denne funksjonen, men at det ikke alltid er presisert i reklamen/salgsannonsen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - at den kan læres opp er tydeligvis en godt skjult hemmelighet. De visste ikke noe om det der jeg kjøpte min første heller - men jeg kjøpte den med full returrett i tilfelle den ikke kunne læres opp. Men den kan helt sikkert læres opp - jeg har brukt den muligheten på et par funksjoner som ikke lå inne i databasen til Logitech. Men du må likevel ha den koblet til PCen - også når du lærer den opp direkte fra en annen fjernkontroll. Med den medfølgende USB-kabelen. En smal sak akkurat det, da.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ønsker meg også en sånn. En som funker på vinylspilleren også.

"Kan'ke du være en engel og snu plata for meg, kjære?"  ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det finnes slike også. Som regel er det slike man gifter seg med. Men jeg advarer: De er DYRE i drift. Veldig dyre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hørt rykter om driftskostnader. Jeg lurer litt på om det alltid følger fattigdom med dem. Noen som har glemt hva det koster å bo alene? ;)

Men. Nok avsporing....

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Inspirert av ryktet om at det finnes flere fjernkontroller som kan tilfredsstille mine behov, enn hva som framgår av annonsene, svippet rett og slett innom Elkjøp, og sannelig hadde de ikke ganske mange fjernkontroller på et bortgjemt stativ. Jeg endte opp med en B-vare fra Philips. Det gjenstår å se om den funker, men jeg skal i alle fall prøve. ;)

EDIT: Kontrollen fra Philips var en fiasko. Den må først settes opp etter en forhåndsbestemt kode, og om merket/modellen din ikke finnes i listen, må du velge en av de andre. Da er man naturlig nok avhengig av å kunne programmere inn funksjonene som behøves, og her kom mangel nummer to. Man kan ikke velge en vilkårlig knapp, for så å "lære" denne en funksjon. Man må bla i en meny og velge en av knappene som ligger inne med programmeringsmulighet. Eksempelvis var talltastene umulig å programmere, og det tror jeg volum også var. Dermed er den ubrukelig om du f.eks skal bruke den opp mot en ukurant CD-spiller og forsterker. Jeg husker ikke modellen i skrivende stund, men det kan jeg alltids sjekke i morgen. (EDIT: SRU5150)

Den gamle Philips-kontrollen jeg har, kunne læres opp med hvilken funksjon som helst, på hvilken knapp som helst. Eksempelvis styrte volumknappene alltid forsterkerens volum, selv om kontrollen var i CD-modues eller Tuner-modus. Dessverre er denne gamle sliteren nå ubrukelig. ::)

Dere med Logitech; kan man velge hvilken som helst knapp for "opplæring", slik at man kan lære den opp til å styre alle vanlige funksjoner for en litt ukurant CD-spiller, f.eks en TEAC? Jeg ønsker "liv" i alle tastene jeg bruker til vanlig, og det inkluderer talltastene, pause, play, stopp osv osv... Har dere testet dette (mauell opplæring)?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hamram skrev:
Dere med Logitech; kan man velge hvilken som helst knapp for "opplæring", slik at man kan lære den opp til å styre alle vanlige funksjoner for en litt ukurant CD-spiller, f.eks en TEAC? Jeg ønsker "liv" i alle tastene jeg bruker til vanlig, og det inkluderer talltastene, pause, play, stopp osv osv... Har dere testet dette (mauell opplæring)?
Svaret er ja på alle spørsmålene: Man kan lære opp hvilken som helst knapp på Logitech universalkontrollene til å gjøre hva som helst som originalkontrollen kan gjøre. F.eks. har jeg programmert OK-knappen på Logitech til å fungere som Play når jeg styrer Squeezebox og CDspiller. Men den fungerer som OK-knapp når jeg spiller DVD. Full fleksibilitet her. Og de røde-grønne-gule-blå knappene som normalt styrer tekst-TV er blitt lært opp til å styre skriftstørrelse, lysstyrke, repeat, shuffle på Squeezeboxen. Dette kan man gjøre enten via direkte opplæring eller ved å gå inn i kodemenynen som ligger i databasen. Fjernkontrollen til Mark Levinson forforsterkeren min var bare delvis dekket av det som lå i databasen - så der ble de en del direkte manuell opplæring fra originalkontrollen.

Teac er forøvrig neppe ukurant i databasen til Logitech - hvis du oppgir hvilken modell du har, kan jeg godt sjekke om den ligger der.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk Ulf-B, da tror jeg det blir Logitech på meg også, men ikke fra Elkjøp, for der skulle de ha 699,- for en 555. De hadde ikke inne modellenene under denne, og jeg trenger i alle fall ingen større... 555 koster under 500,- mange steder, og jeg vil ikke gi Elkjøp en hundrings (++) i tips, he he...

TEAC VRDS-T1 har jeg, og forforsterker fra Dynamic Precision: C1B

Om du vil sjekke disse for meg, hadde det vært topp! :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Teac-spilleren din ligger inne i databasen. Det betyr at du skal ha et greit utgangspunkt. Vanligvis kan du ta knappelogikken slik den ligger i databasen og bruke den direkte - men du kan også f.eks. konfigurere OK-knappen til å fungere som Play - selv om originalkontrollen ikke skulle ha en OK-knapp. Hvis Play-knappen ligger inne i databasen, kan du gjøre en slik omprogrammering direkte på PCen - du trenger altså ikke noen form for manuell opplæring. Skulle noen av knappene som ligger inne i databasen ikke fungere slik du vil, er det også fullt mulig å lære dem opp manuelt - hvis du foretrekker det.

DP forforsterkeren din fant jeg ikke - men det er egentlig ikke noe problem hvis du har originalfjernkontrollen. Da døper du forsterkeren din C1B, og da kommer det opp et forsterkeroppsett med volum knapper, inngangsvelgere etc. etc. som du må programmere manuelt via opplæring fra den originale fjernkontrollen.

Kjøp gjerne en Harmony 525 - hvis du ikke får det til, kan jeg faktisk tenke meg å kjøpe den av deg. Dette er noe broren min har snakket om at han gjerne vil ha i anlegget sitt i TVstuen.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk for hjelpen!

Jeg har nå bestilt en 555 da det er modellen Elkjøp har inne. På nett kostet den 549, og det tilsvarer vel omtrent nettpris pluss porto fra billigste salgssted. I butikken er den priset til 699,-, men det var fullt mulig å bestille med collect@store opsjonen, så om to timer kan jeg dra på Elkjøp og hente ny remote. ;D

Da har jeg noe å gjøre i helga... ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bare hyggelig hvis min beskjedne erfaring kan være til nytte. Jeg brukte et par timer på å sette opp det første anlegget mitt - må innrømme det. Men øvelse gjør mester - og anlegg nr. 2 i TVstuen gikk unna på en liten time.

Lykke til!

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
collect@store funker dårligere enn jeg hadde fryktet... ::)

Jeg dro til Elkjøp drøye to og en halv time etter at jeg hadde bestilt, men på grunn av at butikken tydeligvis ikke hadde fått en eller annen mail, kunne de ikke selge meg fjernkontrollen. Jeg fikk en følelse av at de trodde jeg bløffet dem, og bad da om å få låne en PC. Jeg logget meg på min egen elkjøpkonto, og der poppet bestillingen min opp, med alle ønskelige data. Til tross for dette kunne de ikke selge meg fjernkontrollen til prisen jeg hadde fått i nettbutikken. Snakk om serviceinnstilling... :p

Jeg kunne selvsagt bare kjøpt en til blodprisen 699,-, og levert den tilbake om et par dager, men det gadd jeg bare ikke...

EDIT: Endelig er den i hus, og den funker stort sett akkurat som jeg håpet på. Jeg har ikke testet ut muligheten til å legge til ekstraknapper/kommandoer, men det tror jeg skal gå fint. Den var i alle fall lettlært på knappene som lå tilgjengelige, eksempelvis Volume under "CD-spiller".

Igjen; takk for tipset Ulf-B!
:)

Topp Bunn