Inspirert av ryktet om at det finnes flere fjernkontroller som kan tilfredsstille mine behov, enn hva som framgår av annonsene, svippet rett og slett innom Elkjøp, og sannelig hadde de ikke ganske mange fjernkontroller på et bortgjemt stativ. Jeg endte opp med en B-vare fra Philips. Det gjenstår å se om den funker, men jeg skal i alle fall prøve.
EDIT: Kontrollen fra Philips var en fiasko. Den må først settes opp etter en forhåndsbestemt kode, og om merket/modellen din ikke finnes i listen, må du velge en av de andre. Da er man naturlig nok avhengig av å kunne programmere inn funksjonene som behøves, og her kom mangel nummer to. Man kan ikke velge en vilkårlig knapp, for så å "lære" denne en funksjon. Man må bla i en meny og velge en av knappene som ligger inne med programmeringsmulighet. Eksempelvis var talltastene umulig å programmere, og det tror jeg volum også var. Dermed er den ubrukelig om du f.eks skal bruke den opp mot en ukurant CD-spiller og forsterker. Jeg husker ikke modellen i skrivende stund, men det kan jeg alltids sjekke i morgen. (EDIT: SRU5150)
Den gamle Philips-kontrollen jeg har, kunne læres opp med hvilken funksjon som helst, på hvilken knapp som helst. Eksempelvis styrte volumknappene alltid forsterkerens volum, selv om kontrollen var i CD-modues eller Tuner-modus. Dessverre er denne gamle sliteren nå ubrukelig. :
Dere med Logitech; kan man velge hvilken som helst knapp for "opplæring", slik at man kan lære den opp til å styre alle vanlige funksjoner for en litt ukurant CD-spiller, f.eks en TEAC? Jeg ønsker "liv" i alle tastene jeg bruker til vanlig, og det inkluderer talltastene, pause, play, stopp osv osv... Har dere testet dette (mauell opplæring)?