Understellsmasse til bil, tørketid m.m?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Noen her som har greie på dette? Jeg har laget nye bunnplater til til en tilhenger i kryssfiner. De er lakkert med flere lag båtlakk på begge sider, og jeg tenkte bruke understellsmasse på undersiden av platene. Bitumenbasert fra Biltema. Det står ingenting om tørketid på den (bortsett fra "klebefri etter 48timer"), og det ser jeg lite av på andre merker også (via sider til Jula, Torshovbil osv.)
Hvor kaldt kan det være når påføres, og hvor lang tørketid i ulike temp? Det er vel bare noen få + ute nå, og jeg er litt skeptisk til å påføre denne massen inne i huset pga har en følelse av at dette er enda mer sterktluktende og helseskadelig enn lakk, som jeg synes var ille nok :-\

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Understellsmasse blir ikke tørrere enn "klebefri"

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Pink_Panther skrev:
Understellsmasse blir ikke tørrere enn "klebefri"
Takk for svar, men det var ikke spørsmålet. Mulig jeg har vært upresis. Vet at "klebefri" er det endelige resultatet, og hensikten med massen, da den skal være støtabsorberende og lyddempende i tillegg til å beskytte mot fukt/rust.

Spørsmålet er tørketid (til den blir "klebefri") ved lave temperaturer. Og om det i det hele tatt vil tørke ved så lave temperaturer som f.eks.3-5 +grader. Dersom det tar uke eller mer, eller eventuelt ikke skal gjøres ved så lave temp i det hele tatt, så er det greit å vite, da får jeg bite i det sure eplet og ta jobben inne i huset uansett stank/helseskade osv.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Anybody who knows?

Jeg må gjøre jobben i ettermiddag / kveld, så det haster med råd..

Takknemlig for eventuelle tilbakemeldinger som kan opplyse meg :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Tipper det står anbefalt temperaturområde samt tørketid bakpå boksen.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg ville bare gått igang og latt det stå til. Utenfor. Slikt kan være noe herk å få av gulv osv...
Før i tiden brukte jeg spillolje/ diesel og grusvei når bilen skulle understellbehandles. Nærmest gratis, og effektivt.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jeg hadde gitt blaffen i understellsmasse,mtp vedlikehold etter tid.

Typisk problem med sprekker i tectylen etter relativt kort tid,med behov for etterbehandling.

Meir enn godt nok med fleire lag båtlakk som du allerede har brukt,og lettere å etterbehandle/kontrollere.

Mvh.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Takk takk, jeg får ta sjansen på å gjøre det ute. Skal starte opp nå, da jeg må ha den klar til over helgen. Så får vi håpe det blir tørt nok til at jeg kan sette de på plass og skru fast om noen dager. Får bestille varmt vær i noen dager..

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Massen var ekstremt tykk og tung å dra ut. Måtte bruke sparkel, da stiv pensel var helt dødfødt. Forbruket er enormt, dersom en skal ha anbefalt tykkelse på 2-3 mm. Jeg brukte 3 stk.1 liters bokser og må ha en boks til. Det virker som lav temperatur ikke er noe problem, da det er mest tørrstoff i disse produktene og det er klebrig/ fester godt til underlaget. Resultatet blir imidlertid bra, og jeg er glad jeg gjorde det ute ettersom dette har en rimelig heftig avdunsting. Var innom Torshovbil rett før jeg dro hjem, og på et lignende bitumenbasert produkt sto det oppgitt tørketid 5-7 timer. Antar at det er i normal romtemperatur og at jeg må regne med noen dager.

Topp Bunn