Underlag for VPI Classic?

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Tenkte jeg skulle steppe ut fra Pickup-tråden og lufte en ny problemstilling - underlag for VPI Classic.

Mer spesifikt - jeg trenger å "hjelpe" et Quadraspire Q4L bord med å få plass til VPI Classic.
(Det er for trangt mellom topp-mutterne.)

Min (foreløpige) kongs-tanke er å bruke en polert granittplate av samme størrelse som hyllene,
med en tykkelse på 3-4 cm. Denne plasseres oppå Vibrapods (av den kraftigste typen).

Er dette en kongs-tanke eller uhensiktsmessig?

OS - du har vel gjort noe liknende med en Aries?
(http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=13042.0;attach=11877;image)

Diskusjoner her inne har vel gått på at stein under elektronikk kan "reflektere" og forårsake mikrofoni,
siden det ikke er så dødt man skulle tro. Hvorvidt det er plagsomt for platespillere, er jeg usikker på.

What thinks?

Stein eller Corian - eller noe helt annet?

Går jeg for stein - er det noen spesielle fordeler med upolert vs polert?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tja. Noen vil garantert komme opp med forslag om sandkasse. Jeg har ikke gått så drastisk til verks med min Vpi. Den står på ei trehylle, på Vpi's Mini-TNT feet's. Og den står stødig. Hvis ikke Classic'en er veldig forskjellig fra Scout'en hva angår følsomhet, funker det sikkert med Corianplate, ei tjukk plexiglassplate, eller som hos meg; ei kraftig, laminert trehylle. Mini-TNT feet's kan forøvrig anbefales!

Mvh. VilhelmW

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukar vegghylle på min SSM med spikes. Funkar veldig greitt. Har ikkje prøvd sandkasse på VPIane, men fekk såpass eintydig kvalitetsauke ved å gå over til vegghylle på eit par andre spelarar (mellom anna TEchnics SL 1000), at det aldri har vore nokon veg tilbake.

Har lurt på å skifte til andre bein under, i staden for dei digre spika. Anten original eller Soundcare. Berre for å sjå skilnaden.

P

Parelius

Gjest
HW (Mr VPI) foreslo tidligere disse slakterblokkene (tre) som de hadde på IKEA. Om de eksisterer fremdeles vet jeg ikke.

Vet ikke helt hva som er så bra med granitt og corian i denne sammenhengen. «Ringer» ikke corian da? Jeg kjenner ikke stoffet noe særlig, men har vært borti sammenhenger hvor det er nevnt at det må dempes på en eller annen måte. Dette sagt ut fra en dårlig hukommelse, og ikke kjennskap til stoffet. Men det bør kanskje sjekkes ut?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Parelius skrev:
HW (Mr VPI) foreslo tidligere disse slakterblokkene (tre) som de hadde på IKEA. Om de eksisterer fremdeles vet jeg ikke.

Vet ikke helt hva som er så bra med granitt og corian i denne sammenhengen.
Ingen slakterblokker på ikea lenger :( Bauhaus selger en del lignende saker

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
jeg har tenkt å prøve AVID sin nye plate, rapport kommer! Jeg har de orginale beina, tror det er stor oppgradering å kjøpe de hrx mini feets :)

J

J.J

Gjest
65finger skrev:
Parelius skrev:

Vet ikke helt hva som er så bra med granitt og corian i denne sammenhengen.
Ingen slakterblokker på ikea lenger :( Bauhaus selger en del lignende saker
Dem har denne enda ...

IKEA

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.332
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
...
Vet ikke helt hva som er så bra med granitt og corian i denne sammenhengen. «Ringer» ikke corian da? Jeg kjenner ikke stoffet noe særlig, men har vært borti sammenhenger hvor det er nevnt at det må dempes på en eller annen måte. Dette sagt ut fra en dårlig hukommelse, og ikke kjennskap til stoffet. Men det bør kanskje sjekkes ut?
Corian finnes sikkert i flere ulike kvaliteter. På de kjøkkenbenkene jeg har knoket så har jeg inntryk av at corian her en vesentlig kortere «klang» enn f.eks. granitt eller marmor, dog fortsatt en «steinklang». Dersom det er god avkboling i føttene til VPIen så er forsåvidt ikke «steinklangen» et stort problem, enten det er Corian eller ekte stein.

Til spm. er det ikke mulig å flytte føttene på VPI Classic slik at det passer?

Dersom flytting av føtten ikke lar seg gjøre, så ville jeg ha funnet ei plate i passende finish (ift stereobenken) og satt den på passende SD-føtter (e.l.) slik at resonansfrekvensen havnet omkring 2-3 Hz.

mvh
KJ

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Klarte ikke å holde meg - gikk til anskaffelse av en stor, svart og Las Vegas-shiny granittplate.

Pen som pokker, men det går opp for meg at den HAR en viss egenlyd.

I påvente av klæssiken står min trofaste Ariston Pro oppå, og
selv om den har satt ny bestenotering i PRAT og bassgjengivelse, merker
jeg at mellomtonen er blitt en anelse hard.

Forhåpentligvis er beina på Klæssiken såpass mye bedre at det ikke blir noen
merkbar farging fra granitten. OM det skulle vise seg at den "klinger med"
også med den spilleren, skal jeg vurdere enten Solidtechs Disk of Silence under spillerbeina,
En Gingko-platform eller et lag med MDF/kork/lignende under granitten.

Om den viser seg å være helt klin umulig å få til skikkelig, skal enten TVen eller suben få råflott underlag,
også får jeg gå på jakt etter no' treverk.

Så pen som den plata er, blir det aller siste utvei. Ser ut som en million bøkks.

Topp Bunn