Underlag for platespiller

E

EasterParade

Gjest
Jeg har en Project RPM1 som jeg stort sett er fornøyd med. Det eneste problemet er at lyden fra motoren forplanter seg til pickupen. Dette høres naturligvis bare i stille partier, men det irriterer meg litt likevel.

Motoren har sin egen plint som ikke er i direkte kontakt med resten av platespilleren, og dersom jeg løfter motoren ørlite fra underlaget forsvinner lyden. Jeg håper derfor at problemet kan løses ved å finne det riktige underlaget.

Platespilleren har faste spikes av kunststoff, og motoren har gummiknotter under.

For tiden står den på en 5 cm tykk treplate med møbelknotter (filt) under. Under der befinner det seg en reol av 4cm tykke finerbelagte sponplater, også med filt under. Betonggulv. Det fungerer altså ikke.

Jeg regner med at det er det øverste laget som er problemet, så hva bør jeg erstatte treplaten med? Stein? Glass? Noe helt annet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om du vil ha min humble mening på en generell basis; prøv en lavmasse support. Masse lagrer energi og bouncer den tilbake i drivverket ditt. Høymasse, dvs massiv tre, stein og slikt, er derfor oftest elendigheten selv med slike spillere. Akkurat som du opplever når du løfter den såvidt opp fra underlaget.

Alternativt kan du plassere en avkoblet lavmasse hylle mellom platespiller og disse høymasse-uhyrlighetene. Vegghyller, Ikea Lack-bord og dyrere mer fancy supporter er tilgjengelige og vil kunne gjøre en god jobb.

Som en fotnote; det vil nok kunne være flere grunner til at du hører motorlyden. Bare for å ha nevnt det. Det du er ute etter er et underlag som videretransporterer energi fra motoren til et annet sted eller omdanner den til varme. Et antall knotter møbelfilt under motoren vil kunne gjøre susen; især om de er mange nok til at trykket pr kvcm er lavt nok til at bevegelser med friksjon oppstår mellom filt og underlag antakelig.

En hurtigkur for duringen vil jo selvsagt også være å sage denne treplata di i to, og la motor og plint stå på hver sin del. Men selv om du får bort motorlyden så er altså sannsynligvis lydkvaliteten din forøvrig fortsatt kompromittert som følge av en høymasse support.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Prøv med myke gummiknotter (evt skumgummi) under selve spilleren i stedet for spikes. Prøv evt å isolere motoren ytterligere fra underlaget.

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du mulighet så bruk vegghylle. Helt enig. Kan hende må du isolere motor litt fra underlag allikevel, men pytt.

Jeg vil råde deg til å legge i en femhundrelapp ekstra og gå for Apollo sin hylle. Du vil ikke angre, jeg lover!

Den er simpelthen super; mye bedre laget, tåler en trøkk, har avkoblet hylle, vil kunne bære selv tunge spillere med letthet i fremtiden. Skulle ikke forbause meg om den låt mye bedre også (uten å ha sammenliknet).

Koster en tusenlapp hos Kontrapunkt Hifi. De sender om du ikke bor i Oslo.

Mvh Vidar P

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Vidar P skrev:
Har du mulighet så bruk vegghylle. Helt enig. Kan hende må du isolere motor litt fra underlag allikevel, men pytt.

Jeg vil råde deg til å legge i en femhundrelapp ekstra og gå for Apollo sin hylle. Du vil ikke angre, jeg lover!

Den er simpelthen super; mye bedre laget, tåler en trøkk, har avkoblet hylle, vil kunne bære selv tunge spillere med letthet i fremtiden. Skulle ikke forbause meg om den låt mye bedre også (uten å ha sammenliknet).

Koster en tusenlapp hos Kontrapunkt Hifi. De sender om du ikke bor i Oslo.

Mvh Vidar P
Takk for tipset Vidar.
Må ha meg en sånn sjøl. Matcher jo racket også.

EasterP:
Bruker en S1 sjøl pr i dag. Ikke ideel til mitt bruk. Selv med MDF plate med "knotter" under.
Er litt "vinglete" også. Nei tror vi får gå for Apollo sin :)

/jan

Topp Bunn