Underlag for komponentar

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Hei

Kor viktig er underlaget for komponentar? Kva er det som virkar og kva effekt har det?

Eg tenkjer då på forsterkarar, cd-spelar og dac, fyrst og framst transistorutstyr (høgtalarane har eg ordna med gummiføter). Eg har ikkje sjølv jobba med dette, og kunne tenkt meg innspel om kva folket her meiner om temaet. :)

K

kbwh

Gjest
Jeg har funnet ut at myk avkopling av CD-drivverk kan være av det gode, ettersom det gjør at musikken ikke hopper med dans og barn. Det skulle vel bety mindre feilkorrigering ellers også?

For de andre du nevner har jeg erfart at underlaget ikke har noe å si. Rørutstyr har jeg ikke prøvd.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.276
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
må si meg enig med valentino,cd spilleren trenger en god avkobling men øvrig elektronikk trenger absolutt ikke noe form for avkopling.

mvh

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
motoren skrev:
må si meg enig med valentino,cd spilleren trenger en god avkobling men øvrig elektronikk trenger absolutt ikke noe form for avkopling.

mvh
Har faktisk opplevd at god avkobling er nødvendig også for forsterkere. Med holfi puter under Utgangsforsterkeren (også) strammer lyden seg kraftig opp, får mer atakk og lydbildet roer seg. (Blir mindre masete. Les mindre forvrengning fra vibrasjoner). Men avkoblingen må avpasses etter forsterker/underlag. Mao prøving og feiling. Har imidlertid erfaring for at Holfi puter ofte funker bra under elektronikk.

Mvh
Geir

O

om.s

Gjest
motoren skrev:

mvh
Hva har du for belegg å komme med en slik påstand? har du testet det som som kan testes av komponenter, på diverse underlag for å danne deg ett bilde (ett stort ett) eller har du bare en enkelt erfaring?, jeg bare lurer, for denne påstanden vil jeg si er så feilaktig som det kan bli, min erfaring er mer å gi hele anlegget ett godt underlag, og det er en større sjans for at du klarer å hente ut hele potensialet av elektronikken din.

Legger ved en lignende tråd for forsterkere fra tidligere for å underbygge litt av hva jeg mener...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,8033.0.html

mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg vil ikke være så bastant som motoren er i annet ledd. Jeg ville ikke brukt spikes på/boltet fast elektronikken forøvrig. Standardføttene har vært nok avkopling for mine ører/anlegg.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.276
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har vel forsåvidt grunnlag til å uttale meg om dette ,har tideligere erfaring fra bransjen men dette kan jo diskuteres fram og tilbake i det uendelige.
men jeg personlig har aldri kunne konstatere noe forskjell på underlag til fex forsterkere, dac eller annen transistor utstyr,med untak av cd spillere og platespillere.
men dette er jo bare min erfaring og hva andre måtte ha av erfaring kan jeg selvfølgelig ikke svare for.

mvh

B

brand-x

Gjest
om.s !

Med all respekt å melde, så er det slik att det eneste som kan påvirkes av ytre tweak som har positiv effekt, er støyreduksjon enten elektrisk relatert eller mekanisk relatert. All øverhøring og måling viser att myk avkobling har disse egenskaper sammens med høy masse for stabilitet..
For ordens skyld gjelder reduksjon i tastefeil spesielt for drivverk og slike egenskaper har ikke materialer uten elastitet punktum finale.... og det kan bevises... så her gjelder ingen umålbare påstander... Hva angår annen støy som genereres i komponenter gjelder samme regelen ..... Et annet moment er akustikkforholdet til komponenten som bidrar negativt i forholdet til støy .Kan denne senkes er det å anse som en betingelse for bedre arbeidsbetingelser for komponenten...

Påstandene er ikke injurierende mot noen produkter da alt kan måles og høres ... Alle innretninger gir endringer og hvis man finner en økning i nevnte variabler som tastefeil og elektrisk mekanisk støy som lydforbedring blir det opp til hver enkelt... Faktum er uansett att myk avkobling og senking av akustikkforholdet gir det mest opptimale forholdet mot null støypåvirkning som detekteres som ett problem blandt produsentene av våre investeringer...

Men for ordens skyld kan jeg ikke forstå att mindre informasjon fra cd-platen er en lydforbedring..... ???

mvh
Kjell P.. :)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Jeg har klokketro på lette og stive underlag som diverse tresorter, kontra granitt og andre typer steinmaterialer. Min erfaring er at disse absorberer vibrasjonene i motsetning til stein som sender vibrasjonene i retur til komponenten(e). Bruk gjerne gummi i kombinasjon med treblokker/plater.

Har allt mitt utstyr på treplater av gummitre, og det funker utmerket.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for responsen. Trur eg skal prøve nokre mjuke føter etterkvart då :)

Topp Bunn