Ultracraft armer

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

Jakter på arm til min IKEDA pu.
Nå er Thorens TD124 mk2 og en Technics Sp10 mk2 på vei inn i heimen.

Så gjenstår arm.
En japaner vil selge meg Ultrcraft 3000 evt. 3300. Han mener det vil passe perfekt.
Synspunkter?
Han mener kantileverløs design og unipivot er optimalt.

SKyt!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
tRMD skrev:
Han mener kantileverløs design og unipivot er optimalt.
Hvordan kan en PU være cantilever-løs (og fremdeles spille plater)?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er en veldig god arm du har på hånden. Kjenner den som en topparm fra tiden rundt 1980, og den har definitivt fått sin renessanse, på linje med FR64 og Grace-armene. Om det er en optimal match skal jeg ikke si så mye om. Jeg kjenner ikke armen godt nok, rett og slett. Hva skal denne entusiastiske japaneren ha for vidunderet?
Magefølelsen min sier i alle fall at denne passer bedre på en SP10 enn den gjør på en Thorens...men det er meg.

Gratulerer med fine spillere, forresten!

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
Cantileverløs er vel en tilsnikelse. Det finnes i hvert fall en pickup til hvor nåla er festet på en 'cantilever' som går rett opp. I den retningen hvor cantileveren vanligvis går er det oppspent en tråd i stedet. Jeg antar at ideen er at et stivt materiale flekser/resonnerer mer hvis kreftene forsøker å bøye den fremfor å strekke/komprimere.

Jeg husker ikke hvilke pickuper det er, foruten denne Ikeda.

Klarer jeg å gjøre meg forstått?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Regner med at det er en AC-3000 MC du har tilbud på. Den ble levert med to motvektslodd og en spesielt god kabel, og kunne leveres med to armrør. Fantastisk finish, som med mye grisedyrt japansk på den tiden.
Den er som navnet tilsier spesiallaget til MC-elementer.

Apropos pris, den kostet 3500,- hos Boahs i 1980. Det var tre og en halv gang så mye som en Stax UA 7 cf. Mye penger den gang.......

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Ang. kantilever løs så er det en omskrivelse for det du så på bildet. Det er pu'er uten den vanlige fiskestangen m diamant i enden. Foruten Ikeda er det vel Decca som er mest kjent for disse.

Det er en Ultracraft 3000mc ja. Den kan jeg få for ca 4500 pluss frakt fra japan. Hva sier dere?

Vet noen forskjellen på en 3000 og en 3300 da?

Ellers har han 4000mc også. men de koster 8 lapper pluss frakt. Stor forskjell?

Hvorfor ikke denne armen på en Thorens da? Hva skal man ha på den da?
En 3009R?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
FZ skrev:
Cantileverløs er vel en tilsnikelse. Det finnes i hvert fall en pickup til hvor nåla er festet på en 'cantilever' som går rett opp. I den retningen hvor cantileveren vanligvis går er det oppspent en tråd i stedet. Jeg antar at ideen er at et stivt materiale flekser/resonnerer mer hvis kreftene forsøker å bøye den fremfor å strekke/komprimere.

Jeg husker ikke hvilke pickuper det er, foruten denne Ikeda.

Klarer jeg å gjøre meg forstått?
Jo da, tror jeg skjønner hva du mener. "Tråden" er vel for å holde tilbake draget på diamanten (fra friksjonen fra plata). Men en vertikal cantilever må vel være temmelig dårlig til å ta opp ujevnheter i plata slik at all vertkalforflytning opptas i armlageret og ikke i cantilever....
Du har ikke et bilde sett fra siden også?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Prisen er det ingenting å si på. Den dyrere 4000-versjonen kjenner jeg ikke til. På Thorensen er det sikkert ikke dumt med en SME 3009, nei...

Z

Zomby_Woof

Gjest
tRMD skrev:
Ang. kantilever løs så er det en omskrivelse for det du så på bildet. Det er pu'er uten den vanlige fiskestangen m diamant i enden. Foruten Ikeda er det vel Decca som er mest kjent for disse.
Decca var det, ja. Takk skal du ha. Jeg håper du ikke synes jeg sabber tråden med litt generelt rundt cantileverløse pickuper.

Her er et lite utvalg av Decca/London-bilder:

Jeg skjønte ikke helt spolelayouten, men opphenget kommer greit fram på den siste.

Hva slags opplevelser har folk med disse cantileverløse puppene, forresten?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
481
Torget vurderinger
4
Det var illustrativt. Ser at de har en intern demping til å ta opp vertikale og laterale bevegelser.........

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
Hva slags opplevelser har folk med disse cantileverløse puppene, forresten?
Det skal jeg fortelle når jeg har fått den til å spille.
Det jeg klarte å få ut av den på min LP12 antyder en enorm tilstedeværelse og live følelse.

Andre forslag til god arm på en td124?

Topp Bunn