Uklart bilde ved bevegelse..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Foreldrene mine kjøpte en 40" samsung og parabolpakke i samme slengen. Veldig klart bilde på dvd, men ved vanlig tv-titting blir bildet uklart når det er bevelgelse.

Hva kan være galt? Kan det være en idè å ringe parabolmann for å stille inn decoder riktig?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Det er nok ikke noe galt med innstillingen av parabolen. Ved digitale signaler har man enten bilde eller ikke bilde. Du skal heller se på om det er tuneren det er noe galt med.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Den canal-digital tuneren var det visst tilnærmet umulig å bytte, selvom den var kjøpt bare noen uker i forveien. Dette fordi det visstnok var lagret medlemsskap inni boksen. Jeg prøvde å bytte den, da det ikke fantes noen rca-utgang for lyd på den, men til ingen nytte.

Hvis tuneren er dårlig kan man jo evt utnytte sjangsen til å bytte i en bedre modell med rca utgang i tillegg..

Får sjekke det opp til uka da.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Det er vel fordi deinterlacingen til Samsung suger hest... Beklager det stygge språket, men det er nå slik det er.

S

Stover

Gjest
Er du sikker på at alle innstillinger i TV`n er riktige. Særlig format (16:9) og inngangstype rgb, S-video osv?

DVD var ganske så bra, men tv dårlig. Nå er alt helt supert spør du meg.

Jeg min idiot på bildeutstyr hadde ikke justert dette riktig og det ble kornete ved bevegelse. Nå skal sant sies at flat tv`er er dårlig på akkurat dette?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har prøvd forskjellige innstillinger, men jeg har ikkeno særlig peil på bildeting..

btw- kan man sende alle typer signal gjennom hdmi-kabel fra en dvd-vhs spiller/recorder til tv`n, eller gjelder dette bare dvd-signalet?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, velkommen til Canal digitals monopol. Jeg blir så sint bare jeg hører navnet altså. Get og Canal Digital bare skruer opp prisene, tilbyr elendige pakker, dekodere og PVR der har en egen mening om når den skal ta opp.....
Nuvel, digital er ikke bra bare fordi det er digital, for et år siden veltet reklamene over oss, HD klar TV MÅ du ha NÅ !! vi venter stadig på 16:9 og digitalisering fra program utbydene og det tar sikkert mange år før det er på plass.
Ah, jeg må ha luft !
Du kan bare sende digitalt signal gjennom HDMI, http://www.hdmi.org/about/faq.asp
Med hensyn til panorering er dette et velkjendt fenomen som ingen forteller dig når du kjøber. Dette har som regel med tv´ens responstid å gjøre, Philips sine 42PF9966 og 50PF9966 med Digital Natural Motion skal være helt rå på dette med panorering. Kanskje de kan bytte TV ?
Det er naturligt at DVD har ganske god kvalitet ved panorering, ellers, slå av ALT med bildeforbedrene kretser tv´en må ha....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er forskjellige typer flat-tv.
LCD har responstid 8ms. Plasma tilnærmet 0 (8ms -mot ca. 2ms)
Jeg har nettopp skaffet min mor ny tv, hun hadde ikke klart seg uten og den (min) gamle 29"sony" lot seg ikke lengre "starte" opp (i hvert fall var det svært vanskelig på slutten)
Jeg turde ikke å satse på plasma til min gamle mor (p.g.a. faren med innbrenning ved eventuell glemming av avslåing.
Det ble en LG 37LC41, en kjempelekker 37" som passet som hånd i hanske der den skulle stå (den er kun 90 cm bred)
Det er kun analog kabelsignal (get), men jeg ble fortalt at denne modellen var blant de bedre på akkurat det.
Vel hjemme hos mor, monterte det hele opp, mor er kjempefornøyd (viktigste var vel å få igjen tvbildet etter noen dager uten ::) JEG kunne ikke levd med det :( , godt å komme hjem til en skikkelig plasma (Pioneer).
Jeg tror nok at det ville bli noe bedre med en digitaldekoder, men da er problemt der med to fjernkontroller og det er vanskelig å takle en ny om det ikke skal brukes to nye om hverandre, hun er tross alt over 91 år gammel.
Jeg har hørt litt av hvert om kvaliteten til get.
Noen som vet hvordan det gjøres i borettslag opp mot digitaldekoder?
Vet ikke om jeg skal bry meg om det så lenge modern forsåvidt er tilfreds med ståa ::)
Uansett LG var et nydelig apparat og forsåvidt ganske greit priset til 37" å være 13k.
Jeg har hørt at JVC sine gode modeller er de LCD som kanskje er best på vanlig analoge signaler, men de er jo også dyrere 32" 14-15k.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
montesi skrev:
Har prøvd forskjellige innstillinger, men jeg har ikkeno særlig peil på bildeting..

btw- kan man sende alle typer signal gjennom hdmi-kabel fra en dvd-vhs spiller/recorder til tv`n, eller gjelder dette bare dvd-signalet?
Hei!
Hdmi er for digitale signaler både lyd og bilde, DVI er kun for bilde (så langt jeg har skjønt), dermed kan du ikke nyttigjøre deg hdmi i fra en vhs spiller.
Mvh.KW

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, var såvidt på Elnor her om dagen, og samtlige JVC var koblet opp med HDTV signaler. Bak stod 3 Panasonic plasmaer, og med HDTV signal, men forferdelig dårlig kvalitet !
Vet ikke helt hva de driver med der, skjønner overhodet ikke det går an å vise Panasonic frem med så elendige bilder.
JVC modellene var helt utrolig fantastiske å se på, har aldrig sett så nydelige bilder, men var det for mye Fuji Velvia farger ?
Ja, JVC skal være gode på analoge signaler, de vant en test i Hifi & Hjemmekino da jeg skulle kjøpe TV, men uansett hvilket valg du nesten tar er det et kompromis....
Vi hadde netop møte i vårt borettslag og vi nektet tvert tilbudet fra Get !
Prisene har gått i himmelen, og jeg har fått nok av dette.
Jeg venter på et inngrep fra politikerne snart, eller en seriøs utbyder.....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Skal ikke se bort i fra at det i noen tilfeller kan være snakk om ren manipulasjon opp mot hvilke apparater de helst vil selge (les:tjener mest på)
Vet at Sony har hatt det problemet opp mot noen av kjedene.
Jeg har canal digital +digitaldecoder (egenkjøpt) Force + Outlet strømfilter fra PS Audio og er svært fornøyd med det tvbildet jeg har her nå over min Pioneer xde 4306.
Jeg skjønte faktisk ikke all sytingen for et års tid siden over hvor dårlig det var med flattv ::)
Nå skjønner jeg jo det litt bedre, det er mye som spiller inn signalkvalitet inn og kvaliteten på hvert enkelt apparat, samt (vil jeg påstå) system LCD eller Plasma.
Kvaliteten på signal inn kan jo for sin egen del være av høyst forskjellig nivå.
De som har svensk tv eller f.eks travel/animal planet kan sjekke kvaliteten på de bedre kvalitetsmessige programmene, selv norsk har blitt bedre synes jeg nå etter hvert.
Studiosendinger er en god målestokk for hvor godt det kan være, eldre filmer (ikke nødvendigvis steingamle) på hvor dårlig det kan være.
Jeg har ennå ikke fått se hvor god min Pioneer med HDTV (blueray) KAN være, akkurat det gleder jeg meg til selv om jeg skal prøve å roe kjøp av spiller til slikt en god stund til.
Derimot så kommer jeg allerede nå til å kjøpe mine neste aktuelle i blueray format, for så langt jeg har skjøn kan de vel også spilles av på vanlig dvdspiller?
Det er stort sett dokumentar jeg er interessert i fortrinnsvis natur, og vet at mye nå er tilgjengelig på Blueray.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
niels skrev:
Vet ikke helt hva de driver med der, skjønner overhodet ikke det går an å vise Panasonic frem med så elendige bilder.
JVC modellene var helt utrolig fantastiske å se på, har aldrig sett så nydelige bilder, men var det for mye Fuji Velvia farger ?
Hei!
Standardinnstillingen( fabikkinnstillingen/default) er ofte med stor lystyrke og kraftig fargemetning ja, de må jo konkurere om oppmerksomheten i butikklokalene ;D
Det første jeg gjorde da min Pioneer kom i hus fo ca. 1,5 år siden var å justere ned farge til minus 16, samt litt ned på lystyrke.I ettertid har jeg fått låne en kalibreringsdvd og etter å ha brukt den har jeg justert opp igjen farge til -7 (eller var det 9 husker ikke akkurat her og nå)
Gjennomsnittlig så er det bra nå, men til noen programmer så kunne det vært minus 16 og noen sjeldne ganger kanskje nærmere 0, det er jo forskjeller fre program til program (eller film) akkurat som fra cd til cd ved lydgjengivelse.
Foretok den samme manøveren hos min mor ned med farge og lysstyrke på "feelingen"/bildet der og da.
Mvh.KW

Topp Bunn