UHD ripping

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
I min kino kjører jeg utelukkende filmer som jeg ripper selv fra blu-ray og avspilles fra en htpc med kodi. Jeg bruker DVDfab til dette.

I det siste ser jeg at DVDFab reklamerer med en UHD versjon for ripping, har dette noe hensikt hvis jeg ikke har 4K projektor? Bruker sony hw-55. Mine tanker er primært for å få med bedre lydspor enn det som er på blu-ray versjonen, jeg har 7.1.4 anlegg. Bildet burde i utgangspunktet bli likt som når jeg kjører en blu-ray rip, eller kan jeg forvente en endring der også?

Neste spørsmål - finnes det en UHD avleser med USB for pc bruk?

I følge speccen til programmet står dette;

★ Windows 10/8.1/8/7/Vista (64-bit)
★ 4GB of RAM and above
★ 1TB of free hard disk space
★ A Blu-ray Drive
★ For the 4K HW Acceleration to work, you need:
Either the CPUs from Intel Kaby Lake series and above;
Or, the video cards from NVIDIA GeForce GTX 1050 series and above
★ Live Internet connection required to register DVDFab 10 (little network traffic used)

Tyder dette på at man kan bruke en vanlig Blu-ray leser?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Søk på "ultra hd blu-ray drive" i f.eks. Google så finner du det du trenger.Både LG og Pioneer lager interne drev til PC. Og du trenger et nytt drev. Vanlige blu-ray drev leser ikke UHD blu-ray.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
For det første må du bruke madvr til å tonemappe hdr til sdr.
4K vil gi bedre bilde også i 1080p, pseudo-4k. Dette er fordi UHD har 4 ganger oppløsning på fargeinformasjon. På lydsiden er det lite å hente, selv om det kan tenkes at dem inkluderer atmos kunpå uhd-versjonen på noen titler.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jo, selvfølgelig.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Henger ikke helt med på det tekniske men madvr- er det ett avspillingsprogram? Prøvde å Google litt men ble ikke noe klokere.

Ser at usb drev for uhd er litt kostbare enda, så tipper heller jeg prioriterer andre oppgraderingen
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det er en såkalt renderer, med innebygget - og svært konfigurerbar - HDR til SDR-konverter (for å bruke et språk de fleste forstår)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har testet dette nå? Kikker litt på forumet til dvdfab, virker tilsynelatende ut som det bare er noen ytterst få som fungerer til ripping, og da må de i tillegg "nedgraderes" til en eldre firmware. Skjønner ikke dette jeg, skulle ikke en ekstern UHD spiller bare lese av filene og så gjør DVDfab jobben - skulle jo tro det spille liten rolle hvilken spiller det var...
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Pleier vel å være kopibeskyttelse problemer.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jo, men skjønner ikke hvorfor det er avhenging av programvaren på leseren - skulle jo tro programvaren fikset biffen? På dvdfab som jeg bruker på BD står at det at de ikke støtter pioneer på uhd f eks.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har nå testet litt med UHD rippede filmer, og oppdaget noe interessant igår.


Vi kikket på doctor sleep UHD, fikk noe feilmelding når jeg rippet så var litt forberedt på det - filmen hang seg litt når den var nesten ferdig og etter det stemte ikke helt lyd og bilde - så for å få sett den ferdig, satte jeg inn blu-ray discen som fulgte med i min Oppo spiller. Bilde kvaliteten var betydeligere lavere. Hadde ikke trodd at det var så stor forskjell, når jeg allikevel spiller med en vanlig HD projektor. Oppo med Darbee burde i utgangspunktet gi bra bilde, men UHD rip avspilt med kodi på en android boks var flere hakk bedre.
 
T

ThomasN

Gjest
Har nå testet litt med UHD rippede filmer, og oppdaget noe interessant igår.


Vi kikket på doctor sleep UHD, fikk noe feilmelding når jeg rippet så var litt forberedt på det - filmen hang seg litt når den var nesten ferdig og etter det stemte ikke helt lyd og bilde - så for å få sett den ferdig, satte jeg inn blu-ray discen som fulgte med i min Oppo spiller. Bilde kvaliteten var betydeligere lavere. Hadde ikke trodd at det var så stor forskjell, når jeg allikevel spiller med en vanlig HD projektor. Oppo med Darbee burde i utgangspunktet gi bra bilde, men UHD rip avspilt med kodi på en android boks var flere hakk bedre.
I signaturen din står det Oppo 103D, det er jo ikke en UHD spiller. Så den har du neppe spilt UHD film med. De nye spillere fra Oppo som støtter UHD har ikke Darbee.
Så for meg høres det ut som at du har lastet ned en 4K UHD fim for så å eventuelt sammenligne med en vanlig BluRay :)

Da gir også resultatet ditt mening :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Nei.

Jeg har har kjøpt UHD versjonen av Doctor sleep hvor det også fulgte med blu-ray. Jeg har ikke projektor som spiller mer enn HD. Jeg rippet min UHD disc, og spilte av via kodi og mediaspiller. som støtter 4K. Når dette kræsjet satte jeg inn blu-ray disc og spilte av denne isteden.
Jeg hadde ikke trodd det var så stor forskjell på bilde når det uansett ble vist av en HD projektor.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Kan være HDR som er forskjellen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.959
Hva synes du var bedre på uhd?

Jeg har selv testet litt på min fake 4k Epson projektor mellom uhd og vanlig blu ray og opplevde ikke noen særlig bildeforbedring - så jeg sluttet å handle uhd filmer. Kanskje det skiller en del mellom visse filmer?

Jeg så selv Doctor Sleep på blu ray for noen få dager siden - directors cut og hadde ikke noe å utsette på bilde. Glimrende film.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Syns det var litt mer dynamikk i bildet, og sterkere farger. Når jeg så på blu-ray så virket bildet litt mer blast. Men var jo bra i begge versjoner, var mer overasket at det var så stor forskjell enn at den ene var mye bedre enn den andre.

Mulig HDR har noe å si her ja - men min projektor støtter vel ikke det heller.

Kan nok være at forskjellene variere veldig mellom de forskjellige filmene. Dette har jeg null peiling på, men var en interessant observasjon.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.959
Ja, det er jo interessant - kanskje du skulle teste å rippe blu rayen og kjøre den via samme avspillingsopplegg for å sjekke at det ikke har noe med den biten å gjøre?

Jeg bruker selv Darbee på blu ray avspilling - funker glimrende - kjører gjerne rundt 30 for vanlig film og helt opptil 70 for 3D. Ganske heftig effekt på 3D.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg har også 1080P projektor,men kjøper en del UHD,fordi det ofte er kun de som har Atmos.Irriterende at det skal være slik.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.959
Jeg har også 1080P projektor,men kjøper en del UHD,fordi det ofte er kun de som har Atmos.Irriterende at det skal være slik.
Ja, det er råttent opplegg. Det er også slik at visse filmer på blu ray kan ha Atmos lydspor i et land - og kun 5.1/7.1 i et annet. Skandinavia hører dessverre til de som oftest utelater Atmos.

Samtidig kommer man ganske langt med upmix - så jeg har sluttet å bry meg om dette.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte en eldre Denon brukt,som kun har Atmos.De fleste filmene som ikke har Atmos har DTS Master Audio,og det får jeg ikke upmixet.Men det var jeg klar over da jeg kjøpte den.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, tenkte å rippe blu ray også, for å teste. Hvis denne også et bedre/annerledes enn vi oppo må jeg har rotet meg bort i innstillingene der.

Kjøper også uhd primært for native Atmos- men akkuratt denne filmen hadde visst samme lydspor på begge discene .

ellers så fungerer upmix bra også ja.
 
Topp Bunn