Tysk hifi

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I dag var jeg igjen på reise, og på Schiphol kjøpte jeg det tyske blade LP som er et rendyrket blad for vinylentusiaster. Så var det i gang med skoletysken da ;).......jeg leser jo nokså greit, men det går ikke fort, og fagutrykkene sitter ikke akkurat spikret på "gråsuppa" ;D

Men det som slår meg er at det er en god del tyske merker som omtales meget positivt som jeg knapt har hørt om. Er det fordi de ikke har nådd frem og ut i markedsføringsjungelen, eller er det at tyskerne er overdrevent positive til egne produkter. Jeg fikk ikke intrykk av sistnevnte heller......

Jeg har nevnt det før, men uansett et veldig fint blad som overgår alt annet jeg har sett ifb vinyl.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
0
Det lages nok ganske mye som ikke importeres hit til landet. Når det gjelder sjåvnisme vet jeg ikke hvordan ståa er i Tyskland, men se bare på engelske HiFi magasiner. Er det engelsk er mye tilgitt, er det fransk er det "bare ræva"!

Litt vanskelig å sammenligne med Tandberg for det var jo veldig bra greier, men noe av interessen her til lands kommer nok av at det er norsk utstyr. Er nok slik i Tyskland også.

Tyske merker som har gjort det bra i Norge finnes jo, f.eks. Dual, men dengang jeg virkelig var opptatt av HiFi, midt på 70 tallet og noen år utover, var jo "jungelordet" at tysk utstyr ga maskinmessig musikk etc. Ikke akkurat det man vlle ha ! Slike "myter" er ofte seiglivede, så import av tysk HiFi er kanskje litt "ekstremsport" ? Kan kanskje være derfor du ikke har hørt om merkene her på berget.

Moralen må nok være å høre selv med egne ører. kanskje du finner en juvel ? ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når det gjelder sjåvnisme vet jeg ikke hvordan ståa er i Tyskland, men se bare på engelske HiFi magasiner. Er det engelsk er mye tilgitt, er det fransk er det "bare ræva"!
Dette er iallefall helt feil; noe heldigvis enhver som leser engelsk hifipresse nå til dags vet. Mulig at ting var annerledes på 70-tallet.
Det er knapt noen produsenter som får så mye lovord i UK som f.eks Triangle, JM Lab, Micromega, Jadis, Atoll, Yba osv...
Det måtte i så fall være andre utenlandske, så som Opera, Sonus Faber, PrimaLuna, C-J, ARC osv osv...

Å si at "utenlandske" produkter i engelsk presse blir omtalt som "ræva" forteller meg om hvor mye du faktisk har lest UK presse.. det kan ikke være mye!

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Tyske merker som har gjort det bra i Norge finnes jo, f.eks. Dual, men dengang jeg virkelig var opptatt av HiFi, midt på 70 tallet og noen år utover, var jo "jungelordet" at tysk utstyr ga maskinmessig musikk etc. Ikke akkurat det man vlle ha ! Slike "myter" er ofte seiglivede, så import av tysk HiFi er kanskje litt "ekstremsport" ? Kan kanskje være derfor du ikke har hørt om merkene her på berget.

Moralen må nok være å høre selv med egne ører. kanskje du finner en juvel ?  ;)
Dette var en god moral som jeg kan anbefale  ;D

Selv har jeg absolutt oppdaget Tysk High End, og har byttet fra anerkjente Amerikanske forsterkere og Engelske, Japanske cd spillere til Tyskt, så her mener jeg meg å ha funnet min perle, Audionet, og dette er så langt fra maskinmessig lydmessig som man kan komme, det er musikk formidling på referanse nivå.

Dette med at Tyskere skal være større patrioter enn feks nordmenn når det gjelder egen HiFi, tror jeg heller ikke på, det er bare å se på noen av trådene her sentralen ang Norske merker, der dyrkes det patrioisme over en lav sko, man får nesten inntrykk av at det er viktigere at det er Norskt enn både musikalsk prestanda og bygge kvalitet.

Her bør "vi" se oss selv litt i speilet.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.576
Alle land holder nok sitt eget som best, bare ikke i Norge. Vi er så sjenerte at vi ikke tør si "våre produkter er best!!!"
Ang. hifi så er menigmanns oppfatning Tyskland=Grundig og England=Garrard Japan=Sony, Pioneer o.s.v
Norge? Tja, Tandberg, men det gjelds ikke fordi de greide staten å slå konkurs for 30 år siden. Da står vi igjen med EC, men det tør vi ikke si høyt.
Utenom menigmann har vi da entusiastene som har funnet sitt favorittmerke og nåde den som sier noe negativt om det. Ifølge entusiasten representerer dette favorittmerket hele opprinnelseslandets samlede hifi tradisjon.
Innse dette at England har konstruert og laget enorme mengder dårlige hifi produkter, det har også Tyskland, Japan.....til og med Norge har laget dårlige ting.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.626
Torget vurderinger
0
Dette er iallefall helt feil; noe heldigvis enhver som leser engelsk hifipresse nå til dags vet. Mulig at ting var annerledes på 70-tallet.
Det er knapt noen produsenter som får så mye lovord i UK som f.eks Triangle, JM Lab, Micromega, Jadis, Atoll, Yba osv...
Det måtte i så fall være andre utenlandske, så som Opera, Sonus Faber, PrimaLuna, C-J, ARC osv osv...

Å si at "utenlandske" produkter i engelsk presse blir omtalt som "ræva" forteller meg om hvor mye du faktisk har lest UK presse.. det kan ikke være mye!

Mvh Vidar P

Ja Vidar, jeg har faktisk gitt opp engelsk HiFi presse, fordi det har vært mye "british is best". Til og med Triangle Celius ES ble "disset" i et engelsk blad jeg kjøpte på en flyplass for noen måneder siden.

Men jeg skal ta deg på ordet og kjøpe noen engelske blader igjen, så får vi se ?

T

timc

Gjest
Alle land holder nok sitt eget som best, bare ikke i Norge. Vi er så sjenerte at vi ikke tør si "våre produkter er best!!!"
Ang. hifi så er menigmanns oppfatning Tyskland=Grundig og England=Garrard Japan=Sony, Pioneer o.s.v
Norge? Tja, Tandberg, men det gjelds ikke fordi de greide staten å slå konkurs for 30 år siden. Da står vi igjen med EC, men det tør vi ikke si høyt.
Utenom menigmann har vi da entusiastene som har funnet sitt favorittmerke og nåde den som sier noe negativt om det. Ifølge entusiasten representerer dette favorittmerket hele opprinnelseslandets samlede hifi tradisjon.
Innse dette at England har konstruert og laget enorme mengder dårlige hifi produkter, det har også Tyskland, Japan.....til og med Norge har laget dårlige ting.

Veldig bra innlegg!

Mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.912
Sted
Holmestrand
Har tilbragt ganske mye tid i Tyskland.
Som de fleste andre steder finnes det både sjåvinister, og de som synes at utenlandsk er best. Det er også en stor kontigent mere balanserte modeller som ser/lytter med åpne ører uten å se på hvilket land ting kommer fra.  Hva merker angår kan jeg nevne f eks Nubert og Teufel(!) som har gode høytalere uten å være nevneverdig kjent her til lands. Tyskland er et land på drøye 80 mill, og et marked vi ikke kan drømme om. De har også mye industri, forskning og utvikling. Industri er jo ikke ønskelig i Norge i følge sentralbanksjefen.
HAr man industri, forskining og utvikling får man mere, fordi det sprer seg utover.

O

om.s

Gjest

.....til og med Norge har laget dårlige ting.
Äres den som äres bör!, ett produkt/komponent bör vel ikke bedömmes bare utfra dets opprinnelses land, men kanskje mer dets musikalske egenskaper og bygge kvalitet.

Der er ikke det Norske best i seg selv, bare, fordi det er Norskt

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.576
Äres den som äres bör!, ett produkt/komponent bör vel ikke bedömmes bare utfra dets opprinnelses land, men kanskje mer dets musikalske egenskaper og bygge kvalitet.

Der er ikke det Norske best i seg selv, bare, fordi det er Norskt

mvh
Det var vel igrunnen det jeg prøvde å si.
Tandbergianerene er vel kanskje noen av de få som ikke står med luen i hånden og sier, "unnskyld, det er produsert i Norge."

Apropos tysk hifi, Audio-Physics, er ikke de tyske?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tiltredes!

Topp Bunn