Tykk baffel til OB - Benkeplate?

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hola!

Trenger noen tips på hvor jeg kan få tak i en skikkelig tykk baffel til OB bruk.
Tykkeste de har på Ikea er 3,8 cm benkeplater. Noen som vet om hvor man kan få tak i noe tjukkere? :)

Cheers

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.720
Torget vurderinger
10
Defo skrev:
Hola!

Trenger noen tips på hvor jeg kan få tak i en skikkelig tykk baffel til OB bruk.
Tykkeste de har på Ikea er 3,8 cm benkeplater. Noen som vet om hvor man kan få tak i noe tjukkere? :)

Cheers

Det må da være mer enn tykt nok?? Jeg har brukt Numerar 3,8 cm og den er blytung. Alternativt kan du legge 4 lag med X-finer så lager du hulrom og fyller med sand. En OB har som regel store elementer som er lynkjappe, men behov for liten slaglengde. No problem med 3,8 cm vil jeg si.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.416
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Tja. Du kan jo laminere ( lime sammen ) flere lag til du når ønsket tykkelse, eller henvende deg til et snekkerverksted og få det ferdig med hull og det hele, i den finishen du vil. Jeg har flere ganger brukt C A Johansson i Stålfjæra med godt resultat.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Laminering er bedre enn ren tykkelse også for å dempe vibrasjoner. Kan gjerne lime sammen flere lag selv, med et seigt lim som "nesten" aldri herder helt. Da vil det være visco-elastisk og dempe vibrasjoner. Byggebutikkene har mye fint på store tuber.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Laminering er bedre enn ren tykkelse også for å dempe vibrasjoner. Kan gjerne lime sammen flere lag selv, med et seigt lim som "nesten" aldri herder helt. Da vil det være visco-elastisk og dempe vibrasjoner. Byggebutikkene har mye fint på store tuber.
Laminering gir også noen nye muligheter med komibinasjon av ulike materialer (demping vs stivhet) og evt hulrom til sandfylling.

Feks. et laminat av 10 mm kryssfiner på fram og bakside + 2*22 mm MDF i «kjernen». MDFen kan skjeres til slik at den ikke er massv over hele flaten og gir hulrom til sandfyling eller annen demping (f.eks. fugeskum dersom det skal bli håndterbar vekt). Et alternativt materiel til framsiden er f.eks. aluminiumplater, evt bare deler av framsiden - f.eks. bare slliuetten av HT-elemntene og noen cm til.

mvh
KJ

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
kryssfinér vil uansett være vesentlig mer stabilt ifht. temperatur/luftfuktighet…

mvh e

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Sleng gjerne også inn noen L-profiler av stål eller alu når du ført er i gang og bygger.
Stiver godt opp.

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Takk for mange gode forslag!

Skal ta en tur innom Maxbo og snuse på mulighetene tenker jeg ;)

Topp Bunn