TW Acustic - Raven One: Statisk elektrisitet knekker motoren

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Jeg har en TW Acustic Raven One platespiller der styrings-kortet ved motoren dessverre ser ut til å bli ”drept” av statisk elektrisitet utlading når jeg løfter av platene. Dette skjedde i går kveld men skjedde også da spilleren var bare et par dager gammel (et halvt år siden).

Grunnet utmerket respons hos TW Acustic i Tyskland så mottok jeg dengang ny motor i løpet av to dager. Importøren i Danmark anbefalte meg å bruke spilleren uten noen platematte. Jeg jordet selv lageret til selve platetallerkenen (undersiden av spindelen) og det hjalp noe med å dempe oppladingen av statisk elektrisitet. Men det hjalp altså ikke godt nok i går.

Funderer på om det er noen måte å få jordet motoren på slik at den kanskje motstår elektriske utladninger (statisk elektrisitet). Er det noen andre der ute med samme spiller som har opplevd samme problem og som har funnet en løsning?

Vil ellers bare få sagt at jeg elsker denne spilleren og lyden den gir.

Mvh GeirTj

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Jeg oplevede det samme problem med min Roksan Xerxes 20plus, dog ikke så galt at motoren døde af det, men heldigvis kun at motorstyringen stoppede med at virke, så jeg skulle slukke og tænde for den. Jeg anvender standard måtten, dvs. presset filt af en eller anden art, vist nok.

Forsøgte med en Milty antistat gun, den hjalp ikke det mindste.

Da jeg så købte et nyt phonokabel løste problemet sig selv. Tonearmen, en Roksan Artemiz, anvender DIN 5-pol stik (også kaldet SME-stik), og på standard kablet går der 2 ledninger ud fra stikkets ground pin - 1 til RIAA ground, og 1 til Xerxes stelskrue. Det nye phonokabel havde ikke denne ekstra ledning til Xerxes stelskrue, og det gjorde åbenbart at der ikke længere opbygges statisk elektricitet. Jeg har netop selv lavet et nyt kabel, igen uden ledning til Xerxes stelskrue, og her er der heller ingen statisk elektricitet.

Så... Hvis din Raven også anvender stelskrue på plinten, med forbindelse til armens ground, så kunne du forsøge at afbryde denne, og se om det hjælper. Mig bekendt kan det kun have betydning for brum, det havde det ikke hos mig.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Takk Kim,
Jeg har en SME 312S arm med riktignok to jord-forbindelser. Da selve spilleren ikke har noen jord-skrue så har jeg koblet begge to til RIAA-trinnets jord-skrue.

Eneste alternative blir å ikke jorde mot RIAA-trinnet men vet ikke om jeg da bommer på målet (siden du da fikk succé med å ikke jorde selve spiller-chassiet).

Mvh Geir

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Designeren og produsenten Thomas Woschnick informerer meg om at han sender en ny motor. Det er ingenting i veien med kundeservicen i alle fall!

Han forteller at han ikke har opplevd denne typen problemer før så det må tydeligvis være en lokal årsak hos meg. Må bare finne ut av det slik at jeg ikke tar knerten på nok en motor. Skal prøve ut forslaget ditt Kim.

Mvh Geir

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
GeirTj skrev:
Takk Kim,
Jeg har en SME 312S arm med riktignok to jord-forbindelser. Da selve spilleren ikke har noen jord-skrue så har jeg koblet begge to til RIAA-trinnets jord-skrue.

Eneste alternative blir å ikke jorde mot RIAA-trinnet men vet ikke om jeg da bommer på målet (siden du da fikk succé med å ikke jorde selve spiller-chassiet).
Ja så er dit problem jo nok ikke det samme som mit :) Jeg har jo stadig stel på mellem arm og RIAA.

Hvis ikke du forbinder armens stelforbindelse til RIAA'ens, så tror jeg du får meget brum, specielt når du rører armen. Da jeg var en wee lad for mange år siden legede jeg med en Rega RB300 og udskiftning af dens kabel, og da glemte jeg stelforbindelsen fik jeg brum.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Takk for tilleggsopplysninger, Kim.

Jeg kikket på den eksisterende motoren og jeg tror jeg vil jorde den nye som jeg mottar slik at eventuell statisk elektrisitet som lader seg ut i pullyen kan ledes rett til jord og forhåpentligvis ikke knekke sensitiv styringselektronikk på enheten.

GeirTj

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Antall liker
68
For en lille månede siden, modtog jeg selv en ny motor, da jeg også er "plaget" af statisk elektrisitet som ødelage motoren :'(

Servicen er som du selv skriver dog 100% iorden ;D

Jeg overvejer at få min motor sat ved siden af. På den måde kommer motoren en smugle længere væk og derved må den være mindre modtalig over for den statiske elektrisitet.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
OK, da er det ikke helt som Thomas (designeren) sier at han har levert 1000 motorer uten å erfart dette problemet før.

Jeg er ikke så sikker på om du får satt motoren lengre vekk uten å spesifisere en lengre rem. Nå leverer jo TW Acustic modeller med lengre rem så det er sikkert mulig å bestille.

Geir

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg har også en Raven One, men min er versjonen hvor motoren står på plinten (festet på "Mikke Mus øret" over venstre bakre fot). Jeg kan tidvis også høre den elektriske utladningen når jeg tar av vinylplatene, men har hittil ALDRI opplevd at dette har påvirket/ødelagt motoren. Har hatt min Raven One i overkant av to år og har ikke foretatt noen spesielle jordingstiltak. Jeg har derfor ikke jordet lager, den fastmonterte motoren eller mellom arm (Rega RB 600 med Nutrik phono plugger UTEN jodingskabel) og riaa (EAR 324).

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
GeirTj skrev:
OK, da er det ikke helt som Thomas (designeren) sier at han har levert 1000 motorer uten å erfart dette problemet før.

Jeg er ikke så sikker på om du får satt motoren lengre vekk uten å spesifisere en lengre rem. Nå leverer jo TW Acustic modeller med lengre rem så det er sikkert mulig å bestille.

Geir
Har rawen two med samme arm som deg. Sluttet å bruke karbonmatten pga plager med statisk elektrisitet, men ikke hatt problemer med motoren.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
terryboy skrev:
Jeg har også en Raven One, men min er versjonen hvor motoren står på plinten (festet på "Mikke Mus øret" over venstre bakre fot). Jeg kan tidvis også høre den elektriske utladningen når jeg tar av vinylplatene, men har hittil ALDRI opplevd at dette har påvirket/ødelagt motoren. Har hatt min Raven One i overkant av to år og har ikke foretatt noen spesielle jordingstiltak. Jeg har derfor ikke jordet lager, den fastmonterte motoren eller mellom arm (Rega RB 600 med Nutrik phono plugger UTEN jodingskabel) og riaa (EAR 324).
Det var fint. Da har du kanskje et forslag til løsning på mitt problem. Jeg har nå to defekte motorer og har ingen annen forklaring enn at sensitiv elektronikk tar føyken.

Synd for jeg tror ikke jeg har hjerte til å ta neste defekte motor på garantien.

Geir

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
7
Oppdatering: Fikk den nye motoren uten dikk og dakk levert på jobben i løpet av tre dager. Ved installasjon av den nye motoren så fikk jeg jordet denne også i ett av de fire monterings-skruene.

Når det gjelder å redusere mengde statisk elektrisitet "gnistring" når jeg løfter av ei ferdigspilt plate, har jeg funnet følgende teknikk (ja, dette blir sært):
Setter begge tomlene på spindelen for så å sette fingertuppene på hver kant av plata, så løfte plata av.

Jeg foretar ikke regndans med plata etterpå selv om jeg er svært så fristet ;-D

Og Raven One spilleren er bare deilig.

Har også i dag byttet de standard avkoblings-kondis'ene i min Cary PH-302 til AudioNote's samt brukt Jensen copper-in-oil i strømforsyningen. Gud berre så mye dynamikk og musikk-glede denne gir.

Geir

Topp Bunn