Tverrsnittet på mine kabler?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hei. Et kjapt lite spørsmål:

Jeg har et par PS Audio xStream Resolution Reference biwire høyttalerkabler. Så lurte jeg bare på hva tverrsnittet på disse kablene egentlig er?

Link til "info"
http://www.psaudio.com/products/xstream_resolution_speaker_overview.asp

Et lite utdrag:
"Both the Reference and Transcendent line use 8 solid core 1mm strands in the center bundle of conductors, surrounded in a spiral by 8 solid core 0.65mm conductors on the outside of the center bundle, creating a heavy 11 gauge speaker cable that truly has zero-loss under even the most demanding applications."

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Technically, the xStream Resolution Reference speaker cables are 8 gauge cables using PCOCC (Pure Copper by Ohno

Vist den er på 8 Gauge Så er den 8,296mm2

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Technically, the xStream Resolution Reference speaker cables are 8 gauge cables using PCOCC (Pure Copper by Ohno

Vist den er på 8 Gauge Så er den 8,296mm2
"Both the Reference and Transcendent line use 8 solid core 1mm strands in the center bundle of conductors, surrounded in a spiral by 8 solid core 0.65mm conductors on the outside of the center bundle, creating a heavy 11 gauge speaker cable that truly has zero-loss under even the most demanding applications."

Her står det jo at den er på 11 gauge...?

Jeg kan ingenting om dette, gitt. Håper noen kommer med fasitsvaret snart.. :D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Her står det jo at den er på 11 gauge...?

Jeg kan ingenting om dette, gitt. Håper noen kommer med fasitsvaret snart.. :D
De kan ikke noe de som skriver spesifikasjonene heller. Åpner du kabelen finner du at de ikke en gang kan telle.
Men uttrykket " a huge bundle" er vel nøyaktig nok?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
De kan ikke noe de som skriver spesifikasjonene heller. Åpner du kabelen finner du at de ikke en gang kan telle.
Men uttrykket " a huge bundle" er vel nøyaktig nok?
:D Jeg tror ikke jeg skal hogge kabelen i to for å kikke. Så nysgjerrig er jeg ikke.. ;)

Men da går det ikke an å finne ut hva disse kablene egentlig er for noe da? Siden de bare skriver tull og tøys? De er mellom 3 og 11 mm2 ?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Link til "info"
http://www.psaudio.com/products/xstream_resolution_speaker_overview.asp

Et lite utdrag:
Jeg tolker det slik at det er tilsammen 16 ledere som blir 11 gauge med speaker cable.

Du har en senter med 8 stk 1 mm, og utenpå det er det tvunnet 8 stk solid core 0,65 mm ledninger.

Om dette blir 11 gauge tilsammen har jeg imidlertid ingen formening om. Er ikke matematiker... ::)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
:D Jeg tror ikke jeg skal hogge kabelen i to for å kikke. Så nysgjerrig er jeg ikke.. ;)

Men da går det ikke an å finne ut hva disse kablene egentlig er for noe da? Siden de bare skriver tull og tøys? De er mellom 3 og 11 mm2 ?
Jeg fikk det til å bli ca 4.5mm^2 ut i fra de opplysningene du ga.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Om den er på 11 eller 8 gugge spiller sansynligis ingen rolle. Relativt sett taper du lite effekt i 3,8mm2 kabler. Det som er viktig er totalresistans i hele systemet tur/retur - i heletatt det å se på hele signalkjeden under ett. Her står høyttalerelementene for ca. 99,7% av den totale resistansen i signalkjeden tur retur forsterkeren, under forutsetning at DC resistansen i høyttaleren er på "normale" 6 ohm og 3,8mm2kablene er på "normale" 2 meter.

Dette er jo bare et teoretisk regnestykke, men jeg tror nok matematikken og dens objektive regler gjelder for audiofile også, selv om de går på tvers av manges meninger ;D

Det er jo litt av en kabel du har der da hvis det er 8 gauge...!

Vidar

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Om den er på 11 eller 8 gugge spiller sansynligis ingen rolle. Relativt sett taper du lite effekt i 3,8mm2 kabler. Det som er viktig er totalresistans i hele systemet tur/retur - i heletatt det å se på hele signalkjeden under ett. Her står høyttalerelementene for ca. 99,7% av den totale resistansen i signalkjeden tur retur forsterkeren, under forutsetning at DC resistansen i høyttaleren er på "normale" 6 ohm og 3,8mm2kablene er på "normale" 2 meter.

Dette er jo bare et teoretisk regnestykke, men jeg tror nok matematikken og dens objektive regler gjelder for audiofile også, selv om de går på tvers av manges meninger ;D

Det er jo litt av en kabel du har der da hvis det er 8 gauge...!

Vidar
Kabelen er jo feit som en... æh.. agurk?

Jeg funderte bare på hvor "bra" den er, sett i forhold til feks den derre grøftekabelen som mange skryter av her siden den har så feite ledere. Klart, min kabel kosta litt mer. Og så er den jo mye finere å se på! ::)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Perøv kabelen din pp mot grøftekabelen du så hører du vel det ;) :-*

Mvh. RS

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Min (største) netkabel er på 13,7 kvadrat (6 gauge)
og de andre tre er på 8,37 kvadrat (8 gauge)
Stive? JA, men det gjør ikke noe når de først er tilkoblet ;)
Ikke ht.kabler men om dimensjoner ;)
Mvh,KW

Topp Bunn