Tvc eller rør pre?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, driver litt og sonderer terrenget for en ny pre amp i anlegget.....
For noen år siden var det mye snakk om Tvc, men dette har stilnet, er disse fortsatt sett på som gode kjøp???
Eller bør jeg se etter andre løsninger....
Alternativer jeg grubler på:
Promitheus audio, en eller annen variant Tvc....
http://www.promitheusaudio.com/tvc.htm
Mapletree audio line 2a se...
http://hollowstate.netfirms.com/#preamps
Transcendent audio, grounded grid pre amp
http://www.transcendentsound.com/preampkit.htm

Som dere ser på de alternativene jeg har funnet hittil, så er budsjettet meget viktig, altså stramt....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg synes fremdeles tvc er en ypperlig løsning dersom du har en strømsterk kilde med høy gain, og en effektforsterker med høy inngangsfølsomhet og impedanse.

dersom busjettet er stramt, så ville jeg satset på en tvc i stedet for en aktiv rørpre.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Kilden er en Promitheus audio dac, valgfritt 1-2,2 eller 4 V gain, vurderer også power amp fra Promitheus etterhvert, så Tvc skal visst være en god match....

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Milenko skrev:
Kilden er en Promitheus audio dac, valgfritt 1-2,2 eller 4 V gain, vurderer også power amp fra Promitheus etterhvert, så Tvc skal visst være en god match....

ok.
dac'en funker fint med tvc.
promitheus oppgir jo ikke inngangsimpedansen på sine poweramper, etter det jeg kan huske, men de burde vel matche bra med tvc, siden promitheus slo seg opp i markedet med enkle tvc'er i sin tid.

særlig denne ser interessant ut:

http://www.promitheusaudio.com/6C33.htm

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Den power ampen er på blokka...
Vurderer også El34 ampen også siden den er meget gunstig priset og at jeg liker El34 lyden, har El 34 nå også...

Prøver å holde familie budsjett med jobb i det offentlige og to små ;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har vurdert både grounded grid pre amp og the cathode follower power amp fra Transcendent, baugen er nok at jeg eventuelt må sette sammen power ampen selv

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
el34-ampen er sikkert bra den også.
du får mye for pengene ved å kjøpe promitheus.

ps!
i den siste tiden har nicholas slitt med å følge opp bestillinger og service.
jeg aner ikke hva problemet er, han sier det er fordi han har vært mye ute og reist.
uansett årsak - kundeservicen har til dels vært kritisk dårlig de siste månedene.
jeg kjenner nicholas som en redelig fyr, så forhåpentligvis tar det seg opp igjen snart.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Var nettopp i kontakt med han angående brum i dac, han viste av problemet og jeg skal få byttet printkortet til ny modell uten dette problemet.
Virker seriøs, selv om han tar seg lang tid med levering....
Har ikke hørt om noen som ikke har fått, selv om det tar tid....

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Men leveringstid på opptil et halvt år, er litt i det drøyeste laget, selv om alle har fått varene sine.......
Har i flere år siklet på Mapletree sine produkter og synes de er grise lekre, men kostnadsmessig ender de opp som den dyreste løsningen.
Transcendent får mye skryt på nettet, men har ikke registrert noen produkter på sentralen eller norske eiere/erfaringer.....
Fordelen med Transcendent Audio er at jeg blir nødt til å sette sammen sakene selv....
Fordel i den forstand at jeg kanskje faktisk lærer noe ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dersom anlegget er tilpasset tvc drift med impedanser og vout fra signalkilde "go for it"
det er meningsløst å forsterke opp 2-4 volt til det mangedobbelte bare for å dempe det i en aktiv pre-amp,når neste trinn,effektforsterkeren, kanskje bare trenger 1 volt for å gi full output.
de som påstår at man ikke får full dynamikk med tvc, vet ikke hva de snakker om!
bonus er dessuten at du får et galvanisk skille mellom pre og power, som forhindrer jordsløyfer og mulig medfølgende støy
imo
mvh
Leif

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Høytalerne har jo 98 db. for 1 w, dacen kan justeres til å gi 1, 2,2 el, 4 volt ut, power amp står på oppgraderingslista etter ny pre.....slik sett er det nok ikke noe problem med å gå for en Tvc løsning....
Takk for alle innspill så langt (håper selvsagt på fler)....

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.575
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Tvc låter meget bra som LMC er inne på, MEN ............. som også LMC er inne på, den må impedanse tilpasses og når det er gjort så er man mer eller mindre låst, til gjengjeld låter det hele svært optimalt. Driver man og bytter litt på og tester ut "litt her og litt der" så er Tvc ikke løsningen, en rørpre kan være sær på impedanser den også bare så det er sagt.
Så mitt opp i det hele så må man blande inn at mange liker den svake fargingen av lyden som ofte en rørpre gir, desuten like viktig er at man som oftest ved rørbytter kan tune lyden etter ens egen smak og behag...... dette er vanskelig med en Tvc...... er i det hele tatt et vanskelig valg........ jeg valgte tilslutt rørpre pga fleksibiliteten.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Går ut ifra (men man vet aldri med denne hobbyen) at når jeg nå kommer i mål for denne gang at det vil bli roligere med utskiftninger for ei stund, etter hvert vil jo barna komme i vil/må ha alderen så da blir det nok fler som blander seg inn i bruken av familie budsjettet.

Litt derfor jeg vurderer Promitheus produktene, da deres El34 monoblokker som er meget gunstig priset er "voiced together" med deres Tvc.....

Min Promi Dac er forøvrig også trafobasert, så det vil hvertfall bli en masse trafoer,
El34 monoblokkene har:
# Monoblock for a true mono design
# Oversize Power transformers made with M6 audio grade core
# Oversize Output Transformers made with M6 audio grade core
# Choke Power Supply made with M6 audio grade core
# Interstage Transformer made with M6 audio grade core
# Interstage transformers splits the phase equally for both EL34 to work in perfect push pull mode and coupled the signal from the driver tube to the El34
# 6N1P Tube Driver Stage
# El34 wired in Triode Mode
# Output stage running in pure Class A with constant current source
# Merbau Wood Chassis for a tune Vibration Control
# Gold Plated Banana Sockets and RCA connectors
# Rated power is 20 Watts
# Voice together with our own TVC usage

Så tror det skal være et bra kjøp...

Mvh.
Svein

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.344
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
som RUDI er inne på så er flexibilitet et nøkkelord
MEN det innebærer også flere variabler og sjanse for at det tar lenger tid å komme i mål imo
jeg har "låst" visse valg og holder meg til de.da har jeg færre variabler å konse på for å matche systemet....mao jeg satser kun på et oppsett der jeg gir ALT og er ikke ute etter et lekesystem for å teste all verdens utstyr
ex:
basis blir
arm blir
riaa blir men kan tweakes
amper blir men kan tweakes
ht blir
basser kan tweakes med x/o m.m
disse valgene underletter matchingjobben for meg
mvh
Leif

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.621
Sted
'
Milenko skrev:
El34 monoblokkene har:
# El34 wired in Triode Mode
# Output stage running in pure Class A with constant current source
# Rated power is 20 Watts
Hvis dette (20W class A) stemmer så arbeides det helt på grensen av hva som er mulig å få til med et par EL34 i triodemodus og fortsatt holde seg innenfor spec angående anodetap og dermed levetid for rørene. Du kan jo spørre om hvilken hvilestrøm EL34 kjører på (det er alt jeg trenger å vite) så kan vi jo se hva som er fakta og ikke.

Jan E Veiset

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vel fortsatt slik at om noe er for godt til å være sant så er det sannsynlig det, personlig har jeg antagelig ikke bruk for mer enn halvparten av de 20 wattene. Er nesten nok med de 4 wattene jeg har i dag, men av og til kunne jeg ønsket litt mer å gå på...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Etter mye hode vridning har jeg kommet frem til at jeg går for Mapletree audio sine produkter......
Siden dette var den dyreste løsningen, ca. 2,5 ganger prisen på Promitheus må jeg nok spare ei stund først.
Har som nevnt tidligere gått å siklet på disse produktene i flere år, men nå har jeg hvertfall en plan...i tilegg til høytalere og kilde (bare jeg får fikset brum prob.) jeg er fornøyd med....
Pre-ampen virker grei....Line 2A se oppgradert med Black gate og tantalum motstander.
Power...litt usikker på om Super Stealth holder eller om jeg bør gå for Stealth max...

Linker:
Pre-amp:
http://hollowstate.netfirms.com/line2A.htm

Power option 1:
http://hollowstate.netfirms.com/superstealth.htm

Power option 2:
http://hollowstate.netfirms.com/#power_amplifiers

Topp Bunn