På tur og reise Tursko, igjen

T

Torget

Gjest
Nå begynner de gamle fjellstøvlene å bli så utslitte at det er på tide med et nytt par.

Det viktigste blir en passe mengde støtte rundt ankelen (ikke maks, og ikke null).
Det er også kjekt å kjenne hva en trår på, så sålen kan gjerne være "normalt myk".
Den nederste delen bør være vann-avstøtende.

Noen gode forslag?

Edit: pris 1500?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.591
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Halvhøye hikingsko med goretex er min anbefaling for i motsetning til fjellstøvler så blir hikingskoene brukt. For min del kommer behovet for fjellstøvel først hvis det er veldig vått eller hvis jeg skal bære en ryggsekk med litt tyngde.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er fortsatt skikkelig imponert over mine Adidas GSG 9.2. Jeg har ikke hatt dem i uveisomt terreng enda, tar det nesten for gitt at de funker strålende der også. Fantastisk komfort, og en såle som gir en opplevelse av stabilitet, følsomhet og kontakt med underlaget, litt ankelstøtte uten at de klemmer og begrenser naturlig bevegelse. De er dyre, men hvis du shopper litt rundt kan det hende at du kommer ned mot busjettet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg er fortsatt skikkelig imponert over mine Adidas GSG 9.2. Jeg har ikke hatt dem i uveisomt terreng enda, tar det nesten for gitt at de funker strålende der også. Fantastisk komfort, og en såle som gir en opplevelse av stabilitet, følsomhet og kontakt med underlaget, litt ankelstøtte uten at de klemmer og begrenser naturlig bevegelse. De er dyre, men hvis du shopper litt rundt kan det hende at du kommer ned mot busjettet.
De er å få kjøpt innenfor budsjettet:
Milrab / ADIDAS GSG 9.2

Z

Zomby_Woof

Gjest
De er å få kjøpt innenfor budsjettet:
Milrab / ADIDAS GSG 9.2
Jøss!!!

Nå ble jeg direkte flau på etatens vegne. Jeg fikk mine dekket over min årlige uniformskvote på jobben, og ble belastet 1670,- for dem om jeg ikke husker feil.

Statlige innkjøpere er en egen rase....

T

Torget

Gjest
Adidas`ene ser bare helt glimrende ut. "Passe kompromisser i alle rettninger"
Takk for tips.

Gjennstår vel bare å prøve dem.

Valget mellom 44+2/3 og 46 gjør det litt vrient å bare bestille et par, selv med retur-rett.
Ikke godt å si om de passer best med eller uten en halvtykk tursokk.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
De er ikke 'litt' små i størrelsene, som det står i linken. De er helt latterlig små. Jeg gikk fra 43 i Alfa M77 til 44 2/3 i Adidas, og enda synes jeg de er et hår mindre....

T

Torget

Gjest
Da prøver jeg Adidas`ene :)

Takk for alle tips i denne tråden!

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Håper du blir fornøyd. Allid litt småkjipt å lure folk til så dyre innkjøp hvis det ikke faller i smak.... :)

T

Torget

Gjest
Jeg kan gi en tilbakemeldig her.
De ser veldig lovende ut i alle fall.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.250
Torget vurderinger
1
Jeg vet at det er folk som bruker disse i militær sammenheng, og andre steder der man har behov for en lett og bekvem uniforsmsko. Bruksområdet er stort sett i leir og når de beveger seg på asfalt. Ute i felt brukes andre sko siden GSG skoene ikke er spesielt stabile ved bæring av tung sekk og lite vanntett. Det er nok behagelig å løpe sammenliknet med M77, og Alfa Jegerstøvel ettersom de egentlige er en slags Adidas joggesko i lær og er lette og luftige

T

Torget

Gjest
Fikk ikke testet disse så godt på forrige tur egentlig, da det regnet alle dagene.

Men så langt virker de som en veldig fin mellomting, som passer min bruk godt. De alternativene som skal være markedets beste på det ene eller det andre virker ikke like egnet.

Kombinasonen av de passe myke sålene og mønsteret under, fant som oftest nok grep rundt glatte steiner og små røtter (når en går i rolig tempo).

I regnet holdt de seg tørre hele dagen, igjennom mose og lyng. Passe varme, helt uten å være klamme også, på denne årstiden i alle fall. Helt til jeg satt på meg på siden med føttene bak meg for å fyre primus (Sannsynligvis med støvlene i direkte kontakt med vann :p )

Flere har kritisert disse for å omtrent være joggesko, men det er også fordeler med det. I ulendt terreng på vei opp mot fjelltoppen lovpriste jeg det gode grepet og følingen med underlaget.

Ved et par feiltråkk holdt de såpass imot at det ikke ble noe særlig press på ankelen. De er også stive nok til at en kan trå ned med kanten av sålen for ekstra grep når det trengs.

For rene transport-etaper med tung sekk finns det sikkert bedre alternativer, men hvor stort behovet egentlig er for et ekstra par støvler får neste tur vise.

Alt i alt godt fornøyd med disse så langt.

Mvh

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.250
Torget vurderinger
1
Bra tilbakemelding. Helt sikkert flotte dagstursko.

Topp Bunn