Tulleforsikringer - et gode for vanlige forbrukere

G

Gjestemedlem

Gjest

Selger tulleforsikring for flere hundre millioner

El-kjedene tjener flere hundre millioner kroner i året på en forsikring, som er fullstendig overflødig.

I fjor håvet el-kjeden Elkjøp alene inn 352 millioner kroner på kunder som tegnet såkalt trygghetsforsikring.

Expert vil ikke oppgi hvor mye de tjener på forsikringssalg, men røper at inntekten utgjør i underkant av tre prosent av totalomsetningen. I 2007 omsatte selskapet for 10,6 milliarder. Legges det tallet til grunn, tjente Expert i overkant av 300 millioner på forsikringssalget sitt i fjor.

UNØDVENDIG: Forbrukerrådet mener denne typen forsikring er overflødig, og ber kunder vurdere nøye om de virkelig trenger den. Du er nemlig allerede dekket gjennom kjøpsloven og innboforsikringen.

Nå kan man jo forøvrig forstå at forbrukerådet reagerer mot slik unøvvendig bruk av penger. Men jeg ser det litt anderledes. Jeg synest det er utelukkende positivt av folk bruker masse penger på tull og ingenting da det er med på å holde prisene nede for oss andre som handler på Elkjøp, og er også med på å oprettholde den ekstremt gode ordningen Elkjøp har med 30 dagers returrett. (Expert er en svindyr møkkabutikk som man ikke under noen omstendighet bør handle i men det er nå en annen diskusjon).

Så en beskatning på uvitenhet er da ikke noe negativt.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
75
Gjestemedlem skrev:
Jeg synest det er utelukkende positivt av folk bruker masse penger på tull og ingenting da det er med på å holde prisene nede for oss andre som handler på Elkjøp, og er også med på å oprettholde den ekstremt gode ordningen Elkjøp har med 30 dagers returrett.
Ordningen med returrett er god, det er jeg enig med deg i, men å tro at det er billig på Elkjøp må skyldes uvitenhet. Se denne uttalelsen fra nordensjefen. http://www.dagensit.no/bransje/article1536591.ece

G

Gjestemedlem

Gjest
joje skrev:
Ordningen med returrett er god, det er jeg enig med deg i, men å tro at det er billig på Elkjøp må skyldes uvitenhet. Se denne uttalelsen fra nordensjefen. http://www.dagensit.no/bransje/article1536591.ece
Jeg har selv sammenlignet prisene på en god del varer på butikkene her i Bergen. Elkjøp og Expert ligger rett ved siden av hverandre på Nordås i Bergen. Jeg har ikke skjekket alle produkter men på elektronikk generelt og TVer spesielt er det svært stor forskjell. Expert ligger stort sett 2-3.000 kr over i pris på nesten alle TVene de selger. Når man i tillegg ikke da har muligheten til å levere tilbake apparatet når man oppdager dette så kan jeg ikke se mye mening i å handle her.

Det er mulig at de har et og annet tilbud som er bra, men stort sett ligger de langt over naboen i pris. Mulig forskjellige butikker har ulike priser, men her i Bergen er i allefall valget lett.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
75
Vær også klar over at de store kjedene, og spesielt Elkjøp, opererer med andre produktnumre på sine modeller slik at ikke prissammenligning skal fungere i praksis. Sjekk prisene på TVer spesielt i nettbutikker (jeg jobber i en av dem, nevner ikke navn) og du vil se at Elkjøp ligger langt over i pris i de aller fleste tilfellene. At Expert ligger over det igjen og fortsatt har kunder kan jeg ikke forstå...

G

Gjestemedlem

Gjest
joje skrev:
Vær også klar over at de store kjedene, og spesielt Elkjøp, opererer med andre produktnumre på sine modeller slik at ikke prissammenligning skal fungere i praksis. Sjekk prisene på TVer spesielt i nettbutikker (jeg jobber i en av dem, nevner ikke navn) og du vil se at Elkjøp ligger langt over i pris i de aller fleste tilfellene. At Expert ligger over det igjen og fortsatt har kunder kan jeg ikke forstå...
Ja netthandel lønner seg stort sett alltid. Men man må påregne endel frakt her også. Men jeg har funnet endel modeller der Elkjøp ligger under laveste nettpris. Men stort sett ligger de over. Expert er kun for dem som ikke makter å orientere seg, eller lar seg ovverumple av uærlige og pågående selgere.

Uansett var poenget mest at jeg liker ordningen de har med unødvendige frivillige forsikringer.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Nettbutikken til Elkjøp er genial, handler man varen der og noe skjer med varen er det bare å ta den med til nærmeste butikk og så tar de seg av service osv.
De har en litt lavere pris enn i butikken og i motsetning til andre nettbutikker slipper man å sende varen frem og tilbake, elkjøp tar seg av det. Veldig praktisk og veldig trygt når man handler.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Milenko skrev:
Nettbutikken til Elkjøp er genial, handler man varen der og noe skjer med varen er det bare å ta den med til nærmeste butikk og så tar de seg av service osv.
De har en litt lavere pris enn i butikken og i motsetning til andre nettbutikker slipper man å sende varen frem og tilbake, elkjøp tar seg av det. Veldig praktisk og veldig trygt når man handler.
Var innom en expertbutikk nylig med en laptop (kjøpt der) fra 2004 til ca 10-12 tusen som ny. Det var noe feil med dvd-drevet. Den virket fint på cd, men dvd "så" den ikke. De måtte sende den inn for å finne ut om det eventuelt var en godkjent reklamasjon, noe som i uheldigste fall for meg ville koste 1000-1200 inklusive frakt bare for å sjekke. Altså en type gambling for min del.

Så gikk jeg innom elkjøp der jeg bor i et annet ærende noen dager senere. Jeg spurte så mannen bak serviceskranken om han kunne gi meg et tips om hvordan jeg evt. kunne finne ut noe selv før jeg evt. sende den på en dyr
reise frem og tilbake i ekspert-systemet. "Ta den med hit så skal jeg sjekke for deg", sa han, "uten at det koster deg noe som helst."

Nå har det seg slik at jeg jevnlig er innom denne elkjøpbutikken, så jeg er vel kjent der for noen, ihvertfall, men at de tilbød seg å sjekke konkurentens maskin sånn uten videre, hadde jeg ikke trodd.

Kommer nok til å takke ja til det tilbudet, ja. :)

Topp Bunn