På tur og reise Truckin` with Nils & tkr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I been warped by the rain, driven by the snow
    I'm drunk and dirty, don't ya know
    And I'm still, willin'
    And I was out on the road, late at night
    I see my pretty Alice in every headlight
    Alice, Dallas Alice

I've been from Tucson to Tucumcari, Tehachapi to Tonapah
    Driven every kind of rig that's ever been made
    Driven the back roads, so I wouldn't get weighed
    And if you give me ... weed, whites, and wine
    And you show me a sign, I'll be willin'

To be movin'

-Lowell George

Som nyslått pensjonist er det et utrolig privilegium å disponere over sin egen tid. På mandag ringte Nils:

Nils:"Eg ska på langtur. Har et rotalass med saker som skal til Sogn og Trondheim. Eg drar i morgen. Ve du bli med?"
    tkr: "Hvor lenge blir du borte?"
    Nils: "Eg vet ikkje helt. Eg e muligens heme igjen på torsdag eller fredag. Eller lørdag. Kommer an på lasset. Ve du bli med?"
    tkr: "Jada, klart det!"

På tirsdag i ett-tiden sto tkr på Nygårdstangen sammen med Nils` samboer Wenche og ventet. Nils svingte inn.

Nils1.jpg

Noenogtyve meter med vogntog.

Nils3.jpg

...Og knapt 500 Diesel- hester foran et "rotalass".

Nils2.jpg

Wenche har med rene klær og mat.

Nils4.jpg

......Og så bærer det mot Sogn over Nordhordlandsbroen. :)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ....Opp Romarheimsdalen:

Nils5.jpg

Første stopp var i Førde. En diger snøplog.

Nils6.jpg

"Ikke noe problem", sa Mesta. "Dere får koden til porten. Det står nøkler i dumperen. Bruk den til å losse snøplogen."

Nils7.jpg

"Det henger losseutstyr på dumperen" sa Mesta.

Nils8.jpg

Det gjorde det faen ikke. Leting rundt etter noen vaiere til å løfte av snøplogen med. Banning og frysing i -8 grader.

Nils9.jpg

Middag på Skei. Ikke noe lavkarbo her, nei. Tkr drakk pilsen. Vel fortjent.

Nils10.jpg

Så var det å finne seg plass på Truckstopen på Skei i Jølster. Masse minusgrader. Dieselvarmen på. Trekke for gardiner, re opp køyer. Søvn.

mvh

V

vinyl-mannen

Gjest
    Er det dette du skal fylle pensjonisttiden med?
    Kjekt å ha noe å drive med, regner med at det er du som styrer musikkvalgene?
    mvh
    vinylmannen:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, neida. Men det er helt utrolig flott å disponere sin egen tid. 4 dagers lastebiltur?? Tja, hvorfor ikke. Ingen som venter på meg, ingen avtaler! :)

mvh
    Hehe, nei, ikke det heller. Sjåføren er "King of the road." Hjelpemannen må nøye seg med å betjene kaffekokeren og prate skitprat. :D

mvh

V

vinyl-mannen

Gjest
    Hehe, neida. Men det er helt utrolig flott å disponere sin egen tid. 4 dagers lastebiltur?? Tja, hvorfor ikke. Ingen som venter på meg, ingen avtaler! :)

mvh
    Hehe, nei, ikke det heller. Sjåføren er "King of the road." Hjelpemannen må nøye seg med å prate skitprat. :D

mvh
    Som vanlig altså??;)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Hehe, nei, ikke det heller. Sjåføren er "King of the road." Hjelpemannen må nøye seg med å prate skitprat. :D

mvh
    Som vanlig altså??;)

Jeg er en kløpper på skitprat!

Koke kaffe og røyke kan jeg også. Jeg er et rent naturtalent som hjelpemann på lastebil. ;)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nils har jeg kjent i et tosifret antall år. Han påstår at han er reindyrket tater på både mors- og farssiden, og han kan belegge det med et familietre som går tilbake til en dansk reisende som slo seg ned i Norge rundt 1605.

Nils11.jpg

Wenche, samboeren, påstår at hun må ringe til sjefen hans og få jaget ham ut på langtur når han blir for rastløs. Visstnok skjer det noen ganger i året.
    Det skulle ikke være noen bombe at han eier 2 (!) campingvogner, men ikke noe hus.....;)

Han er forresten også gammal trommis og musikknerd.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Opprinnelig er jeg østlending, men etter 30 år i den Bergenske skjærgården, kan jeg vel kalle meg for naturalisert slostril. Den Vestlandske naturen vokser på en, og jeg kan knapt tenke meg noen vakrere plass på jord. Noen bilder på måfå fra turen mellom Skei i Jølster og Langevåg på Sunnmøre:

Nils12.jpg

Nils13.jpg

Nils14.jpg

Nils15.jpg

På Langevåg var det første spørsmålet: "Har dere ikke kran på bilen?"
    Nils: "Nei"
    Mottaker: "Å, faen, vi glemte å si at dere måtte ha kran på bilen, vi har ikke truck her!"
    Nils: " ................."

Ser ut til å være en klassiker, det der. Vi fikk av 4 paller med murstein hos en kjenning av mottaker med stor traktor.....

Nils16.jpg

mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Næh. Skal vi nå Trondheim mens det fremdeles er kjøretid igjen, ma vi haste videre. Forbi Åndalsnes, opp Romsdalen til Dombås, over Dovrefjell og ned til Klett.

Men først et oljekrisebilde. Forsyningsskip i opplag på Sunnmøre. Jeg er gammel nok til å huske hvordan oljetankerne lå tett i tett i opplag i Holmestrand på søttitallet. Det går til helvete på første klasse:

Nils17.jpg

Mot Romsdal:

Nils18.jpg

Nils19.jpg

Det koster å være kar i Trondheim:

Nils21.jpg

Endelig parkert på ny truckstop:

Nils20.jpg

Det snør i byger, det snør mye og det er glatt og jævlig ute. Gardinene blir trukket for, sovner på ca. 2 minutter.

mvh

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjøre- og hviletidsbestemmelsene, ja: - Kjøre- og hviletidsbestemmelser

I praksis betyr det at du faen ikke engang kan flytte deg fra ett sted på truckstopen til et annet uten å komme i konflikt med bestemmelsen. Når du først står, så står du! Det igjen betyr at
    1) Både kjøring og pausesteder må velges med omhu.
    2) Det er en grunn til at alle truckstops ligger i utkanten av større byer. Du vil ikke rote deg inn i en by hvis du har så lite total kjøretid at du kan få problemer med å finne en plass å stå før kjøretiden er brukt opp.

Nils22.jpg

Nils sin nye Mercedes hadde selvsagt datastyrt kjøre- og hviletidsindikator.

Nils23.jpg

Edit: Jeg røyker ikke Rød Mix. Det ser ut til å være trucker- spesifisk. :rolleyes:

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ny dag. Klett er sikkert et flott sted, men ikke i dag. Statoil-kaffe, røyk. Lengter noe jævlig etter en dusj, men det gjelder å få losset og lastet opp igjen så fort som bare fy. Kjøre-og hviletider gjør dagene til et pusespill av "hurry up and wait".

Nils24.jpg

Resten av lasset består av to svære byggelifter. Nils ringer mottaker. "Yoo spik englsh plis. No norwegian". OK.

Nils25.jpg

Mottaker har ingen kran å løfte dem av med. Hovedkontoret gir beskjed om å få dem losset hos et samarbeidende transportselskap. Derfra vil de bli satt på en kranbil og kjørt ut til mottaker, som seff får en ekstraregning for dette.

Nils27.jpg

Neste stopp Siemens i Trondheim. Transformatorkiosker til BKK i Bergen.

Nils28.jpg

Der har de heldigvis lastemuligheter.

Nils29.jpg

Tre transformatorkiosker med tilhørende betongfundament. :)

Nils26.jpg

Solen går opp og flombelyser noe av det viktigste utstyret i hele bilen, kaffemaskinen!

Nils30.jpg

Så bærer det endelig sørover igjen.

Nils31.jpg

Trønderlån over alt. Tror at vi er i Trøndelag.

Nils32.jpg

Tjuvgods fra veikro i Sørvaranger flombelyses også.

Nils33.jpg

På Norges tak. Snøhetta, tror jeg.........

mvh

• Liker
    Reaksjoner: HCS

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.422
    Blir smått nostalgisk av dette. Er jo akademiker og kontorrotte, men har jobbet som hjelpemann på flyttebil innimellom for en hel del år siden. Husker jeg var veldig fascinert over at fyren jeg kjørte med hadde kaffitrakter i bilen, men skjønte etter hvert at det var standardutrustning i den bransjen.

Husker også godt måten de ulike ansatte i firmaet snakket til hverandre, de var særdeles spesifikke på hvor de var. Mens jeg kunne ha sagt noe slik som "på lom om en times tid" eller "kjørte fra Lillehammer på for en halvtime siden" eller noe slikt var de mer "er i bakken etter rundkjøringen i <sett inn sted> og lignende. En gang jeg skulle helle i kaffi til sjåføren et sted i Nordland bad han meg vente litt, for veien var litt mindre humpete litt lengre fremme. Å ha kjørt Norge på kryss og tvers i 30 år gir en ganske så nerdete kunnskap om veinettet i landet.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Blir smått nostalgisk av dette. Er jo akademiker og kontorrotte, men har jobbet som hjelpemann på flyttebil innimellom for en hel del år siden. Husker jeg var veldig fascinert over at fyren jeg kjørte med hadde kaffitrakter i bilen, men skjønte etter hvert at det var standardutrustning i den bransjen.

Husker også godt måten de ulike ansatte i firmaet snakket til hverandre, de var særdeles spesifikke på hvor de var. Mens jeg kunne ha sagt noe slik som "på lom om en times tid" eller "kjørte fra Lillehammer på for en halvtime siden" eller noe slikt var de mer "er i bakken etter rundkjøringen i <sett inn sted> og lignende. En gang jeg skulle helle i kaffi til sjåføren et sted i Nordland bad han meg vente litt, for veien var litt mindre humpete litt lengre fremme. Å ha kjørt Norge på kryss og tvers i 30 år gir en ganske så nerdete kunnskap om veinettet i landet.

For meg var denne greia en helt ny verden. Artig var det, og det morsomste var å høre på samtalene trailersjåfører imellom. Snakk om insider- språk! De kunne like godt ha snakket gresk. Skjønte ingenting!

mvh

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    832
    Sted
    Bergen
    Hei Artig lesning og fine bilder:)Legger ved ett Nostalgisk Bergensbilde.
    image.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.110
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For en som har vært flere ganger i Finnmark enn i Møre og Romsdal, var det uhyre praktisk å la seg kjøre rundt i fullstendig ukjente områder. På Dovrefjell og Dombås hadde jeg vært en- 1 - gang i hele mitt liv, og det var på natta og i en forrykende snøstorm.

Nils37.jpg

Nils34.jpg

Ganske fint der, da. Jeg ser for meg en "tkr og Madammen"- tur i disse traktene i overskuelig fremtid.

Nils36.jpg

20160121_122809.jpg

Tkr som trucker:

I've been kicked by the wind, robbed by the sleet
    Had my head stoved in, but I'm still on my feet and I'm still... Willin'

Nils38.jpg

Nedover og vestover igjen!:)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn