Trenger tips til platespiller – moderat budsjett

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg har så smått begynt å se etter en ny platespiller; utover det helt elementære har jeg ikke stort av erfaring med eller kunnskap om slikt, så jeg setter pris på alle tips. Jeg kommer ikke til å kjøpe den på noen måneder, vil bare ha grei oversikt i god tid – så jeg kan snappe opp eventuelle tilbud som måtte dukke opp.

Først, noen kriterier:
-i utgangspunktet hadde jeg sett for meg å bruke rundt 6-7-8000 for spiller, arm og pickup. Etter en stund med ivrig surfing på diverse nettsteder har jeg innsett at det finnes mye morsomt til noen få kroner mer; ved behov kan jeg sikkert strekke budsjettet til rundt 15000.
-lydmessig er jeg ute etter noe med en rimelig nøytral klangkarakter – spilleren bør duge til alle sjangre, selv om det går mest i rock av diverse slag.
-den bør ha et kurant utseende. Gjerne oppsiktsvekkende – i alle fall ikke stygt og raklete.
-jeg ønsker ikke å gå for løsninger som er fryktelig lite praktiske. En Dual/Shure-kombinasjon eller lignende halvsært har helt sikkert mye for seg for enkelte, for min del må det i tilfelle bli et separat prosjekt. Spilleren jeg er ute etter skal være såpass enkel i bruk at det ikke blir fristende å heller koble til iPoden. Med det sagt, jeg er ikke fremmed for tanken på å kjøpe noe brukt.

Modeller jeg har tenkt på:
-Clearaudio Emotion/Champion (sistnevnte er litt i det dyreste laget, men skal alltids gå)
-Pro-Ject RPM6/9 (igjen, RPM9 er litt dyr – men her er utseendet i seg selv så spektakulært at det rettferdiggjøres)
-Nottingham Horizon, evnetuelt Space Deck. Space Deck er for dyr (og -alt- for dyr i forhold til resten av anlegget jeg har i øyeblikket), men da har jeg jo kjøpt platespiller for en stund fremover ...

Mine spørsmål er dermed omtrent som følger;
1: Hva bør jeg tenke på når jeg vurderer de forskjellige spillerne jeg har nevnt opp mot hverandre?
2: Hvilke andre spillere burde vært med på listen – og hvorfor?

Det aller beste er selvsagt en vanvittig billig spiller med 100% nøytral lydgjengivelse, som sporer perfekt (men ikke sliter vinylen), er pen og enkel å ha med å gjøre, i tillegg til at den helst bør klare å vaske vinduene mine hver mandag morgen. I mangel av noe slikt er jeg mottagelig for alle forslag som kan virke fornuftige. ;)

På forhånd tusen takk for all hjelp!

K

kbwh

Gjest
Re: Trenger tips til platespiller – moderat budsje

Du kan nok få en Opera 6.0 med Rega RB300 og Benz Ace HOMC-pickup for 15000 hos Hifi-Guiden på Hamar. Den er barsk, men har ikke støvlokk.
Jeg har en laang tråd gående (Inn i Montana! og pickup) som har vært innom denne og andre små grammofoner.

Ellers er Rega P5 med Rega Exact pickup og Rega veggstativ en selvfølgelig kandidat, og innenfor budsjett før pruting.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.497
Torget vurderinger
28

Litt tolmodighet så skulle vel både Spacedeck, og Gyro SE være innenfor rekkevidde med både armer og pickuper. Men, det beror vel på hvor hastverk du har. Tar du tiden til hjelp skal du se det dukker opp en rimelig løsning.

Project Perspective, billig, pen og god!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

-Clearaudio Emotion/Champion (sistnevnte er litt i det dyreste laget, men skal alltids gå)
==>Ein spelar eg var svært fornøgd med. Som kan byggjast ut i den grad du skulle få lyst til det. (ikkje Emotion, så eg hadde vel helst tatt Champion sjølv...)

-Pro-Ject RPM6/9 (igjen, RPM9 er litt dyr – men her er utseendet i seg selv så spektakulært at det rettferdiggjøres)
==>Ser flott ut, den 9aren, men eg har ikkje prøvd denne sjølv. Har fikla litt med armane, spesielt på RPM6. Er litt usikker på kvaliteten samanlikna med Rega og Clearaudio (Men har som sagt ikkje prøvd ut skikkeleg).

-Nottingham Horizon, evnetuelt Space Deck. Space Deck er for dyr (og -alt- for dyr i forhold til resten av anlegget jeg har i øyeblikket), men da har jeg jo kjøpt platespiller for en stund fremover ...
==>I høgste grad,

D

dig_it_all

Gjest

Hei !

Anbefaler Thorens TD 700. Av features kan bl.a nevnes at den har støvdeksel - en tung akryltallerken med vekt ca. 2,5 Kg - Totalvekt på spiller er 10,1 Kg - autostopp ved ferdigspilt plateside etc.

En vikig faktor (Iallfall for meg) er at en platespiller har støvdeksel. Brukt vinyl er ofte i strøken stand, men med den tendensen med nyere spillere for tiden som leveres uten støvdeksel vil det være en saga blott når dagens vinyl kommer på bruktmarkedet om en tid.
Plater må børstes etter hver gangs bruk - hvis ikke slites både pickup og plater raskere - for ikke å snakke om hvordan det høres ut med lo-dotter på stiften da. Vinyl er idag en mangelvare - så det er viktig å ta godt vare på platene.
Kjøp en Thorens og eksperimenter heller med diverse pickups for å få den tonale balansen som ønskes.

http://www.thorens.de

Dig_it_all

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6

Hadde gått for Gyro dec'en på finn var jeg deg. Da får du en spiller med ny pris ca 20k, en arm med ny pris på ca. 11k og en pickup med ny pris på ca 5k hvis jeg husker rett?? Uansett et røverkjøp hvis du kan få hendene dine på denne komboen til denne prisen :) Den danker ut de fleste andre alternativer som har vært lansert her. Legg inn bud på 8k, og tilby penger på konto i kveld hvis du får tilslaget.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2

Tusen takk for alle svar så langt!

Jeg har dessverre ikke mulighet til å kjøpe noe i øyeblikket uten å strekke ting veldig langt, ellers høres Gyro Decken mer enn interessant ut. Det er synd å ikke kunne benytte seg av en slik mulighet, og det er delvis på grunn av dette jeg har startet denne tråden nå – så jeg har halvveis oversikt over hvilke tilbud det er verdt å slenge seg på.

Forsøker også å lese meg opp på alle de andre variantene som er nevnt (og mange av de nevnte i «din» tråd, Valentino, mye nyttig der!), jeg holder også på å lage en Excel-oversikt over potensielle modeller, skal se om ikke jeg får lagt den ut her etter hvert som den begynner å ligne på noe.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2

Godt forslag, Parelius; om jeg kommer over et pent brukt eksemplar kan det til og med hende prisen er spiselig.

Her er en (svært) foreløbig liste, skal legge inn en masse mer informasjon etter hvert. Ikke alle disse er spesielt aktuelle, en del mangler, det kommer etter hvert.

(I «inkluderer»-kolonnen er A arm, P pickup – om det var noen tvil.)

(Etter å ha googlet meg halvt ihjel for å finne diverse info i dag lurer jeg på om ikke en enkel nettside med oversikt over spillere, forhandlere, priser, passende tilbehør og anmeldelser hadde vært på sin plass, eksisterer det noe slikt i dag?)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Godt forslag, Parelius; om jeg kommer over et pent brukt eksemplar kan det til og med hende prisen er spiselig.

Her er en (svært) foreløbig liste, skal legge inn en masse mer informasjon etter hvert. Ikke alle disse er spesielt aktuelle, en del mangler, det kommer etter hvert.

(I «inkluderer»-kolonnen er A arm, P pickup – om det var noen tvil.)

(Etter å ha googlet meg halvt ihjel for å finne diverse info i dag lurer jeg på om ikke en enkel nettside med oversikt over spillere, forhandlere, priser, passende tilbehør og anmeldelser hadde vært på sin plass, eksisterer det noe slikt i dag?)
Wilson Benesch selges og importeres vel av Audioaktøren så vidt jeg vet, flotte spillere, hørte på Terje sin private når Best-Hifi hadde demo av Totem der. :)

S

Stereo_Mono

Gjest

Hei!

Var i samme situasjon som deg ifjor og fikk testet litt forskjellige rigg hjemme.

Endte opp med en RPM 9 med Ortofon Rondo blue og er kjempe fornøyd. Er nok enig i det Arve sier om kvaliteten på armen. Virker ikke like forseggjort som bla. Rega sine, men du verden så bra det spiller i lag med Ortofon sine mellomklasse pickuper.

Kan også anbefale Roksan Radius 5 med nima armen. (kjempe arm) Hadde den på lån en stund og synes den har mange kvaliteter også.

mvh

Topp Bunn