Trenger tips til høytaleroppsett

einar007

Medlem
Ble medlem
28.06.2013
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Skal i gang med å sette opp ett nytt uthus. Det er fullisolert og består av ett stort rom (ca 60 kvm) med skråtak (ca 3 m) inne.
Veggene blir trolig MDF plater og gulv av spon.
Huset vil bli brukt som et "allbruksrom" for både barn og voksne, og trenger dermed lyd !
Trolig viktigere med lyd med litt trøkk i, enn noe veldig raffinert.

Siden rommet blir brukt til mye forskjellig, vil det også være utsatt for mye støv og trafikk - ønsker meg derfor minst mulig løse deler som lett blir offer for overaktive unger...

Vil gjerne ha tips på hvordan få til et ok/bra lydoppsett, uten å sprenge byggebudsjettet :)

Akkurat nå tenker jeg et par innfellingshøytalere i den ene kortveggen for å dekke hele rommet (f.eks. Dali eller speakercraft).

Problemet med dette er naturligvis at jeg ikke vil ha mulighet til å få hørt det før det allerede er oppe.....

Noen med erfaring fra tilsvarende ?
Noen tips/innspill på hvordan det kan gjøres eller konkrete forslag til oppsett som kan dekke et slikt rom med musikk med litt trøkk i ?

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.208
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Tror kanskje jeg ville sett på noe brukt PA.
Tåler en trøkk og de rette fyller rommet med bra trøkk uten å sprenge noe budsjetter.
Det er ikke det du spør om, men bare ment som et innspill.

einar007

Medlem
Ble medlem
28.06.2013
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takk for innspill. Har ingen erfaring med PA i det hele tatt. Noen tips på merker/modeller ?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det beregnet noe budsjett?

einar007

Medlem
Ble medlem
28.06.2013
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Budsjett ? Njæææ...jo, i utgangspunktet relativt lavbudsjett (men det er jo rart hvordan slike budsjett har en tendens til å endres over tid). Hadde håpet på å få til noe i området 5-10k

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.208
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Jeg kan svært lite om PA.
Se på Finn.
Det ligger mye brukt der som ser helt greit ut. En av fordelene er jo at de oftest er svært lettdrevne og trenger ikke så mye forsterkerkraft. Mye av dette låter skikkelig tøft også.
I et flerbruksrom som du beskriver, tror jeg det ville vært smart. PA er laget for å tåle mye håndtering.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.356
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hifiklubben tilbud:
CVA-28X er en kompakt og aktiv PA-høyttaler beregnet til cafe-miljøer, mobile diskotek eller krevende hjemmebruk. Med to 8” bassenheter og 400W RMS innebygd forsterker er det nok power til en skikkelig fest!

Dette låter nok ikke særlig raffinert, men med trøkk.
Et jævla leven å ha i hoppeslottet.
Dette er ikke hifi, men det var heller ikke det du skulle ha(?)

Mvh

einar007

Medlem
Ble medlem
28.06.2013
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takk for godt tips om PA tilbud @bluesbreaker (men tilbudet gjaldt kun en enkelthøytaler/ikke for par). Skal uansett sjekkes opp nøyere

Topp Bunn