Trenger skjema til en god og litt wattsterk push-pull DIY rørforsterker

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.642
Hei,

Er det noen som kan anbefale et skjema til en push-pull rørforsterker med en 40-50 watt eller mer som kunne egnet seg til å drive et par mindre Magnepan høyttalere som jeg har stående? Har tenkt litt på en Williamson-konstruksjon i ultralineær kobling, men kanskje det finnes noe som er bedre....

Vennlig hilsen,
Vidar Benonisen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hei. Kjøp min Music Angel XD-800MkIII som er en 60W PP basert på Williamsen konstruksjonen. Den kjøres både UL og triode.
Det er dyrere å bygge en slik enn å kjøpe en.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.798
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Med fare for å bli sverta, så vil jeg nok anbefale å snoke på brukten etter en sånn en. Gode trafoer koster en del...

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.642
Takk for Dynaco tegninga. Den har jeg ikke sett før så det var et godt tips. Skal sjekke på nettet nå.....

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.642
Ser ut som en fin bok det der. Skal kikke på den. Har også funnet en tegning på nettet som ser lovende ut (se vedlegg). Noen kommentarer? Bedre eller dårligere enn Dynakit eller Williamson ultralineær?

Vedlegg

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Japansk forsterker. Tango trafoer er svært bra, men kan være vanskelig å finne. De heter vel Iso idag.
Jeg hadde nok gjort noen forandringer som Self Bias på utgangsrørene og andre rør på inngang og driver, men denne fungerer nok helt sikkert fint som den er.
VH. Bernt

PS: Ser at utgangtrafoen på skjemaet ikke er anbefalt til KT88.

http://www.acoustic-dimension.com/tango/tango-iso-output-transformer.htm

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.642
Tenkte kanskje det kunne være mulig å bruke Hammond-trafoer for å spare litt penger. Strømforsyninga må uansett endres siden jeg bare må ha rørlikeretting.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Ser ut som Hammond 1650 P-series kan passe. De er "potted" og har Ultra Linear inngang. Ellers ser det ut som 1650 N kan passe.
I Norge er det Motron som importerer Hammond og normalt ligger det meste på lager. Også kabinetter fra Hammond.
Ville nok brukt litt ekstra penger og bygget monoblokker og med såpass mye effekt er vi vel i GZ34/GZ37 land som likeretter. En stor choke i poweret er en fordel. GZ34 tåler opptil 60 microFarad kondensator før choke om jeg husker rett, men gjerne litt mindre for lengre levetid.
5U4G kan nok også brukes og metallrøret 5T4 i en monoblokk. Rørlikerettere stjeler litt spenning så powertrafoen må levere litt mer enn dagens dioder som bare tar en Volt eller deromkring. Morsomt prosjekt. VH. Bernt

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.642
Takk for responsen. Kan bli et morsomt sideprosjekt til vinteren nå når hovedforsterkerne mine forhåpentligvis snart står ferdige. Man må jo ha en hobby og push-pull har jeg svært liten erfaring med.

V

Topp Bunn