Trenger noen gode råd rundt akustikk.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Stereoen har vært på plass en god stund egentlig , men først nå har den blitt brukt til noe annet TV titting. Og det avslørte da ikke uventet at her må det gjøres noe.
men hva kan en gjøre samtidig som en ikke tar helt av og gjør stuen lite egnet for annet en lytting.

Rommet er 4,19 x 5,03 m med takhøyde på 2,50m. Her er åpen kjøkkenløsning på ene siden som er delvis avdelt av et kjøkkenskap og en brannmur.
Den stål/glas stereobenken skal på sikt bort til fordel for enten en solid trebenk e.l .
Gulvet er i høyeste grad flytende med alle de ulempene som følger med det.

Problemet er i første omgang null bass og veldig fremtredende mellomtone. Tidligere rom jeg har hatt har kun trengt mindre tweaks , og med rom konstruert i gips og med tilnærmert dødt gulv var det kun noen akustikk plater og et hjørne med rokwool som skulle til .
Her er det derimot et lite panel helvete og alt rister når man skrur opp. Så jeg tenkte jeg skulle høre her inne før jeg gjør noe som helst.

Jeg har noen Tannoy D10t stående også , men de fungerer ikke i det hele tatt. Enten pga elektronikken eller så er det rommet.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg ryddet kraftig opp i bassområdet med en DSpeaker, refleksjoner tar du med akustikkplater. Disse tingene tipper jeg vil gjøre underverker i ditt rom. Du har i tillegg mulighet for å løfte dipper med EQ i DSpeakeren dersom du har en amp som tåler en slik påkjenning. Utifra hva du skriver kan det virke som som om det er rommet ditt som vel er hovedproblemet. Ettpar subber i samspill med resten kan nok også løse endel av problemene.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei flotte komponenter du har der :p
Ville sjekket fasen om den er /må snues på Ht i forhold til pre, satt sub (trenger du den )helt inn i hjørne bak Høyre Ht med avstand 15 x15 cm i forhold til begge veggene i hjørne.flyttet ht høyre side nærmere Tv og foran Sub . en begynnelse i vertfall om det blir bedre gjenstår Å høre :cool:
Mvh Roy K

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Hei , det kan jeg saktens prøve . subben er ikke koblet til , den står der kun pga den demper litt for den høyre HT :)

Fasen skal være riktig , men best jeg sjekker det.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Med Audiovalve Eclipse og AW 250R fra kompaniet så skal du få nok trøkk, selv om Audio Pshsic kanskje ikke er de mest basstunge. jeg tipper at det er snakk om kanselleringer i sitteposisjon. Og da er det kun romkorreksjon, eller flytting av høyttalere og eller sitteposisjon som hjelper.

Siden den høyre høyttaleren din står med sidevegg og den venstre er uten så vil du ha en dragning på høyre side i lydbildet. Spesiellt siden avstanden er så kort.

En DSpeaker ( som jeg bruker selv og er storførnøyd) vil gjøre mye. Og er et enkelt inngrep som du kan prøve uten å flytte noe som helst. Er du ikke fornøyd så sender du den i retur. (Lsound har 45dagers bytterett)

Videre så kan jo en eller to små subber gjøre at du får mer trøkk. At det er hardt i mellomtonen, kan være pga den korte avstanden mellom sidevegg og høyttaler, da du får reflektert og direkte lyd omtrent på samme tid. Der vil en Absorbent hjelpe mye. Men litt diy så kan det bli pent også.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Begynn med å finne best plassering. Trolig er ikke plasseringen du har i dag god. Det innhuket virker uheldig. Er responsen helt på trynet, så redder du ikke det med noe akustikkplater og korreksjon. Har du prøvd anlegget foran vinduet eller å plassere det der hvor sofaen er? Sette anlegget på hver side av det hjørne hvor sofaen står kan også være en mulighet. Om det funker, så er det bare å skaffe seg ny sofa eller et par godstoler......
I utgangspunktet ville jeg tro at og plassere høyttalerne foran vinduet og sitte i nærfelt vil være det beste, men vanskelig å si når man ikke ser hele rommet eller har prøvd.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Frem til jeg bygger om og river kjøkkeninnredning så er nok dette den enste måten jeg kan plassere møblene på. Der er en vedovn med brannmur samt en dør og delvis åpen kjøkkenløsning på den veggen helt til venstre sett fra sofaen.

Jeg tenker å flytte ene høyttaleren ut av hjørnet og mer mot venstre , og muligens prøvd med noen plater under Høyttaler.
Hadde det hjelpt med akustikk plater på veggen bak høyttalere ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Akustikkplater vil ikke bringe bass tilbake som ikke er der. Derimot så vil det rydde opp i forhold til stereobilde og øvre frekvensområdet.
Eneste som kan gi deg mer bass med dagens plassering er noen suber. Og de bør trolig kunne deles høyt. Kan være fornuftig å få noen til å måle først, så man vet konkret hva som er utfordringen. Ellers blir det fort å gjøre ting i blinde.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
@orso , det hørtes egentlig ganske fornuftig ut å måle først . men ser det kan bli litt utfordring å finne noen her i nærheten som kan det.
Merker det vart noe forskjell med å flytte litt på høytalerene, men når jeg flyttet de lenger ut på gulvet vart det nesten værre.

Det jeg tenkte mest med plater også bak høytalere var helst å få noe som forhindret bassen å forplante seg i huset.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
@orso , det hørtes egentlig ganske fornuftig ut å måle først . men ser det kan bli litt utfordring å finne noen her i nærheten som kan det.
Merker det vart noe forskjell med å flytte litt på høytalerene, men når jeg flyttet de lenger ut på gulvet vart det nesten værre.

Det jeg tenkte mest med plater også bak høytalere var helst å få noe som forhindret bassen å forplante seg i huset.
Hei igjenn
Kan jo bytte Rør i pre til noen som er varmere i klang ,disse som står i /lydsignaturen er meget rent og nøytralt lydbilde som fokuserer på mellomtone og oppover sier testene på denne.
Kabler hva brukes der ? /Ht kabler /signal og strøm kabler .
Her er masse muligheter

Electro-Harmonix 12AU7 er disse som står i originalt, så disse er der mange varianter av (lyden i disse er rene /på i lyd slankt lydbilde)
Mvh Roy K

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Mener der står i noen rør som heter ecc88 nå. Det er så lenge siden jeg sjekket , men om jeg hadde fått tak i rør så skulle jeg gjerne ha byttet.

Jeg bruker noen ht kabler fra van den hul og nordost kabler mellom pre og ec , ellers er det brukt kabler fra qued
og tara labs og noen black magic mellom dac og pre . Strømkablene er sorte og skulle være av tilstrekkelig kvadrat tror jeg.

Har flyttet litt rundt på høyttalere samt prøvd noen av de andre HT- settene jeg har stående bare for å ha gjort det . De ble mye flytting og skulle nesten ønske der var hjul på de ;) . ( nei jeg spilte de ikke slik de står på bildet )
De spiller bra de Tannoyene også , og de har en mye behagligere mellomtone en Ap . Men de mangler litt i oppløsning. . De gamle jblene var mest for å prøve de igjen før de blir stuet bort.

Når jeg flyttet bordet og la ned et tykt gulvteppe foran HT så hjalp det mye på mellomtone og bassen ble ikke så rotete når man skrudde opp.

Vedlegg

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei :cool:
Original rørene er ecc82 /12au7.på din forsterker.
Teppe er viktig foran tar bort første refleksjoner og demper høye frekvenser noe/renere lyd .
sette taralabs mellom pre og Ec ,eventuelt prøve alle du har mellom disse og bruke den du liker best .
thetubestore.com firma som selger rør og med mange gode tips
Bruker selv ecc82/12au7 ,,,Dette røret JJ gold ----varmt
Mvh Roy K

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Akustikkplater vil ikke bringe bass tilbake som ikke er der.
Nei men om du rydder i frekvens området der akustikkplatene virker er mitt inntrykk at bassen og de forskjellige basstonene kommer bedre fram og blir bedre definert - som en hyggelig bieffekt om du vil.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Tok å prøvde litt DIY . Fant noen passelige stenheller som jeg borret hul i så satte jeg de på noen motorlabber som hørte til en av hjelpemotorene til båten. Det fungerte utrolig bra og enda bedre når jeg la litt rockwool bare rett under platen. Tenker at med noe mykere gummi som er mer beregnet på slike små vekter så vil en få en mye bedre avkobling. Dessuten må jeg nok få kuttet til noe penere granitt skal det stå i stuen :)

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Beklager det er noen RCA 12AU7A som står i nå ECC82 var de som stod i.

(De Tannoyene hentet jeg av en kar ute på Åkra , også en rør fantast ;) )

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bruker du spikes?
Det er gummi som gjelder under høyttalere på hardt gulv. Det fjerner resonanser best. Helst tilpasset vekten som f.eks Sonic Design dempeføtter.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Beklager det er noen RCA 12AU7A som står i nå ECC82 var de som stod i.

(De Tannoyene hentet jeg av en kar ute på Åkra , også en rør fantast ;) )
Hei :cool:
Det er samme røret 12au7 og ecc82 det er amerikansk og europeisk benevnelse for samme rør.sjekke thetubestore.com
Masse nyttige å lære/lese der inne.
[h=1]12AU7 / ECC82 Tube Types[/h]One of the most commonly found driver tubes found in push-pull tube audio power amplifiers is the 12AU7 tube. As well, this tube's low gain make it a great choice for tube preamps in hi-fi stereo systems. They are found less often in instrument tube amps but Ampeg is one manufacturer who has used them for years as drivers for their SVT bass guitar amps. Other common names for this tube are ECC82 and ECC802 and the European special-qualityE82CC and E182CC. Names found in military and industrial applications are 5814, 6189, and 7316.

Avsporing :
Tannoy ,,, Åkra/på karmøy sa du RØR fantast (navn ,,,kan sende meg personlig PM om navn)
Mvh Roy K

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Nei , de står på noen føtter fra AP som heter VCF M8. Ellers bruker jeg gummiføtter på harde gulv. Spikes har jeg aldri fått til på slike gulv.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
For å oppdatere litt her : AP høyttalerene ble solgt da Jeg følte jeg var til vegs ende med de uten å kjøpe skikkelige subber til de.

Etter tips her inne både i tråden og på Pm står nå høytalerene på pucker fra sonic design , jeg har fått et stort ullteppe på gulvet og i hver hjørne bak høytalerene er der plassert en tri-trap fra GIK acoustic.
Sløvt å ikke bygge den selv , men sånn er det når man reiser borte på jobb og har tid til nettsurf.

Så langt er det desidert den beste "oppgraderingen" jeg har gjort , og i hvertfall om en rekner inn kostnaden.
Helt i mål er en selvfølgelig ikke med rommet , men føler det må lyttes en god del nå først.
Ganske utrolig at noen larkete konstruksjoner med noe duk utenpå skal ha så mye å si i et rom , men jøss.
Hvordan blir det egentlig å fylle de med rockwool , vil det øke effekten av de ?
Noe annet som hadde en positiv effekt var når jeg satte noen finerpmater rundt racket jeg har , så mulig jeg kjøper et på ikea for å teste litt.

Topp Bunn