Trenger litt hjelp til utregning (enkelt)

L

lasse5214

Gjest
Jeg driver å flytter litt rundt på mine høyttalere, hvor jeg sitter osv.
Har dedikert lytterom på 3,70m x 4,30m.
Kan noen regne ut for meg den teoretiske avstand (cardas eller andre)
For hvor jeg skal sitte og hvor jeg skal plassere mine ht.

Jeg har noe som heter dyskalkuli så enkle regnestykker er ikke enkle for meg.
(ja det er lov å le)

Vet dette bare en en teoretisk greie men hadde vært artig bare å teste.

På forhånd mange takk.

Lasse :)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Antall liker
1.816
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Du kan ta det helt med ro. Det finnes ikke en gang et komplisert regnestykke som kan gjøre den jobben ;)

Bruk ørene eller få noen til å måle frekvensgangen for ulike høyttalerplasseringer og lytteposisjoner, og ta så utgangspunkt i den målingen som gir jevnest bass.

Jeg sier 'ta utgangspunkt i' fordi endelig plassering som oftest er et kompromiss mellom jevn bass, størrelsen på lydbildet og korrekt klang. Økt avstand mellom høyttalerne gir bredere lydbilde men kaldere klang, og redusert avstand mellom høyttalerne gir smalere lydbilde men varmere klang. Merk at vi her snakker om nyanser i klangen.

Lykke til!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Prøve å feile metoden må nok til, kan være praktisk å plassere høytalerne på håndklær eller noe sånt slik at de blir lettere å flytte på, er mange teorier ute å går, men stort sett vil ørene dine treffe ganske bra :)

Cardas har en kalkulator som gir svar med en gang om du vil forsøke det Room Setup Calculators
Om det er veggen på 3,70 som er bakvegg...
Ellers er jo oddetall mye brukt. f.eks. 4,30/5 som gir 86 cm fra bakvegg og 74 fra sidevegg.
Evt. 430/3 som gir 143 fra bakvegg til høytaler front osv..

Prøv hvor du synes de låter naturlig ca. og så fin innstiller du etterpå, vinkling osv.

L

lasse5214

Gjest
Knurr, ingen som gidder å regne ut dette for meg.
Betaler gjerne for svar.
Mvh

L

lasse5214

Gjest
Prøve å feile metoden må nok til, kan være praktisk å plassere høytalerne på håndklær eller noe sånt slik at de blir lettere å flytte på, er mange teorier ute å går, men stort sett vil ørene dine treffe ganske bra :)

Cardas har en kalkulator som gir svar med en gang om du vil forsøke det Room Setup Calculators
Om det er veggen på 3,70 som er bakvegg...
Ellers er jo oddetall mye brukt. f.eks. 4,30/5 som gir 86 cm fra bakvegg og 74 fra sidevegg.
Evt. 430/3 som gir 143 fra bakvegg til høytaler front osv..

Prøv hvor du synes de låter naturlig ca. og så fin innstiller du etterpå, vinkling osv.
Sorry, leste hele svaret ditt litt for sent. Tusen takk :)
Mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Han må selvfølgelig prøve ulike avstander til frontvegg også da. (Om han vil ha et 3D- lydbilde hvor ting integreres og høyttalerne forsvinner da.)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Antall liker
1.816
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, som jeg sa; ulike høyttalerplasseringer og lytteposisjoner.

Angående forsvinning av høyttalerne i lydbildet, så gjøres det ved å vinkle disse utover og bort fra lytteposisjonen. Begynn med full vinkel inn mot lytteposisjonen (m.a.o. på akse) for deretter å vinkle høyttalerne gradvis bort fra lytteposisjonen (m.a.o. av akse) inntil høyttalerne forsvinner i lydbildet.

L

lasse5214

Gjest
Høyttalerprodusenten sier jeg ikke skal vinkle høyttalerne. Men selvsagt skal det testes.
Sitter dere i en likebent trekant? Like langt fra h og v ht som bredden mellom høyttalerne?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Ingen grunn til å regne noe som helst. Still opp høyttalerne like langt fra veggen. Så måler du avstanden mellom dem. Med en snor. Klipp snorlengden. Brett den dobbelt. Legg snoren i rett linje mellom høyttalerne. Dermed finner du midtpunktet mellom høytalerne. Legg en snor fra det punktet og rett ut i forhold til bakveggen. Lyttepososjon er langs denne linjen. .. start med ett punkt som er like langt ut fra midtpunktet som avstanden mellom høyttalerne.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Skal du sitte i en likebenet trekant ,lager du to snorre med lengde lik avstand mellom høytalerne...trekk snoren fra høytalwr slik at den akkurat når men rette snoren rett ut fra bakveggen. Bingo.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Avstand fra høytaler vegg 0.5 til 1.5 m gjerne 1/3 av rom lengde. Se også audio physic sine hjemmesider. Ikke sitt med hodet tett mot veggen bak deg. Mest bass får du med høyttalere nærmest veggen.

L

lasse5214

Gjest
Takk for gode tips. Jeg kjøpte mitt første anlegg i 1975 så jeg har testet en del.
Både plassering og utstyr.
Målemetoder er vel slik jeg forstår rimelig avanserte saker. Samme gjelder vel med
akustiske tiltak i lytterommet.
Hadde bare lyst til å teste litt ut i fra teori.
Mvh

Topp Bunn