Trenger info

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
I den stadig økende interessen for lyd, så blir jeg mer og mer sugen på kunnskaper om hvordan alt fungerer også.
Har da lest en hel god del, men synes jeg mangler litt innsikt når det gjelder delefiltere. Så lurte på om noen hadde noen gode sider hvor jeg kan studere det feltet nærmere ;) Eneste "negative?" er nok kanskje det at jeg kanskje får lysten til å drive tweaking på egenhånd etterhvert. ::) men sånn er kanskje denne hobbien?

mvh: ShaunV

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
vet ikke helt sikkert men tror kansje du finner noe på www.dynabel.no men tror u bør holde deg unna delefiltra i første omgang

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
vet ikke helt sikkert men tror kansje du finner noe på www.dynabel.no men tror u bør holde deg unna delefiltra i første omgang
Var vel først og fremst for å få litt kunnskaper i første omgang;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
For å ultraforenkle kan man betrakte en kondensator som ledende for høye frekvenser, og spoler som ledende for lave. I et "altfor" billig delefilter vil det da stå en spole i serie med basselementet og i parallell med diskantelementet. Og en kondensator i serie med diskanten, og i parallell med bassen. Litt motstand brukes for å dempe elementet med høyere følsomhet slik at bass og diskant står i forhold til hverandre.
Mye bra informasjon står på Eltek sine sider (som nevnt over), og der vil du også finne ut hvorfor størrelse på komponenter og hvordan de virker sammen er viktig.

Topp Bunn