Trenger hjelp!!

vortex_surfer

Medlem
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Sted
Oslo
Jeg tenkte å endelig investere i et bra anlegg som funker til platespiller. Problemet er at jeg er helt grønn når det gjelder hifi, og håper derfor at jeg kan få gode råd av dere.

Trenger platespiller, høyttalere og forsterker. Kan ikke bruke mer enn 30 000 (gjerne mindre). Får vel ok anlegg for det?

Magnus

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.083
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei

Du kan få et veldig ok anlegg til 30 000, spesiellt om du kjøper brukt. Du kan sette sammen et dårlig anlegg til 100 000 også, om de ulike komponentene ikke matcher hverandre.
Ting skal ikke bare matche hverandre, men også passe til din lyd, din musikksmak og ditt rom. Det er vanskelig å gi råd til andre, så da bør du i hvertfall si noe om hva du liker, og hva du ønsker å få til.
Ellers er dette forumet fult av tråder som sier noe om hvordan andre folk på sentralen har satt sammen sine anlegg (mitt anlegg) det er vennetråder om ulike merker, og på hifi generellt deles det også mange erfaringer om likt og ulikt. Lykke til!

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Fortell hvor du kommer fra, så kommer du i kontakt med noen likesinnede (hi-fi intr. folk) i nærområdet.
Disse kan hjelpe deg videre.
Om du oppfører deg, får du gode venner og har mulighet til å lære mye og høre på forskjellige oppsett.
Ikke rush avgårde for å kjøpe det første og "beste"
Ha is i magen og benytt deg av eventuelle kontakter i miljøet (de du blir kjent med) som støtte og hjelp.
Men husk, det er DU og DIN smak som til slutt skal telle. :) (for det er du som blir sittende med anlegget)

vortex_surfer

Medlem
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for svar Burnt_island og johna.

Er glad i rock, og hører spesielt mye på motorpsycho. Ellers går det mye i mye forskjellig, jimi hendrix, stooges, osv.

Er stor fan av motorpsycho, så ønsker å få til et anlegg som gir meg et snev av den følelsen jeg har når jeg står forran scena. Bra med trykk, men anlegget skal likevel gjengi lyden mest mulig "realistisk". Ønsker å få til et anlegg som gir meg gåsehud på armene når jeg setter på ei plate.

Jeg bor i Oslo, så er det noen andre motorpsycho fans, eller noen som vet hva som passer bra, er det bare å ta kontakt :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.364
Torget vurderinger
1
vortex_surfer skrev:
Takk for svar Burnt_island og johna.

Er glad i rock, og hører spesielt mye på motorpsycho. Ellers går det mye i mye forskjellig, jimi hendrix, stooges, osv.

Er stor fan av motorpsycho, så ønsker å få til et anlegg som gir meg et snev av den følelsen jeg har når jeg står forran scena. Bra med trykk, men anlegget skal likevel gjengi lyden mest mulig "realistisk". Ønsker å få til et anlegg som gir meg gåsehud på armene når jeg setter på ei plate.

Jeg bor i Oslo, så er det noen andre motorpsycho fans, eller noen som vet hva som passer bra, er det bare å ta kontakt :)
Hvor stort/lite lytterom disponerer du, herunder fleksibilitet vedr. plassering av HT?

«Scene feeling» - skulle bety noe i nærheten av hornøyttalere - Klipisch evt. Tannoy (?), evt. KEF dersom de er for «rå» i toppen til din smak. KEF er muligens ofte noe fyldigere i hele lydbildet enn Klipisch og Tannoy, det er alt for lenge siden at jeg har hørt dem «mot hverandre» til å si noe «bastant» om dette.

Platesnurrer - Project RPM5 eller REGA P3 er en grei start - REGA har bedre PRaT (Pace, Rythm and Timing), mens aktuelle Projectspillere er litt mer fyldige i gjengivelsen. PU - til rock vil jeg i første omgang se meg etter en god MC sak med litt rund (eliptisk) nåleprofil, f.eks. Ortofon Rondo Red eller MC25E, evt. MC25FL. RIAA - Cambridge 640P - rett og slett uslåelig til prisen, og står seg godt med nevnte PUer.

Forsterkeri - avhenger en god del av valg av HT i kombinasjon med lytterom og dine prefereanser etc. En meget god kandidat i aktuelle prisklasser er Cambridge 840A.

MERK: kombinasjonen av hornhøyttalere og des like med Cambridge elektronikk kan fort gi et litt vel stramt/lyst/magert lydbilde. Dette kan kaskje kompenseres med å velge en Project snurrer framfor Rega. Men det viktigste er å finne HT som passer din smak og ditt lytterom. Dersom du har et «sparsomt møbelert» lytterom med mye gjenklang er det en fordel å velge høyttalere med meget god kontroll på lyspredningen, f.eks. KEF.

Ovennevnte er kun ment som tips om gode kandidater, ikke som en konkret anbefaling av et oppsett.

mvh
KJ

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg er glad i både vinyl, og motorpsycho selv. Og jeg har hatt mange gode "konsertstunder" med Klipsch høytalere og teknichs 1210 platespiller. Denne platespilleren, med bra stift, er mer en bra nok for de aller aller fleste. Bygget som en tanks er den og :).

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ta kontakt med Håkon.....http://frydhifi.no/
Ville forundre meg mye om ikke han skulle kunne hjelpe deg med gode forslag ift. det du ønsker. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Personlig ville jeg kikket i retning av horn, ja. Rock låter mest overbevisende når det gjengis med dynamikk, spør du meg. Uten dynamikken blir også drivet, fandenivoldskheten og spillegleden fort litt innestengt.Og innestengt rock er pokker ikke mye å høre på.... Technics 1210 er et glimrende valg. Både lettere å leve med enn Rega/Project, og med en arm som elsker en av bransjens beste kjøp, Denon DL103 MC pick-up. Fattige 1295,- hos HiFi-klubben, og låter som en kule. Ikke plukker den opp særlig mye rillestøy heller, så den gjør slitne rockeskiver spillbare igjen... Og tåler du utseende og rørbytte, kan du jo kikke på den utmerkede Audio Note KiT 2-forsterkeren som står på børsen akkurat nå. En rimelig riaa brukt, og du er i mål.. Og dette rocker! Helt subjektive vurderinger fra meg, selvfølgelig. ;D

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
15
impulse skrev:
Personlig ville jeg kikket i retning av horn, ja. Rock låter mest overbevisende når det gjengis med dynamikk, spør du meg. Uten dynamikken blir også drivet, fandenivoldskheten og spillegleden fort litt innestengt.Og innestengt rock er pokker ikke mye å høre på.... Technics 1210 er et glimrende valg. Både lettere å leve med enn Rega/Project, og med en arm som elsker en av bransjens beste kjøp, Denon DL103 MC pick-up. Fattige 1295,- hos HiFi-klubben, og låter som en kule. Ikke plukker den opp særlig mye rillestøy heller, så den gjør slitne rockeskiver spillbare igjen... Og tåler du utseende og rørbytte, kan du jo kikke på den utmerkede Audio Note KiT 2-forsterkeren som står på børsen akkurat nå. En rimelig riaa brukt, og du er i mål.. Og dette rocker! Helt subjektive vurderinger fra meg, selvfølgelig. ;D

Kit 2-eieren er meg det. Ikke bare kit2-eier, men stooor MP fan og. Må si meg enig i av PU-valget bør falle på en MC. Jeg gikk fra Rega MM til Dynavector DV 20X high, og jeg ser meg ikke tilbake. Har spillt vinyl i 10-12 år nå og kun div. MM-PU frem til nå og skal man kunne nyte Bents rå og eminente bass-spill en MC eneste veien å gå. Mp-livelølelse hjemme i hus skal vanskelig la seg gjøre. Da holder det ikke med nabovarsel... Tror ikke du konsekvent skal gå for en rocke høytaler. De finnes ingen HT som alene fremstår som mest ideel til MP, men det er nok av alternativer som ikke egner seg. En ting er sikkert, de bør ha god output ned mot 30Hz, men absolutt ikke noen form for billig boost-effekt av noe slag. Konstruksjonen må ikke tvinges til å spille bass, da blir det bare pløsete og udeffinert. Vanskelig og komme med tips, men tolmodighet varer lengst. Lytt til mest mulig.

Jon A

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Hei

Det er jo masse fine ting til salgs her på børsen også!
Kan anbefale deg og teste DK Design vs-1 Reference mkIII. Det er en til salgs på børsen. Dette er en integrert hybrid forsterker. Den har også en helt ok mm riaa.
Har selv forgjengeren til denne (MKII), og den går ikke ut av mitt hus med det første!!
Jeg spiller selv en del MP og det låter helt kanon med denne forsterkeren.
MYE forsterker for pengene!!
Så må jeg få sitere johna:
Men husk, det er DU og DIN smak som til slutt skal telle.(for det er du som blir sittende med anlegget)
Her er en test fra Stereophile: http://stereophile.com/integratedamps/606dk/

Mvh
Kjetil

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det der synes jeg var et utrolig godt forslag, Kjetil_M. Den forsterkeren låter kanonfint,er et funn til nyprisen og selvfølgelig enda hyggeligere å kjøpe brukt, er bygget som en stridsvogn og burde kunne gjengi rock med baller...!
Dessuten er det jo som du sier, den har et godt riaatrinn innebygget også. ;)

Topp Bunn