Trenger hjelp til perfekt justering av pickup

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Har nå gått til innkjøp av en ny pickup "Denon DL-110" MC og har i den anledning lyst til å gi den nye pickupen optimale arbeids forhold.
Jeg vil derfor foreta alle de justeringer som er mulig.
VTA ,SRA , offsett og overheng og til slutt vekt

Er det noe som her har noen smarte tips på hvordan utføre dette på enkleste måte, eventuelt hjelpemidler som kan kjøpes?
ser i andre tråder at det finnes måle ark som legges på platespiller tallerkenen ,hvor er slikt å få kjøpt?

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
takker!

Jeg har denne sansui spilleren sr-636 / orginal arm

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.333
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Siste HFNRR har en drivendes god artikkel om emnet. Stereophile pusher Michael Fremers DVD om oppsett av platespiller, arm og pu. Har den ikke, skulle gjerne hatt den og kommer nok til å bestille den.
mvh

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Jeg har dette bladet og der er det en link til ett utregningsprogram: armgeometer som blir anbefalt
http://www.audiosignal.co.uk/freeware.html
fersk som jeg er innen platespiller ,er jeg ikke sikker på hvilke verdier som skal skrives inn i programmet ???

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Fikk Michael Fremers dvd-guide til jul. Har bare så vidt fått sett på den, men så langt virker den veldig lovende. Dette i kombinasjon med Dr. Fleicherts protractor er gode redskaper. Men dvd-en først, dersom du har null eller liten peiling.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Har nå gått til innkjøp av en ny pickup "Denon DL110" MC og har i den anledning lyst til å gi den nye pickupen optimale arbeids forhold.
Jeg vil derfor foreta alle de justeringer som er mulig.
VTA ,SRA , offsett og overheng og til slutt vekt

Er det noe som her har noen smarte tips på hvordan utføre dette på enkleste måte, eventuelt hjelpemidler som kan kjøpes?
ser i andre tråder at det finnes måle ark som legges på platespiller tallerkenen ,hvor er slikt å få kjøpt?
Av hjelpemidler så trenger du først og fremst en protraktor; Project har en universal greie som kan brukes, den er litt dyr men fortsatt billigere enn sammenlignbare alternativer.

Du trenger et umagnetisk speil, helst et ripefritt overflatespeil (dvs ikke et speil av «metallisert/forsølvet glass), f.eks. ei lita plate høyglanspolert aluminium.

Ei testskiver er kjekt å ha: Skiva til Hifi News er glimrende (det følger forresten med en enkel protraktor type papp). I omslaget til skiva er det utførlige beskrivelser av hvordan den er tenkt brukt, også ifm. oppsett av platespiller.

Det vil være en stor fordel om du har brukermanual til platespilleren, med bl.a. tekniske date for armen (effektiv armlengde, overheng, og offsettvinkel er det viktigste).

Forøvrig trenger du selvfølgelig nødvendig verktøy (liten skrutrekker mm) til å justere PU og arm, mye tollmodighet, stødige fingre og ellers godt humør (helst uten påvirkning av nytelsesmidler eller legemidler).

mvh
KJ

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
hva koster den pro-ject saken da, og hvor selges den?

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
så langt kom jeg også :) , men de hadde ikke pris, det må da være noen som selger dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
hva koster den pro-ject saken da, og hvor selges den?
Hjemmesidene til Audiotech lister den til en liten frognertier. Den selges av Project forhandlere (hvem nå det måtte være. Du kan f.eks. høre med Norsk Audioteknikk (de har hatt den inne).

mvh
KJ

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
virker jo svært lovende den der ,ikke så ille pris heller..

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Jeg kommer til å kjøpe pro-ject justereren , dersom ikke noen kan komme med en god grunn til å velge den dobelt så dyre "Feickert Alignment Protractor"

Topp Bunn