Trenger hjelp fra togbrukere Asker-Lysaker..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hei,
Kan noen innfødte i Asker fortelle meg hvordan det er å bruke toget fra Asker dvs Hvalstad og andre lokal stasjoner og til Lysaker i rushtiden.Har skjønt at bilbruk virker håpløst på E18 i rushtiden,men hvordan er det med toget.....

1. Går toget i det hele tatt, dvs følger det ruten som feks 7.11 fra Hvalstad?
2. Er det i det hele tatt plass så man kommer med.
3. Er det håp om sitteplass for en stakkar.
4. positive/negative erfaringer?
5. Hvor lenge varer rushtiden, i Tønsberg er den på ti minutter,men i Oslo er den vel på 2-3 timer??

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvalstad - da gjelder bare lokaltog. Som stopper ved alle melkerampene både i Asker og Bærum på sin vei til Lysaker.

Men det er greit nok i følge de vennene mine som bor der - på Hvalstad, altså.

1. Toget går. Ikke alltid i rute, men det går.
2. Det er trangt om plassen, men jeg har ikke hørt om at noen av dem jeg kjenner ikke har kommet seg på toget..
3. Sitteplass? Nå tøyser du fælt. Verken til eller fra i rushtiden kan du regne med sitteplass.
4. Jeg har inntrykk av at folk stort sett synes at toget er "greit". Bor man i rimelig nærhet - gangavstand - av stasjonen og jobber i tilsvarende nærhet i den andre enden, skal det mye til å slå toget tidsmessig og stressmessig. Man venner seg, som en av min bekjente ser. Det dreier seg om at man må stå i ca. 20 minutter hver vei.

Bor man i kjøreavstand fra f.eks. Hvalstad stasjon - og likevel må bruke bilen et stykke - kan man vurdere å kjøre til Asker i stedet. Da får man straks et betydelig større utvalg av tog - pluss muligheter for sitteplass - men så var det dette med bil og parkering. Det finnes innfartsparkeringsplasser i Asker, men jeg har inntrykk av at de er VELDIG fulle. Den skal stå opp tidlig som skal lykkes der.

Når dette er sagt, kan jeg gjerne tilføye at det å sitte i bilkø på E18 ikke er fullt så ille som det ser ut til. Det rører faktisk på seg, selv om det ikke ser slik ut - og rent tidsmessig er det stort sett ingen problemer med å slå offentlig kommunikasjon hvis man ikke har et dør-til-dør-tog som alternativ. Det er bare de dagene når det skjer noe, eller det snør, at bilen er taperen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Et lite PS:

Har man tilgang til dusj og garderobe på jobben, er Asker-Lysaker a pice of cake med sykkel. Fra Hvalstad snakker vi om 13-14km - bare barnemat. Man trenger ikke å være i veldig god form for å klare dette på en halvtimes tid - pluss/minus.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Tusen takk for et raskt og klart svar.

Med ti minutter å gå til Hvalstad stasjonen ville offentlig kommunikasjon tatt meg totalt 40 minutter dør til dør fra hus på Hvalstad til jobben på Telenor Fornebu. Trodde at bil ville tatt mye mer enn det når folk forteller at korken begyner 6.15 fra Asker. Mulig jeg tar feil, køen ser fæl ut selv om jeg ikke har prøvde det i praksis selv... så tar i mot tips og erfaringer med det..

Sammenligningsgrunnlaget mitt er at jeg hvor jeg bor nå kan bruke 10 minutter med bil fra til dør,eller 7 minutter gange og 8 minutter ståplass på bussen. Å måtte stå 20-30 minutter 2Xpr dag i buss/tog er litt avskrekkende for en som har visse fysiske begrensinger.. skulle gått an å kjøpe sitteplass...

Sleiven

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fornebu blir en litt annen skål. Jeg kjenner et par stykker som bor i nærheten - Asker/Hvalstad/Vakås - som jobber der - og de bruker bil alle sammen. Rettelse: unntatt én - som sykler hele året. De sier at det går ganske greit med bil, men at må ta sikte på å være avgårde senest kl 0630-0645 - og da er de på jobben i løpet av en halvtimes tid - pluss/minus. Det er mulig at de skryter litt av hvor flinke de er til å komme seg frem - menneskelig, det. Tar man med ekstra matpakke, tar man frokosten og morgenkaffen på jobben i stedet for hjemme. Jeg har tilgang til dusj og garderobe der jeg jobber - og sparer tid om morgenen med å dusje og barbere meg på jobben - hvert minutt man kan vinne før morgenkøen bygger seg opp, er verdifullt.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.545
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Omtrent et år siden jeg har kjørt fra Asker i rushen nå, men da startet køen omtrent 06.50 fra avkjøringen fra Asker.

Om du er i ok form og kan sykle, ville jeg prøvd det i sommerhalvåret. Hvalstad -> Fornebu er, som Ulf B sier det, piece of cake.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg bor på Hvalstad og tar daglig toget til Nationaltheatret. Jeg tar 07.41 og har ikke førstehånds kjennskap til 07.11, men min erfaring er i alle fall som følger:
1. Forsinkelser forekommer jo, men det er sjelden de helt store greiene. Som regel er
det snakk om 2-3 minutter.
2. Ikke noe problem!
3. I det drøye året jeg har tatt toget fra Hvalstad, har jeg aldri
opplevd ikke å få sitteplass!
4. Stort sett går det greit. Faren for forsinkelser er nok større når du skal hjem.
Toget kommer jo helt fra Lillestrøm, noe som gir gode muligheter for forsinkelser.
Blir nok også verre å få sitteplass på vei hjem.
På Hvalstad er det gratis innfartsparkering. Litt trangt om plassen, spesielt nå
pga snøhauger etter brøyting etc. Men jeg har aldri hatt problemer når jeg tar
7.41 og vil tro det er enda enklere med 7.11.
5. Vet jeg ikke, men jeg vet i all fall at når jeg sitter på toget og betrakter trafikken
inn til byen om morgenen, er jeg glad jeg er togpendler!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.979
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvalstad-Fornebu er en fin sykkeltur, ja.
Busser fra Lysaker til Telenor går hvert femte minutt eller så i rushtiden. En liten spasertur til stasjonen og hjem igjen er bare forfriskende.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hehe! Flere pendlere her inne altså.

Selv bor jeg i Drammen og jobber pt hos kunde på Kaldbakken, dvs "andre siden" av Oslo.
Tidligere har jeg kjørt ca 0545 hver morgen for å unngå køen innover, startet jeg senere så har rushet så smått startet.
Pt er jeg i gang med "Prosjekt kollektivt", og det jeg ser er at ved å måtte kjøre bil, parkere ved Drammen stasjon (må være her før kl 07 for å få parkering), tog til Nyland stasjon (evt med bytte på Oslo S.), deretter gå 5 min til kundelokasjon så bruker jeg mer tid en om jeg kjører bil tidligt. Tog hjem tar enda lenger tid! Med Gangavstand-Tog/togbytte-kjøre bil hjem så tar det like lang tid som å kjøre bil i rushtiden....
Fordelen er at jeg kan sove på toget innover, evt jobbe. Pt så er det ikke så fristende å jobbe med kunderelatert informasjon på stappfullt tog hjemmover da jeg opplever veldig nyskjerrige medpassasjerer...

Skal ihvertfall forsøke Prosjekt kollektivt en stund til før jeg gir meg, da kan jeg ihverfall si at jeg prøvde til de som mener jeg er miljøfientlig! ;)

Topp Bunn