Alt til hus og bolig Trenger hjelp fra en elektriker

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.122
Sted
Sortland
Har litt (!) problemer med komfyren og lurer på om noen kvalifiserte kan gi meg en indikasjon på hva som er galt.

Vi har jorfeilvarsler montert på kretsen til kjøkkenet. Nå jeg slår på stekeovnen begynner den å gi et forvarsel om jordfeil (med piping og blinkende lys).
Komfyrplatene kan brukes uten problemer.
Varselet slår inn om jeg slår på lyset i komfyren; dvs uten å involvere termostaten.

Stekeovnen bruker nå avsindig lang tid på å bli varm, men om det var varmeelementet (eller hva det nå heter) som er problemet - hvorfor slår varselet inn når jeg slår på lyset?
Jeg avstiller varsleren :)p) og bruker både stekeovnen og platene uten at det skjer noe mere - hvorfor ryker det ikke en sikring om det er jordfeil en eller annen plass i komfyren????? Kan ha 3 plater på full pinne og stekeovnen i full oppvarming uten at noe mere skjer.

Er det en liten bagatell (skitt på føleren eller noe slikt) eller er skroting eneste alternativ?
Den er bare 5 år så det siste vil vi helst unngå.

På forhånd takk.

mvh Hans

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har du forsøkt å skrudd fra hverandre 3 fas støpselet? Det går såpass mye strøm igjennom der at skruene kan løsne og gi problemer fikk jeg beskjed om at en hvitevare reperatør som var som meg en gang. Se om alle 3 kablene er skrudd godt fast i støpselet.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.122
Sted
Sortland
Takk for tipset, skal prøve det.

- Nix, der var alt i orden.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.642
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

At sikringen ikke går selv om jordfeilvarsleren varsler er ganske logisk. Jordfeilvasleren skal vel slå inn på noen få mA jordstrøm, mens sikringen ikke går før du overstiger 110 % av sikringkursen (eller 140% ved momentanutløsning).

Jeg er usikker på om termostaten til varmeelementene i komfyren har 1 eller 2 polet bryter. Er den 1 polet, har det ingen ting å si for jordfeilen om termostaten er koblet inn eller ikke.

Skal man gjette på hva en slik jordfeil kan skyldes - så er det nærliggende å tenke på enten matsøl eller vaskevann som har kommet et sted det ikke skal være. Det enkleste er kanske å sette komfyren på maks i 3-4 timer slik at du får tørket ut det meste.

Mvh
OMF

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.122
Sted
Sortland
Takk for svaret OMF, får prøve det.

Edit: Jepp, tok etpar timer så var alt ok.

Takk for tipset OMF. :)

Sist redigert:
Topp Bunn