Trenger anbefaling ang kobling av subwoofer via høytaler terminaler

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Hei, skal koble subwoofer til Sansui 911dg. Denne har ikke sub out, så jeg må bruke høytaler terminalene. Subbene er Klipsch Ksw-15, så det går bra. Men har aldri prøvd dette før, så jeg mottar gjerne hjelp av dere flinke der ute. Ifølge bruksanvisning skal kablene ut fra +- terminalene på forsterkeren, til +-INN terminalene på sub, OG så UT +-terminalene fra sub og inn på Front høyttaler (Klipsch rf83) Sånn har jeg skjønt det og da kan delefilteret på subben brukes, slik at høyttaler Kan få fra feks 60hz og oppover? Litt klønete til å skrive men håper på gode råd, erfaringer :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Riktig det.
Pluss fra forsterker til pluss på sub inn. Så pluss fra sub ut til pluss på høyttaler inn. Og samme med minus. På denne måten så kan du sette deling på subb. Feks 60hz. Da spiller subb til 60hz og ruller av oppover og høyttaler spiller ned til 60hz og ruller av nedover. På denneåten får du avlaster fronter slik at de slipper å spille av så langt nedover.

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Høres bra ut, tipper det avlaster forsterker endel:) Det er vel ikke hensiktsmessig å koble det annerledes?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg ville ha koblet slik som over.

Du kan også koble fra forsterker til høyttalerene. Så fra høyttaler med høyttalerkabel til subb. Da får du ikke delt av høyttalerne nedover.

Fordelene med slik kobling er at du får flere element som spiller samme frekvens. Utfordringen er å få de til å spille i fase.

Jeg ville ha gått fra forsterker til subb og så til høyttalerene.

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Takk for svar sålangt. Hvordan er dette lydmessig i forhold til det jeg er vant med? Altså å bruke sub out fra forsterker...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er nok lik. Du hører neppe forskjell. Mulig du hadde mulighet til å justere nivå ut på RCA utgangen spes om du brukte forsterker ned sub out. Men nå har du mulighet til å dele av fronter nedover. Som hos meg og min bok er en klar fordel.

Jeg har høyttalerene i hus nå som går ned i 18hz i rommet. Alikevel så kommer jeg nok til å dele de av rundt 80-100hz

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Hadde en AVR på verksted for noen år tilbake og da brukte jeg med en gammel pre og koblet via subber og det fungerte helt topp. Hørte ingenting på lyden som tilsa at det var en dårlig løsning. Nå har ikke jeg verdens beste høyttalere da, men for normale ører så fungerer det nok bra. I ettertid burde jeg selvfølgelig ha koblet med RCA fra pre til subber og så videre til effekt og høyttalere, men dette var i min AV-barndom (på tross av at jeg var godt voksen) så alt stod ikke like klart for meg. :)

Topp Bunn