Treholt evig spion ved veis ende

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Tja. Vi har vel gitt han muligheten til å "starte på nytt" på en måte, mens han enda hadde ett liv igjen. Men har han spionert, så har han gjort seg skyldig i landsforræderi. Og det er vel det han har forsøkt å gjøre noe med.

Bjørn

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Stakkars Treholt, som bare ville bringe gamle fiender litt nærmere hverandre, og som var litt naiv og uheldig i valg av venner.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Som oftest har spioner 2 hovedmotivasjoner: Penger, og Ideologi. (Religion kan man se som både en egen 3. motivasjon og en slags variant av ideologi eller omvendt om man vil).

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ser ut til at selv vår kjære og underholdende venstreside nå ignorerer Treholt. Like greit.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Tja. Einar Førdes videre politiske karriere ble jo ødelagt pga. dette. Amerikanske myndigheter "forlangte" også en skikkelig opprydding pga. dette for at tillitien skulle opprettholdes.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
bjornh skrev:
Tja. Einar Førdes videre politiske karriere ble jo ødelagt pga. dette. Amerikanske myndigheter "forlangte" også en skikkelig opprydding pga. dette for at tillitien skulle opprettholdes.
Førde fikk jo sørget for at vi hadde en venstrevridd rikskringkasting i stedet. Viktig det også.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Egentlig en grei "fallskjerm" det også.

S

Slubbert

Gjest
Alvorligheten i Treholts forbrytelse er helt og holdent gitt av i hvilken grad hans aktiviteter satte andre menneskers liv i fare, noe det virker vanskelig å finne nøktern informasjon om. "Landssvik" er et meningsløst begrep som hentet ut av middelalderen. Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Slubbert skrev:
Alvorligheten i Treholts forbrytelse er helt og holdent gitt av i hvilken grad hans aktiviteter satte andre menneskers liv i fare, noe det virker vanskelig å finne nøktern informasjon om. "Landssvik" er et meningsløst begrep som hentet ut av middelalderen. Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
Så vidt jeg husker var det vel også snakk om å dele ut hemmeligstemplede rapporter til en definert fiende...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
... Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
Forsvaret, politiet og andre deler av statsforvaltninger driver på med det «idiotiet» enda.

mvh
KJ

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Av alle idiotene i Norge, er Treholt sannsynligvis den som minst fortjente den skjebnen han fikk.

S

Slubbert

Gjest
KJ skrev:
Slubbert skrev:
... Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
Forsvaret, politiet og andre deler av statsforvaltninger driver på med det «idiotiet» enda.
Jeg visste ikke at det var 20 års fengsel for å hoppe av i statsforvaltningen. Med tanke på lønna er det kanskje logisk...;)

H

Hugh

Gjest
Så er det siste kapittelet, ja hele soga om KGB Arne over. Måtte han forsvinne for all tid inn i
Skyggenes dal slik at mørkets konger kan fortære ham og vi glemme ham; for all tid.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
...
Jeg visste ikke at det var 20 års fengsel for å hoppe av i statsforvaltningen. Med tanke på lønna er det kanskje logisk...;)
Det er en fordel å si opp jobben først ... før du tar sats og hopper ... ;)

mvh
KJ

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
BT skrev:
Slubbert skrev:
Så vidt jeg husker var det vel også snakk om å dele ut hemmeligstemplede rapporter til en definert fiende...
Det var ganske riktig snakk om det, ja. Har utskrift av dommen, kan ikke se at det føres ugjendrivelige beviser for noe av betydning der. Kun indisier, hvilket også var årsaken til at Treholt ønsket saken opp igjen.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Naturligvis glimrende at vårt rettsapparat fungerer. Treholt er utvilsomt skyldig i meget alvorlige forbrytelser. Offentlig tjenestemann som forbrøt seg grovt mot sin arbeidgivers (dvs folkets )interesser. Han gjorde våre fiender sterkere ved å gi dem hemmelig informasjon. Likevel har gjenopptagelse blitt vurdert flere ganger. Konklusjonen har vært den samme hver gang. Saken er død. Treholt var skyldig. Han fikk en alt for mild dom, og burde sittet inne livet ut.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
BBking skrev:
Naturligvis glimrende at vårt rettsapparat fungerer. Treholt er utvilsomt skyldig i meget alvorlige forbrytelser. Offentlig tjenestemann som forbrøt seg grovt mot sin arbeidgivers (dvs folkets )interesser. Han gjorde våre fiender sterkere ved å gi dem hemmelig informasjon. Likevel har gjenopptagelse blitt vurdert flere ganger. Konklusjonen har vært den samme hver gang. Saken er død. Treholt var skyldig. Han fikk en alt for mild dom, og burde sittet inne livet ut.
glad ikke gærninger som deg avgjør det.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Tor Nado skrev:
BBking skrev:
glad ikke gærninger som deg avgjør det.
Takk for oppmerksomheten. Tror jeg har en god dag i dag, ja.
Hvilke gærninger synes du burde avgjøre det?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.603
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Han burde naturligvis aldri blitt sluppt fri.

I likhet med en viss "anonym" jødisk atomtekniker??

Litt pussig egentlig at du BB som gjerne ser Treholt "død og begravet", i allefall glemt langt inne i skyggenes dal, er den første til - igjen - å trekke mannen fram i lyset her på HFS ved å lage en tråd om ham!?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Det er litt pussig i grunn ... før og under rettsaken erindrer jeg at «det ble påstått» at landeds forsvar hadde litt «ubotelig» skade av Treholts virksomhet. Forsvaret/Forsvarsdepartementet har så vidt jeg har fått med meg aldri bedt om ei krone ekstra for å rette opp de skadene. De jeg kjenner i byråkratiet og statsadministrasjonen lar ikke en slik mulighet til å grabbe til seg mer penger, passere helt ubemerket og uten sverdslag ... dvs. gitt at det er det minste substans i førstnevnte påstand.

mvh
KJ

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
KJ skrev:
Det er litt pussig i grunn ... før og under rettsaken erindrer jeg at «det ble påstått» at landeds forsvar hadde litt «ubotelig» skade av Treholts virksomhet. Forsvaret/Forsvarsdepartementet har så vidt jeg har fått med meg aldri bedt om ei krone ekstra for å rette opp de skadene. De jeg kjenner i byråkratiet og statsadministrasjonen lar ikke en slik mulighet til å grabbe til seg mer penger, passere helt ubemerket og uten sverdslag ... dvs. gitt at det er det minste substans i førstnevnte påstand.

mvh
KJ
"«det ble påstått» at landeds forsvar hadde litt «ubotelig» skade av Treholts virksomhet."

Tja, se på forsvaret nå....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
realist skrev:
...
Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.

mvh
KJ

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
KJ skrev:
realist skrev:
...
Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.

mvh
KJ
La oss holde nobelkomiteen utenfor dette, ok? La heller konspirasjonsteoriene utfolde seg ;)

Ble det gamle sovjet rustet ihjel, eller var det en kombinasjon av det og inhentet "informasjon". Hadde sovjet vært overbevist om at usa/vesten var den reelle trusselen som det ble hevdet under den kalde krigen, så hadde de nok vært mere utholdende, men kanksje spionene deres ikke kunne finne noe slikt i overbevisdende omfang, og at den interne pendelen begynte å svinge?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
realist skrev:
KJ skrev:
realist skrev:
...

mvh
KJ
La oss holde nobelkomiteen utenfor dette, ok? La heller konspirasjonsteoriene utfolde seg ;)

Ble det gamle sovjet rustet ihjel, eller var det en kombinasjon av det og inhentet "informasjon". Hadde sovjet vært overbevist om at usa/vesten var den reelle trusselen som det ble hevdet under den kalde krigen, så hadde de nok vært mere utholdende, men kanksje spionene deres ikke kunne finne noe slikt i overbevisdende omfang, og at den interne pendelen begynte å svinge?
Reagans USA fikk ved sin enorme økonomiske og militære styrke Sovjeterne til å miste troen på egne evner. Psyka dem ut og konka dem ut.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Vet ikke hvem dette er, men litt morsomt er det.
Nederst et lite utdrag.

Kilde:Skjoldmøysagaen

av: Synnøve Fjellbakk Taftø

"TREHOLT PÅ FORSVARETS HØYSKOLE

Utpå vårparten 1982 sprakk nyheten: Arne Treholt skulle hjem og begynne på hovedkurset ved Forsvarets Høyskole. At jeg var forbauset var et understatement. Jeg ga uttrykk for overraskelsen. «Du er da den siste mann jeg kan tenke meg som student på Forsvarets Høyskole», sa jeg til ham. Treholt medga at egentlig var han forbauset selv, men det hadde nå blitt slik. Det hadde seg nemlig så at han under sin statssekretærtid hos Evensen hadde fått beskjed om at sikkerhetspolitiet hadde noe på ham. Han var redd for at dette kunne skade hans politiske karrière og hadde rådført seg med «noen» i UD som hadde gitt ham det råd å søke Forsvarets Høyskole, for å sjekke om det var noen plett på hans fortid. Nå var han både litt lei seg og litt glad, glad fordi hans rulleblad var erklært utilsmusset ved at han var tatt opp og lei seg fordi han nødvendigvis måtte ta plassen han hadde søkt, og gjennomføre kurset ved Forsvarets Høyskole."

S

Slubbert

Gjest
Jeg har en bok av Arne Treholt; "Ninjateknikk II". Den ble skrevet da han var instruktør på Marinjegerkommandoens Ninjaskole i Ramsund. ISBN 9788249504268.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Han skrev en science fiction like etter at han slapp ut. Ikke noe mesterverk akkurat, men grei nok.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.421
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
oddgeir skrev:
Han skrev en science fiction like etter at han slapp ut. Ikke noe mesterverk akkurat, men grei nok.
Var det ikke bare en oversettelse av en engelsk-språklig sci-fi roman han gjorde?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Slubbert skrev:
Jeg har en bok av Arne Treholt; "Ninjateknikk II". Den ble skrevet da han var instruktør på Marinjegerkommandoens Ninjaskole i Ramsund. ISBN 9788249504268.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
BBking skrev:
realist skrev:
KJ skrev:
realist skrev:
...

mvh
KJ

Reagans USA fikk ved sin enorme økonomiske og militære styrke Sovjeterne til å miste troen på egne evner. Psyka dem ut og konka dem ut.
Dette hører også med til historien: Lenin? som sa

Til slutt skal kapitalismen henges, og tauet skal skaffes av kaptalistene selv....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvorfor er det ikke flere spioner i Norge?
Fordi tre holt... ::)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Spiralis skrev:
BBking skrev:
Han burde naturligvis aldri blitt sluppt fri.

I likhet med en viss "anonym" jødisk atomtekniker??

.
Selvsagt, imidlertid burde atomteknikere helst vært skutt. Men det var nok nyttigere å ha idioten gående slik at Israels naboer ble oppmerksom på hva IDF har i ryggsekken...

Sleiven

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.567
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og han er i "vinden" igjen. Så får vi se hva som ligger i de nye opplysningene.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
KJ skrev:
realist skrev:
...

mvh
KJ
Jeg tror dagens forsvar er bedre enn noensinne! Nå satses det på kvalitet i stedet for ( som i min førstegangstjenestetid ) på kvantitet. Utstyret er jevnt over veldig braog begynner å bli tilpasset noe anna enn russerfrykt.

Og treholt er tidligere spion og landsforræder - iallefall inntil en eventuelt ny dom måtte si noe annet. Mannen er jo dømt. og har sona straffen sin. Glem nå ike det!

mvh. VilhelmW

Topp Bunn