Han burde naturligvis aldri blitt sluppt fri.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=555424
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=555424
Førde fikk jo sørget for at vi hadde en venstrevridd rikskringkasting i stedet. Viktig det også.bjornh skrev:Tja. Einar Førdes videre politiske karriere ble jo ødelagt pga. dette. Amerikanske myndigheter "forlangte" også en skikkelig opprydding pga. dette for at tillitien skulle opprettholdes.
Så vidt jeg husker var det vel også snakk om å dele ut hemmeligstemplede rapporter til en definert fiende...Slubbert skrev:Alvorligheten i Treholts forbrytelse er helt og holdent gitt av i hvilken grad hans aktiviteter satte andre menneskers liv i fare, noe det virker vanskelig å finne nøktern informasjon om. "Landssvik" er et meningsløst begrep som hentet ut av middelalderen. Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
Forsvaret, politiet og andre deler av statsforvaltninger driver på med det «idiotiet» enda.Slubbert skrev:... Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
Jeg visste ikke at det var 20 års fengsel for å hoppe av i statsforvaltningen. Med tanke på lønna er det kanskje logisk...KJ skrev:Forsvaret, politiet og andre deler av statsforvaltninger driver på med det «idiotiet» enda.Slubbert skrev:... Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
Det er en fordel å si opp jobben først ... før du tar sats og hopper ...Slubbert skrev:...
Jeg visste ikke at det var 20 års fengsel for å hoppe av i statsforvaltningen. Med tanke på lønna er det kanskje logisk...![]()
Hør, hør!Birdman skrev:Av alle idiotene i Norge, er Treholt sannsynligvis den som minst fortjente den skjebnen han fikk.
Det var ganske riktig snakk om det, ja. Har utskrift av dommen, kan ikke se at det føres ugjendrivelige beviser for noe av betydning der. Kun indisier, hvilket også var årsaken til at Treholt ønsket saken opp igjen.BT skrev:Så vidt jeg husker var det vel også snakk om å dele ut hemmeligstemplede rapporter til en definert fiende...Slubbert skrev:Alvorligheten i Treholts forbrytelse er helt og holdent gitt av i hvilken grad hans aktiviteter satte andre menneskers liv i fare, noe det virker vanskelig å finne nøktern informasjon om. "Landssvik" er et meningsløst begrep som hentet ut av middelalderen. Hvilken idiot sverger troskap til og underkaster seg en nasjonalstat? Hvor man er født er en ren tilfeldighet.
glad ikke gærninger som deg avgjør det.BBking skrev:Naturligvis glimrende at vårt rettsapparat fungerer. Treholt er utvilsomt skyldig i meget alvorlige forbrytelser. Offentlig tjenestemann som forbrøt seg grovt mot sin arbeidgivers (dvs folkets )interesser. Han gjorde våre fiender sterkere ved å gi dem hemmelig informasjon. Likevel har gjenopptagelse blitt vurdert flere ganger. Konklusjonen har vært den samme hver gang. Saken er død. Treholt var skyldig. Han fikk en alt for mild dom, og burde sittet inne livet ut.
Takk for oppmerksomheten. Tror jeg har en god dag i dag, ja.Tor Nado skrev:glad ikke gærninger som deg avgjør det.BBking skrev:Naturligvis glimrende at vårt rettsapparat fungerer. Treholt er utvilsomt skyldig i meget alvorlige forbrytelser. Offentlig tjenestemann som forbrøt seg grovt mot sin arbeidgivers (dvs folkets )interesser. Han gjorde våre fiender sterkere ved å gi dem hemmelig informasjon. Likevel har gjenopptagelse blitt vurdert flere ganger. Konklusjonen har vært den samme hver gang. Saken er død. Treholt var skyldig. Han fikk en alt for mild dom, og burde sittet inne livet ut.
BBking skrev:Han burde naturligvis aldri blitt sluppt fri.
Dette er nok historien om reven som var på vei til hønsegården, man så den komme, men allikevel unnlot man å låse døren på vei til lunsj....Birdman skrev:Av alle idiotene i Norge, er Treholt sannsynligvis den som minst fortjente den skjebnen han fikk.
"«det ble påstått» at landeds forsvar hadde litt «ubotelig» skade av Treholts virksomhet."KJ skrev:Det er litt pussig i grunn ... før og under rettsaken erindrer jeg at «det ble påstått» at landeds forsvar hadde litt «ubotelig» skade av Treholts virksomhet. Forsvaret/Forsvarsdepartementet har så vidt jeg har fått med meg aldri bedt om ei krone ekstra for å rette opp de skadene. De jeg kjenner i byråkratiet og statsadministrasjonen lar ikke en slik mulighet til å grabbe til seg mer penger, passere helt ubemerket og uten sverdslag ... dvs. gitt at det er det minste substans i førstnevnte påstand.
mvh
KJ
Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.realist skrev:...
Tja, se på forsvaret nå....
La oss holde nobelkomiteen utenfor dette, ok? La heller konspirasjonsteoriene utfolde segKJ skrev:Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.realist skrev:...
mvh
KJ
Reagans USA fikk ved sin enorme økonomiske og militære styrke Sovjeterne til å miste troen på egne evner. Psyka dem ut og konka dem ut.realist skrev:La oss holde nobelkomiteen utenfor dette, ok? La heller konspirasjonsteoriene utfolde segKJ skrev:Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.realist skrev:...
mvh
KJ
Ble det gamle sovjet rustet ihjel, eller var det en kombinasjon av det og inhentet "informasjon". Hadde sovjet vært overbevist om at usa/vesten var den reelle trusselen som det ble hevdet under den kalde krigen, så hadde de nok vært mere utholdende, men kanksje spionene deres ikke kunne finne noe slikt i overbevisdende omfang, og at den interne pendelen begynte å svinge?
Var det ikke bare en oversettelse av en engelsk-språklig sci-fi roman han gjorde?oddgeir skrev:Han skrev en science fiction like etter at han slapp ut. Ikke noe mesterverk akkurat, men grei nok.
Slubbert skrev:Jeg har en bok av Arne Treholt; "Ninjateknikk II". Den ble skrevet da han var instruktør på Marinjegerkommandoens Ninjaskole i Ramsund. ISBN 9788249504268.
Dette hører også med til historien: Lenin? som saBBking skrev:Reagans USA fikk ved sin enorme økonomiske og militære styrke Sovjeterne til å miste troen på egne evner. Psyka dem ut og konka dem ut.realist skrev:La oss holde nobelkomiteen utenfor dette, ok? La heller konspirasjonsteoriene utfolde segKJ skrev:Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.realist skrev:...
mvh
KJ
Ble det gamle sovjet rustet ihjel, eller var det en kombinasjon av det og inhentet "informasjon". Hadde sovjet vært overbevist om at usa/vesten var den reelle trusselen som det ble hevdet under den kalde krigen, så hadde de nok vært mere utholdende, men kanksje spionene deres ikke kunne finne noe slikt i overbevisdende omfang, og at den interne pendelen begynte å svinge?
Hegnar gjør seg dårlig som moralist ... den kalde krigen er over (trur eg).bjornh skrev:Hans svik er så stort og hensynsløst at vennenes arbeid for ham blir pinlig (...) Arne Treholt er en simpel spion og forræder og har tapt all ære. Det bør vennene innse
Det skriver Trygve Hegnar. http://www.nettavisen.no/innenriks/article2475622.ece
Selvsagt, imidlertid burde atomteknikere helst vært skutt. Men det var nok nyttigere å ha idioten gående slik at Israels naboer ble oppmerksom på hva IDF har i ryggsekken...Spiralis skrev:BBking skrev:Han burde naturligvis aldri blitt sluppt fri.
I likhet med en viss "anonym" jødisk atomtekniker??
.
Jeg tror dagens forsvar er bedre enn noensinne! Nå satses det på kvalitet i stedet for ( som i min førstegangstjenestetid ) på kvantitet. Utstyret er jevnt over veldig braog begynner å bli tilpasset noe anna enn russerfrykt.KJ skrev:Dagens forsvar er et produkt av at «den kalde krigen» har tint opp - og «nye» politiske prioriteringer som har kommet etter opptiningen. Dersom du mot formodning vil tilskrive opptiningen til Treholt så vil jeg foreslå at du legger en nominasjon til Nobel-komiteen.realist skrev:...
mvh
KJ