Trege og/eller kvikke sikringer

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kan man bruke såkalte trege og kvikke sikringer i hifiutstyr om hverandre? Det blir mange varianter å ha på reservelageret hvis man - i tillegg til strømstyrken - skal dekke seg inn med både trege og kvikke sikringer. Jeg prøver å være lydig og fyller opp etter beste evne med de riktige typene i form av dertil egnede 10-pakninger av ymse slag som jeg kjøper på Clas Ohlson - men noen ganger glipper det. Clas O har ikke alltid det jeg skal ha, på lager. Det hender t.o.m. at jeg glemmer hele greia når nytt utstyr kommer inn døren. Eller ett av barna ringer en søndag og trenger en sikring i full fart - jeg har riktig strømstyrke, men det med treg/kvikk stemmer ikke alltid.

Hva er worst case - hvis man setter i feil type?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.388
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
1: Bruk den type som er beskrevet av produsenten.
2: Setter du inn en kvikk sikring der det skal være treg, kan du oppleve at den blåser med en gang.
3: Bruk aldri en treg sikring der det skal være flink / rask / kvikk. Da kan du blåse utstyret før sikringen går.

Har du SÅ mye utstyr med forskjellig type sikring?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for svar!

M.h.t. sikringsvarianter, har jeg også sikringer til annet utstyr hjemme. F.eks. diverse dimmere og halogenlamper. Alt ligger hulter til bulter i boden - og jeg har ikke helt oversikten. Men jeg fikk en DAC i posten i går hvor begge sikringene hadde gått - og da oppdaget jeg at sikringsutvalget mitt ikke var helt oppdatert. Satte inn en kvikk sikring i stedet for den foreskrevne trege (det gikk bra). Sjekket derfor litt videre - og oppdaget da at det f.eks. sitter 5A/250V kvikke sikringer i effekttrinnene mine, mens reservelageret i roteskuffen er fullt av 5A/250V trege. Det antydet at jeg ikke var helt på høyden - derfor spørsmålet mitt. Svaret ditt antyder at jeg må ordne opp litt her.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.388
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Pussig at det sitter kvikke sikringer i effekttrinnene.
ELFA har sikringer på tilbud nå. En boks med kvikke og en med trege eller begge typer.
Ta en titt på artikkel nummer 33 157 93

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enig - men de sikringene som monoblokkene mine ble levert med, sitter fortsatt i, de. De har ikke røket. Og på dem står det F5AL250V - og alt jeg får på nettet om disse, er at de er såkalt "quick blow". Brukermanualen til Bryston sier for øvrig ingenting om sikringer - så her må man ta ut sikringene, finne frem lupen og myse litt med øynene for å finne ut av det.

Men OK - jeg skjønner at det er lurt å ha riktige sikringer - så jeg tar en runde på alt utstyret mitt og ser hva jeg har og hva jeg trenger.

PS - for spesielt interesserte. Jeg har tatt runden min, og kan trygt sitere Askeladden "jeg fant, jeg fant!":

Fant: 250mA Kvikke - må være til noe gammelt utstyr som er solgt eller kastet. Trenger ikke disse lenger, tror jeg.
Mangler: 250mA Trege - må kjøpe til Benchmark DACen.
Fant: 500mA Kvikke - hva i all verden skal jeg med disse? Noe utstyr jeg solgte for 5 år siden, kanskje?
Fant: 800mA Trege - en gjenstridig dimmer spiser disse - godt at jeg vet hva disse skal brukes til. Og godt at de ikke er kvikke.
Fant: 1A Kvikke - til en en gammel stålampe?
Fant: 1A Trege - husker ikke hva disse ble kjøpt inn til.
Fant: 2,5A Trege - hvorfor i all verden kjøpte jeg disse - til juniors forsterker....?
Fant: 5A Trege - helt åpenbart et feilkjøp.
Mangler: 5A Kvikke - må kjøpe til Bryston monoblokkene.

mell22

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
1
Sjekk opp med produsent, det hender de ikke er så konsekvente.

Ting kan forandre seg mellom revisjoner av manualer og serienummer osv...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
I praksis viser det seg at glass-sikringer det være seg trege eller kvikke, ikke "sikrer" noe som helst.
De ryker gjerne etter at alt annet har røket ;D

Topp Bunn