Treg opplasting

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Jeg har nylig gjort noe med å sikre mine bilde-og musikkfiler, som jeg lenge har tenkt på. Nemlig å bruke en ekstern serverløsning for backup. Valgte "Jotta".
Det som dog slår meg, er hvor treg opplastingen er via mitt bredbånd. Har i dag et gammelt Telenor abonnement som kun gir 0,4 mb i uthastighet. Får straks en oppgradering til "Turbo 12" som vil gi en dobling til 0,8. Men selv ved denne hastighet, vil det jo ta ukesvis å ta backup fra min ReadyNas NVX. Er dette et "normalt" problem? At man må la anlegget stå å surre og gå i mange uker for å få slik backup? Hvordan vil dette påvirke innhastigheten på det samme nettet?

C

Cyber

Gjest
Er det ikke enklere å ha en lokal kopi? Eventuelt gjøre det hele redundant som ihvertfall fungerer på Readynas Duo.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Tanken min var å ha en løsning som mest mulig sikker i forhold til brann/tyveri. Jeg synes derfor at løsninger ala Jotta er geniale, bortsett fra dette med opplastingshastighet.
Er det noen som har personlig erfaring med en slik løsning som dette?
Nå har jeg snart brukt 10 timer på 1,92 gb... :eek:

Har alle relevante tilbydere den samme underprioritering av opplasting i forhold til nedlasting?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Karma skrev:
Har alle relevante tilbydere den samme underprioritering av opplasting i forhold til nedlasting?
Forholdet mellom opplasting og nedlasting gjelder de fleste har jeg inntrykk av. Altså betydelig høyere ned enn opp.
Har canal digital fiber, 12mb ned og 3.8mb opp (i teorien)
Hørt med telenor om det er mulig å få ekstra opplastingshastighet ? Selv om jeg tviler på at du får så mye mere opp.

/jan

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Karma skrev:
Tanken min var å ha en løsning som mest mulig sikker i forhold til brann/tyveri. Jeg synes derfor at løsninger ala Jotta er geniale, bortsett fra dette med opplastingshastighet.
Nå har jeg snart brukt 10 timer på 1,92 gb... :eek:Har alle relevante tilbydere den samme underprioritering av opplasting i forhold til nedlasting?
Dette er jo ganske uforståelig, når jeg har en linje som gir 0,4MB/S ut. Det skulle vel da bli ca 1,4GB pr time?

Fant faktisk et fantastisk tilbud fra Nextgentel som ga 20MB/S ut! Problemet var bare at det krevde en maksavstand til sentralen på 800 meter. Min avstand var dessverre 1650 meter.
Nå har funnet det nest beste: Canal Digital med 25MB/S inn og 5 MB/S ut.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.267
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Karma skrev:
Nå har jeg snart brukt 10 timer på 1,92 gb... :eek:Har alle relevante tilbydere den samme underprioritering av opplasting i forhold til nedlasting?
Dette er jo ganske uforståelig, når jeg har en linje som gir 0,4MB/S ut. Det skulle vel da bli ca 1,4GB pr time?

Fant faktisk et fantastisk tilbud fra Nextgentel som ga 20MB/S ut! Problemet var bare at det krevde en maksavstand til sentralen på 800 meter. Min avstand var dessverre 1650 meter.
Har nesten samme linje fra Canal Digital, den som heter Giga... Funker helt supert, bruker Dropbox og ikke Jotto. Dog tilsvarende produkt.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Ludo skrev:
Karma skrev:
Karma skrev:

Har nesten samme linje fra Canal Digital, den som heter Giga... Funker helt supert, bruker Dropbox og ikke Jotto. Dog tilsvarende produkt.

Den linja jeg bestilte heter Ultra, og er så ny at tilbudet enda ikke er satt opp på hjemmesiden. Fri etablering og 459 kr pr mnd. Det inkluderes også en gratis dekoder for tv. Den har jeg dog ikke bruk for, men slipper jo å betale noe ekstra.
Har også fått en forklaring på den trege opplasting fra Jotta i dag. De ble overrumplet etter en artikkel om tjenesten på Din Side. Båndbredden strakk ikke til det første døgnet etter "reklamen". De lover å løse dette innen kort tid. Har du noen gang hatt tilsvarende begrensning fra Dropbox?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.267
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har aldri hatt noe problemer med upload mot Dropbox, men hastigheten varierer jo fra tid til annen. Men det enkle er jo at man bare kopierer alt det man vil ha til Dropbox mappen også synkroniserer den filene etterhvert uten at man trenger å tenke på så mye annet. Og Dropbox lagrer jo en lokal cache på maskinene man installerer den på også slik at man har tilgang til filene selv om man ikke er koblet til internett... Veldig kjekt på jobb for min del!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.891
Sted
Phobos
Ta med NASen din til meg og last det opp herfra :)
Jeg har 20 MB/s upload her jeg bor langt utti skauen så det bør gå fortere.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Takker for tilbudet!

Men nå har jeg fått avklart at den største flaskehalsen er hos Jotta selv. Det hjelper lite med min egen kapasitet, når det klogger seg i for smal båndbredde hos Jotta. De lover å forbedre dette. Får jeg ikke forsikring om at dette forbedres rimelig raskt, bytter jeg til "Livedrive" som garanterer ubegrenset båndbredde og opplastingshastighet.

Topp Bunn