Treg lift på SME309

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Liften på min SME309 har en stygg tendens til å "henge seg opp". Når jeg senker hendelen kan det gå "år og dag" før armen senker seg, om den da i det hele tatt gjør det, og hvis den da endelig kommer ned, så gjør den gjerne det litt brått. Andre ganger kan den fungere helt fint. Men som regel går det litt tid før den senker seg, noen ganger trenger den en "dytt".

Er det noe en kan gjøre med denne sme-liften? Jeg har kontaktet importøren av sme på e-post uten å få svar, de virker ellers ikke som om de er helt oppe og går på nett. Websidene deres tyder på det. Må jeg bare belage meg på å vise armen finger'n hver gang jeg skal spille plater? Eller må jeg evt. bytte liften?

mvh Trond Kjetil
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.124
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Kanskje det er luft i systemet, må luftes og kanskje fylle på
olje. Har i hvertfall opplevd det på Rega.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.805
Antall liker
364
Torget vurderinger
3
Er det noe en kan gjøre med denne sme-liften? Jeg har kontaktet importøren av sme på e-post uten å få svar, de virker ellers ikke som om de er helt oppe og går på nett.
Min erfaring er at du alltid får et raskere og bedre svar ved å henvende deg direkte til fabrikanten enn til importøren.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Min erfaring er at du alltid får et raskere og bedre svar ved å henvende deg direkte til fabrikanten enn til importøren.
Jeg får prøve det.
Fant forresten ut at det er to små skruer under som ser ut til å holde liften på plass. Det er jo bare så forbannet smått under der.

mvh Trond Kjetil
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.593
Antall liker
7.758
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Lurer på om dette kan være en SME "sykdom", har de samme/lignende symptomer på SME armene mine også og hadde det på den 309 armen jeg hadde tidligere også.
På de armene jeg har nå så kommer problene først når de ikke har vært i bruk på en stund, løsningen hos meg er og løse ut armen ved og "dra"/trykke spaken ned også fysisk presse armliften ned med fingeren, når jeg har gjentatt dette et par ganger funker det fint helt til neste gang den ikke blir brukt på en stund.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Har samme problem på min SME V (henger fast i løftet stilling). Mulig det kun er snakk om en "rens" på en eller annen måte. Det enkleste er vel å kontakte produsenten.

Mvh
KAS
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Da har jeg sendt en mail til SME. Kommer tilbake når jeg får svar.

mvh
kas
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Liften på min SME309 har en stygg tendens til å "henge seg opp". Når jeg senker hendelen kan det gå "år og dag" før armen senker seg, om den da i det hele tatt gjør det, og hvis den da endelig kommer ned, så gjør den gjerne det litt brått. Andre ganger kan den fungere helt fint. Men som regel går det litt tid før den senker seg, noen ganger trenger den en "dytt".
Hadde akkurat det samme problemet på en SME309 jeg hadde tidligere. Den ble bedre hvis man dyttet den ned med fingeren og løftet den opp igjen kjapt noen ganger, men stort sett ble det til at jeg ikke gadd å bruke armliften
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Jeg har også sendt mail til SME, vi får håpe på svar derfra. Sendte mailen i går kveld, men ikke fått svar ennå.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Lurer på om dette kan være en SME "sykdom", har de samme/lignende symptomer på SME armene mine også og hadde det på den 309 armen jeg hadde tidligere også.
På de armene jeg har nå så kommer problene først når de ikke har vært i bruk på en stund, løsningen hos meg er og løse ut armen ved og "dra"/trykke spaken ned også fysisk presse armliften ned med fingeren, når jeg har gjentatt dette et par ganger funker det fint helt til neste gang den ikke blir brukt på en stund.
Jeg har ikke opplevd dette problemet på min gamle 3009 fra 1981. Og den har vitterlig ligget ubrukt i mange lange år. Fungerer som bare f ;D
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Første tilbakemelding fra SME:

Hello,

Thank you for your email.

You do not mention how old this tone is. Clearly the arm may be returned for service when we could fix this problem for you and also perform a full service.

Regards,
SME LIMITED

Ser ut til at de ikke var super interesserte i å gi noen generelle tips i første omgang.
Har sendt prisforespøresel på full service, så jeg får se hva jeg gjør.

Mvh
KAS
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Første tilbakemelding fra SME:

Hello,

Thank you for your email.

You do not mention how old this tone is. Clearly the arm may be returned for service when we could fix this problem for you and also perform a full service.

Regards,
SME LIMITED

Ser ut til at de ikke var super interesserte i å gi noen generelle tips i første omgang.
Har sendt prisforespøresel på full service, så jeg får se hva jeg gjør.

Mvh
KAS
Hei.
Jeg fikk også svar fra SME, de var tydeligvis ikke veldig interessert i å komme med tips til tross for at det på hjemmesiden deres står (etter hukommelsen) at "...med unntak av liften, er det ikke armen "user-servicable" ..."

Jeg fikk likevel en pris på en overhaling fra dem: GBP114.80 + carriage

mvh Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Sakset bare teksten fra SME's sider:

"With the exception of the lowering and raising control, for which a service sheet is available on request, the construction and service requirements of Series 300, IV and V arms place them outside the scope of field service. In the unlikely event that an arm required attention, please write in the first instance to our Service Department. Only return arms when asked to do so. Arms from overseas must always be returned by air parcel post. Air freight must not be used as we are unable to accept the high cost of clearance."

Det står faktisk at et "service sheet" er tilgjengelig på forespørsel. Hmmm

mvh Trond Kjetil
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Her kom svar to fra SME;

Hello,

Thank you for your email.

The cost of full service is at present GBP279.16 + VAT @ 17.5% if applicable and return carriage.

Please note price increase from 01/04/2006 of 5%.

Regards,

SME LIMITED

Armen fungerer fint bortsett fra armliften, sender jeg en mail for å få info. om hvordan jeg kan gjøre det selv.
Kommer tilbake.

Mvh
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
The cost of full service is at present GBP279.16 + VAT @ 17.5% if applicable and return carriage.
Står prisen i på service i forhold til prisen på armen? Mer enn dobbel pris på noe jeg skulle mene var samme arbeid. Eller regner de utskifting av deler inn i pristilbudet?
Tror at liften på 309 og V er temmelig identiske.

Jeg stusser, jeg stusser.
Begynner det smått å lukte blåruss her ???

mvh Trond Kjetil
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Tja ??? Vet ikke hva de bytter. Selve jobber er vel ganske lik skulle jeg tro. Prisene er jo hinsides både på arm, spillere og service, men bra låter det jo ;)

Håper jeg får manualen på armliften, så kan jeg gjøre den biten selv.

MVH
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Tja ??? Vet ikke hva de bytter. Selve jobber er vel ganske lik skulle jeg tro. Prisene er jo hinsides både på arm, spillere og service, men bra låter det jo ;)

Håper jeg får manualen på armliften, så kan jeg gjøre den biten selv.

MVH
Jeg har også sendt mail til dem om manual, så vi får se. De presiserer jo på websiden at liften er den eneste delen hvor det er mulig med "field service".

mvh Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Og så har jeg fått svar :)

Hello,

Yes please let me have your full postal address to which we can send the arm
lift service kit.

Regards,
SME LIMITED
mvh Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Hjemkommet fra tur finner jeg en konvolutt i postkassen. Avsender SME. En tykk konvolutt, tilogmed. Det var da svært til manual, tenkte jeg. Åpner konvolutten, og inni ligger ny sylinder med stempel og fjær, væske til sylinderen, og to unbrakonøkler i tillegg til servicemanual for liften.

Så nå er det "field service" i heimen ;D

En fjær i hatten til SME ;D ;D ;D

mvh Trond Kjetil
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
...og nå er den i orden og virker helt som den skal ;D

mvh Trond Kjetil
 
Topp Bunn