transformator 2x28v+ 2x8v

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3

skal bygge diy ps, men er ganske grønn. Spørsmålet er , er dette en vedlig ukurant trafo ? Finner ingen med slike sekundære spenninger, kan jeg tvinge en annen trafo ned i disse spenningene med motstander ?

her trenger jeg hjeeelp.

ps. heder og ære til den som gjetter hvilken preamp denne skal være til ds.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ser ut til at du kan benytte en trafo som gir 2 x 36 volt eller bare en enkel 36 volt vikling. Kommer an på hva slags likeretter du velger. Ser litt på utvalget fra Elfa. 36 volt er ikke veldig kurant. Men 2 x 18 vil gjøre samme nytte. Du må vite effekte (VA) før du bestiler. Skjønner ikke helt skjemaet, men det er vel noe som skal kobles til der det er merket med 1-2-3-4-5.

U

Uno

Gjest
Ser ut som 8+8 brukes til styring og 28+28 går vider til resten av forsyningen. Om du ikke finner mulispenningstrafo kan du kanskje bruke en 28+28 og en 9+9, eller kontakte ulveco ol for spesialbestilling.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
[ftp]http://www.bryston.ca/pdfs/BP20-25_Schematic%20(Aug03).pdf[/ftp]

ok da , her er hele skjemaet, og jeg er altså veldig grønn på dette og aner ikke hvordan jeg skal "splitte" spenningen fra en trafo i sekundær 1 og 2 ( 36v til 28+8 )

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
[ftp]http://www.bryston.ca/pdfs/BP20-25_Schematic%20(Aug03).pdf[/ftp]

ok da , her er hele skjemaet, og jeg er altså veldig grønn på  dette og aner ikke hvordan jeg skal "splitte" spenningen fra en trafo i sekundær 1 og 2 ( 36v til 28+8 )
Det enkleste er antagelig å kjøpe to trafoer en på 2x20V og en på 2x 8-9V (9 volt er en mer kurrant størrelse på std.trafoer), evt. en på 2X28V og en på 2X8/9V og endre koblingen på sekundærsiden noe. Alternativet er å bestille en spesialviklet trafo fr f.eks. NORATELTrafoen på 8-9V. Du skriver ikke noe om hva planenen er, så det er litt vanskelig å komme med noen forslag m.v.

mvh
KJ

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Du skriver ikke noe om hva planenen er, så det er litt vanskelig å komme med noen forslag m.v.
to trafoer høres klokt ut. planen ? planen er å forsyne en Bryston bp20 som mangler power supply.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Kjempefint UNO og Kj takk for hjelp, løsningen var jo pinlig enkel. :)

Andre tips ? hva slags kondensatorer burde jeg bruke f.eks ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Kjempefint UNO og Kj takk for hjelp, løsningen var jo pinlig enkel.  :)

Andre tips ? hva slags kondensatorer burde jeg bruke f.eks ?
Hei,
jeg antar at 12,5V og 11,5V i kretsskjemaet er kontrollspenninger så komponentkvaliteten for kondiser mv. i kretsskjemaet bør være forholdsvis ukritisk, bruk std. komponenter. Så vidt jeg kan forstå så forsynes preampen direkte med 2x28V AC og likeretting mv. skjer i preampen. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser hva kontrolspenningene er til for. Det kan hende at du kun trenger en 2x28V trafo?

mvh
KJ

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Jeg vil uansett ikke sjanse på å sende noe annet inn i preampen enn det skjemaet spec'er , men jeg tror kanskje 8v brukes til relé-kontroll av mute og polaritet

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
jeg antar at 12,5V og 11,5V i kretsskjemaet er kontrollspenninger
ja , dette skal være :

A 12 volt AC/DC screw terminal connector on the rear of the power supply provides for a convenient remote start feature available on all Bryston amplifiers.

Sakset fra bryston.ca

T

theStig

Gjest
Ring Ulveco på 62 55 52 50 , de kan helt sikkert lage en slik trafo for en vettug pris.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Ring Ulveco på 62 55 52 50 , de kan helt sikkert lage en slik trafo for en vettug pris.
kanskje , men er ikke to trafoer like bra, eller tilogmed bedre ?

T

theStig

Gjest
Ikke sikkert at to trafoer er noe rimeligere.... Ulveco er ganske rimelige på custom ting. Har bruk Ulveco mye, med bare gode erfaringer.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Jeg kan ringe Ulveco, kan umulig skade.

Det er bare en ting som er dummere enn å stille dumme spørsmål, og det er å la være, so here goes:

Hva er den tingen ved siden av bryteren med verdien 150ma SB ?

T

theStig

Gjest
150ma SB = en sikring på 150 mA, Slow Blow (=Treg). Benevnes normalt 150mAT.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Var iferd med å bestille 8v/5va+28v/115va av ulveco for 480,- + mva + frakt. Er ikke det helt grei pris da ?

tommi

Fersking
Ble medlem
24.08.2005
Antall liker
0
Ring Noratell. De har alt av trafoer. men de koster jo litt da.-

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Ulveco henviste meg til Noratel, det er de som tar 480,- +moms. Egentlig er det ganske rimelig, hva annet får du spesialbygget i Norge for 500,- ?
Rumeneren virker billig, men han svarer ikke på epost , så da blir det ikke butikk.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3

De som kjenner meg godt ville ikke være overrasket over å høre at det var først igår jeg koblet "ferdig" denne og prøvde ut min først DIY kreasjon på Ebay-kjøpt Bryston BP20.
Alt så ut til å virke fint da jeg koblet 230v til DIY-PS, men da jeg koblet DIY-PS til BP20 røk sikringa tvert.
Det er alltids en mulighet for at selve BP20 har feil ( $500 ) men sjangsen for at jeg har bomma et eller annet sted i mitt rottereir er større, helst med jording, men det kan vel ikke blåse sikringa , eller ?

Tre Kontrollspørsmål:

Jording fra PIN 2 i pluggen skal til bolten jeg fester trafoen med, eller ?
Jeg har ikke jordet PS til nettjord . Problem ?

Jeg tolker PIN-skjemaet som at man ser pluggen fra ledningssida og ut, stemmer det ?
(Og hvis det ikke gjør så er det bare Kontrollstrømmen som er koblet blindt , er det nok til å ta sikringa? )

Jeg har droppet dioden , men det har vel ingenting å si ( eller ? )

Hvis noen kunne forbarme seg ( igjen ) og gi meg noen pointers , ville jeg være svært takknemmelig. Frustrert nå.
Foreløpig er boksen så midlertidig og uoversiktlig at det ikke ville være no poeng å post fotos.. :p

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1

De som kjenner meg godt ville ikke være overrasket over å høre at det var først igår jeg koblet "ferdig" denne og prøvde ut min først DIY kreasjon på Ebay-kjøpt Bryston BP20.
Alt så ut til å virke fint da jeg koblet 230v til DIY-PS, men da jeg koblet DIY-PS til BP20 røk sikringa tvert.
Det er alltids en mulighet for at selve BP20 har feil ( $500 ) men sjangsen for at jeg har bomma et eller annet sted i mitt rottereir er større, helst med jording, men det kan vel ikke blåse sikringa , eller ?

Tre Kontrollspørsmål:

Jording fra PIN 2 i pluggen skal til bolten jeg fester trafoen med, eller ?
Jeg har ikke jordet PS til nettjord . Problem ?

Jeg tolker PIN-skjemaet som at man ser pluggen fra ledningssida og ut, stemmer det ?
(Og hvis det ikke gjør så er det bare Kontrollstrømmen som er koblet blindt , er det nok til å ta sikringa? )

Jeg har droppet dioden , men det har vel ingenting å si ( eller ? )  

Hvis noen kunne forbarme seg ( igjen ) og gi meg noen pointers , ville jeg være svært takknemmelig. Frustrert nå.
Foreløpig er boksen så midlertidig og uoversiktlig at det ikke ville være no poeng å post fotos.. :p
Hei,
du bør ikke koble nettjord til bolten til trafoen da du risikerer magnetisk kortsluttning og/eller induserte strømmer i jordledningen. Magnetisk kortsluttning i ringkjerner kan oppstå (etter det jeg har forstått) dersom du lager en sammenhengende leder som går igjennom sentrum av ringkjernen og rundt på utsiden (når du ser tverrmålet på ringkjernen). Om dettet evt. er notk til å blåse sikringen ved belastning er jeg usikker på.

mvh
KJ

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.673
Torget vurderinger
3
Hei,
du bør ikke koble nettjord til bolten til trafoen da du risikerer magnetisk kortsluttning og/eller induserte strømmer i jordledningen. Magnetisk kortsluttning i ringkjerner kan oppstå (etter det jeg har forstått) dersom du lager en sammenhengende leder som går igjennom sentrum av ringkjernen og rundt på utsiden (når du ser tverrmålet på ringkjernen). Om dettet evt. er notk til å blåse sikringen ved belastning er jeg usikker på.

mvh
KJ
Dersom nettjord er koblet til kabinettet, vil det jo være kontakt mellom nettjord og senterpinnen i trafoen, som også nødvendigvis er boltet i kabinettet.
Men ja, jeg er klar over at bolten på oversiden av trafoen så må unngå kontakt med kabinettet/jord igjen. Da blir det magnetisk kortslutning som du sier.

Topp Bunn