Trafo brum

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.278
Torget vurderinger
18
Har lagt merke til et lite problem hjemme. Det kommer trafo brum fra effekttrinnet men det er ikke en jevn brum, den tiltar i styrke for så å avta til normalt lavt nivå. Dette er ikke et problem som ligger i forsterkeren da det samme skjer med to forskjellige effekttrinn. Det skjer også på to forskjellige kurser i huset men mer på den ene (minste) kursen. Hva kan dette komme av?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Det er vel mest sannsynlig litt DC på nettet ditt. Veldig vanlig.

Du kan sette inn eit DC filter føre trafoen, du treng bare to litt store kondensatorar(feks 4700µF/16V) og 2 til 4 diodar. Kondensatorane koplast rygg i rygg, med minus mot kvarandre, og ein diode kvar veg i parallel. Då sperrer du opp til knekkspenninga på dioden.

-------||------||-----
--------|<-----------
--------->|----------

Dersom du setter to og to diodar i serie, vil du sperre for 2xknekkspenning.

Greit om diodane tåler strømmen som blir trekt på primærsida av trafo, sånn for sikkerhets skuld.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.278
Torget vurderinger
18
Takk for tipset, jeg skal teste med et DC filter. Duringen forsvinner forøvrig når jeg setter inn en skilletrafo foran effekttrinnet, det harmonerer vel med at det er DC på nettet?

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Det kommer trafo brum fra effekttrinnet
Hadde samme problemet for lenge siden selv.
Etter en detektivrunde fant jeg ut at det var en varmovn som var årsaken.
Når termostaten la inn begynte brummingen i trafoen.
Har også vært borti at hårfønere kan lage brum i trafoer også.
Dette til informasjon.

Sonicfrontiers

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Samme problem her i huset, trafoen i effektforsterker durer endel og jeg kan høre 50hz via hodetelefonene på forforsterker. Aner ikke hvilken type strømnett det er her men hele feltet er bare et par år gammelt. Er det noen måte og måle dc på? Effektforsterker har en bryter til og velge mellom 220 og 240V, skal jeg prøve og sette til 240? Tror det var rundt 238 sist jeg målte.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
HC skrev:
Takk for tipset, jeg skal teste med et DC filter. Duringen forsvinner forøvrig når jeg setter inn en skilletrafo foran effekttrinnet, det harmonerer vel med at det er DC på nettet?
Ja.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1

???
Skal jeg prøve og sette bryteren i effektrinnet til 240?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Jeg håper gul er ca 120-130V og ikke 238V.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Målte igjen:
rød 238
grønn 238
gul 212-215
Multimeteret på AC

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Jordfeil på "grønn". Du har 230V IT anlegg og ring elektriker for sjekk.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ikke ring elektriker. Ring til leverandøren av strøm i stede for. Jordfeil trenger ikke være i ditt hus og leverandøren finner rett hus. Da skal - og nettleverandøren gjør jobben sin - den husstanden som det gjelder ha mulighet til å rette feilen løpet av 14 dager ellers har de fullmakt til å stenge strømmen til vedkommendes hus. Er det hos deg så er det tid for å ringe elektriker.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Ta hovedsikringene og mål over fasene der, og så over til jord. du skal måle 230V mellom alle tre fasene hvis du har trefas, og ca 130V mellom fas og jord. Er det i orden det du måler, så vet du at det ikke er jordfeil hos deg. Her er det jordfeil, og det kan være at en annen på linja har jordfeilen i stedet for deg. kan hende at det er jordfeilbryteren på trafoen som gjør dette.... :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Nå er ikke måling på hovedsikring anbefalt gjøremål. Ellers er det vel slik at hvis man måler normale fasespenninger etter å ha tatt hovedsikringene så er det eksterne nettet i orden. Da ligger gjerne feilen i eget bo. Og ja, ring gjerne nettselskapet først.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Tok ny måling på den aktuelle kretsen isted.
Fikk samme resultat som nede, altså
rød 237
grønn 237
gul .050

Så da gikk feilen bort.. ??? Ikke skrudd på eller av noen apparat. Vet ikke om huseier har noe på samme krets men tror ikke det.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Jeg hadde ofte jordfeil, og klarte å korrelerte det med når naboen sto ute, gjerne i duskregn, med sin vinkelsliper og kappet jern! Han lever ennå, men han flyttet før meg.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Du skal måle ca 230V mellom fasene og ca 130V mellom hver fase og jord. Det meste annet er feil og hvis en fase-jord er ca 0V evt 230V kalles det jordfeil.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Vanskelig og komme til i sikringskapet for kontrollmåling. Ikke er det jordfeilbryter der heller.
Dette forklarer vel hvorfor lypærer har kort levetid her, både halogen og vanlig glødelampe. Plasma´en har også fått noen horisontale striper øverst etter vi flyttet inn her.

Takk og pris for at dusjkabinettet ikke kan gi noen overraskelser via jord ;D

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jaja får ringe elektriker i morgen. Kansje jeg får bedre lyd etter dette ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Hvis du måler ved stereoanlegget og så slår av alle andre sikringskurser (lett hvis du har automatsikringer) tester igjen, og legger inn en og en kurs så ser du om det er noen av de andre kursene dine som er problembarnet. Hvis ikke er det naboen!

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Skal jeg sette multimeter på en fas og til jord på anleggskretsen og så slå på en og en sikring? Hvilken skal jeg måle grønn eller gul på bildet?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Skru av alle hovedsikringene og mål så på den strømførende siden av sikringene mellom fasene og mellom fasene og jord. Har du samme syndromet som det du målte før, er det ikke hjemme hos deg feilen er. Da er det hos noen andre på linjen din :)

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1

Måler 237V mellom L og jord, 0V mellom N og jord med hovedsikring på og de andre av.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Denne henger jeg meg på.

Har samme problemet hos meg.
Brum fra poweramp, noen sier dette kan komme av for høy nettspening.
Mye av trafoer er produsert for litt lavere spenning en det vi har i Norge.
Er dette en teori som er riktig?
Har dette problemet kun i poweamp,alt er på samme kurs.

Steinar.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det finnes flere årsaker til brum i trafoer, men vanligst er;
Externe årsaker: Jordfeil, DC/støy på nettet,
Interne årsaker: Dårlig trafo-konstruksjon, dårlig trafo-montering, bare en likeretterbro (om sekundærene er separate, jobber de lettere/mer uavhengig med 2 likeretter-broer, har jeg blitt fortalt...)

Arne K

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.225
Sted
Holmestrand
Hvorfor skal jordfeil eller likespenning på nettet får en trafo til å brumme? Likestrømskomponenten vil jo ligge å varme primærviklingen, men den kommer ikke over til sekundærsiden, og den bidrar vel heler ikke med noe i kjernen?
Dårlig konstruksjon og montasje ja. Det blir i så fall mekanisk støy.
Antallet likerettere kan jeg heller ikke skulle ha noen betydning.

Så er det selvsagt også et spørsmål: Hva mener man med trafostøy her?
Er det mekanisk støy fra trafoen? Den høres i så fall ikke i høytalerne.
Elektrisk støy fra trafo skal normalt kondensatorene i strømfosyningen ta seg av.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Hvorfor skal [...] likespenning på nettet får en trafo til å brumme? Likestrømskomponenten vil jo ligge å varme primærviklingen, men den kommer ikke over til sekundærsiden, og den bidrar vel heler ikke med noe i kjernen?
...
Likespenning på primærsiden av en trafo kan gi mekansik brum i trafo pga magnetisk metning av kjernen og vibrasjon i «løse» viklinger. Spesitelt «underdimensjonerte» ringkjerner kan være følsomme for mekanisk brumm fra DC. Underdimensjoneringen her siktes til den magnetiske kjernen i trafoen.

mvh
KJ

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.335
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mitt spørsmål er da, er det da lurt å få Noratel til å vikle nye trafoer beregnet for høyere nettspenning?

Steinar.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.225
Sted
Holmestrand
KJ skrev:
xerxes skrev:
Hvorfor skal [...] likespenning på nettet får en trafo til å brumme? Likestrømskomponenten vil jo ligge å varme primærviklingen, men den kommer ikke over til sekundærsiden, og den bidrar vel heler ikke med noe i kjernen?
...
Likespenning på primærsiden av en trafo kan gi mekansik brum i trafo pga magnetisk metning av kjernen og vibrasjon i «løse» viklinger. Spesitelt «underdimensjonerte» ringkjerner kan være følsomme for mekanisk brumm fra DC. Underdimensjoneringen her siktes til den magnetiske kjernen i trafoen.

mvh
KJ
Du har selvf helt rett.
:)

Topp Bunn