Trafikkbøter

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
I går lå på fire felts mototvei klasse A i 100 km/t sone mellom Kløfta og Jessheim i min store tyske Audi A6 (Bygget for autobanen og fri fart på gode veier) og var veldig forsinket til et svært viktig møte.
Desverre var jeg dum nok til å bryte norsk lov, overstige de lovige 100 km/t og har lært en lekse. Ble Stoppet av en sort svivil UP, VolvoS60. DVS at boten virket på meg og i dag har jeg holdt lavere hastighet. Kjører mye (Mellom 30000 og 45000 km p.å.) og har kjørt noen mil i dag også; Grefsen, Helsfyr, Kolboten, Bjørkelangen, Oslo City, Grefsen. Syns at trafikkbøtene i Norge er noe i overkant i forhold til resten av verden og i forhold til andre kriminelle handlinger i Norge. All ros til UP som gjør jobben som politikerene har satt dem til ;D ;D ;D
Er det noe VI kan gjøre??
Vi kan jo følge trafikkreglene ;)
Sist gang jeg meldte meg inn i politikken så tapte vi valget.. Syns at trafikkreglene ganske strenge og det er bra, men det bør også stå i forhold til andre kriminelle handlinger.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
I Trøndelag ble to litauere tatt for en tid tilbake med en varebil smekkfull av stjålne sykler og datautstyr, de fikk 2000 i bot. Det er omtrent det samme man får for å glemme å blinke seg ut av en rundkjøring. Dog, jeg vil påstå at uforholdsmessig lave fartsgrenser er et større problem enn selve bøtesatsene. Når grensene er satt slik at halvparten av trafikantene bryter dem flere ganger daglig så går det på tvers av allmenn rettsfølelse. Jeg betrakter trafikkbøter i dagens form som en regelrett skatteinnkreving, politiet budsjetterer jo med et gitt antall bøter, jeg regner med ca én i året.

Dog, jeg har bare én så langt, ble tatt i 116 da jeg kjørte ganske så alene en sen kveld over Dovrefjell. 90-sone i slike forhold gir liten mening. Imidlertid er jeg ikke misfornøyd med utfallet, da jeg like før kjørte vesentlig fortere, hvilket var det som gjorde at sivilbilen la seg etter. 3800 var under omstendighetene mer enn greit. En kompis av meg fant det i et øyeblikk av utilregnelighet for godt å kjøre hjem fra fest. For ham ble resultatet 40.000, tre uker pallesnekring og to år som fotgjenger.

S

slowmotion

Gjest
Greit at man må regne med litt årlige utgifter når man ligger 19 over på motorveien. Det jeg synes er litt ergelig er hvis man følger køen i 115
og de bestemmer seg for å plukke ut enkelte i køen......

K

knutinh

Gjest
I Trøndelag ble to litauere tatt for en tid tilbake med en varebil smekkfull av stjålne sykler og datautstyr, de fikk 2000 i bot. Det er omtrent det samme man får for å glemme å blinke seg ut av en rundkjøring.
Et godt eksempel som illustrerer ditt poeng
Dog, jeg vil påstå at uforholdsmessig lave fartsgrenser er et større problem enn selve bøtesatsene. Når grensene er satt slik at halvparten av trafikantene bryter dem flere ganger daglig så går det på tvers av allmenn rettsfølelse.
Jeg har sett rapporter fra resultatet av å øke fartsgrensene som tydet på at man da overskrider i mindre grad.

Likevel kan jeg ikke fri meg fra troen på at mange kjører i fartsgrensen +5km eller +10km. For disse vil en økning i fartsgrense bare gi en tilsvarende økning i reell hastighet og ditt problem med sviktende rettsfølelse er uendret.

Når man ser på konsekvensen av ulykker (er det ikke kvadratisk med hastighet?) så ser man at selv om sannsynligheten for ulykke tilsynelatende er veldig liten på en folketom motorvei på en klar sommernatt, så vil konsekvensen av en utforkjøring, vilt på veien, full idiot på veien eller møtende bil med dårlig lys bli radikalt endret av å kjøre i 110 kontra 80. Forskjellen kan være om lyktestolpen stopper ved vindusviskerne eller fortsetter forbi førersetet...

Hvis biler hadde vært underlagt samme strenge regime som annen transport så hadde vi knapt nok fått røre rattet selv =)

Som bileier i 7 år kjenner jeg dog irritasjonen over å måtte suse i sneglefart på veier som fint tåler 50% mer.

-k

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
I Trøndelag ble to litauere tatt for en tid tilbake med en varebil smekkfull av stjålne sykler og datautstyr, de fikk 2000 i bot. Det er omtrent det samme man får for å glemme å blinke seg ut av en rundkjøring. Dog, jeg vil påstå at uforholdsmessig lave fartsgrenser er et større problem enn selve bøtesatsene. Når grensene er satt slik at halvparten av trafikantene bryter dem flere ganger daglig så går det på tvers av allmenn rettsfølelse. Jeg betrakter trafikkbøter i dagens form som en regelrett skatteinnkreving, politiet budsjetterer jo med et gitt antall bøter, jeg regner med ca én i året.

Dog, jeg har bare én så langt, ble tatt i 116 da jeg kjørte ganske så alene en sen kveld over Dovrefjell. 90-sone i slike forhold gir liten mening. Imidlertid er jeg ikke misfornøyd med utfallet, da jeg like før kjørte vesentlig fortere, hvilket var det som gjorde at sivilbilen la seg etter. 3800 var under omstendighetene mer enn greit. En kompis av meg fant det i et øyeblikk av utilregnelighet for godt å kjøre hjem fra fest. For ham ble resultatet 40.000, tre uker pallesnekring og to år som fotgjenger.
Kjøre i fylla er uansett ikke bra! 3800 er mye Ivar, fikk lov til å betale kr 9100,-  til statskassen og verdens rikeste land.. Det er nesten som om at jeg kunne forandret underteksten min til Bilen: Den uten tvil dyreste komponenten på vei til hifinirvania!
De gode musikkopplevelsene ;D ;D

Kan forøverig informere om at det snart blir 110km/t på noen av de beste veiene i Norge pga positive erfaringer med å øke hastigheten til 100km/t.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fartsbøter er KUN en skjult skatteinnkreving !! Derfor burde fartsovervåking overlates til de lokale likningskontorene ! Det ville være mer ærlig !

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Hvis man har en hang til å være tung på gassfoten så kanskje dette er noe å satse på??

http://www.botogbedring.no/

Forresten noen som kjenner til lovligheten ved dette? Eventuelt erfaringer med andre lignende ting?

Er student, men kjører drosje for å tjene til livets opphold ved siden av, da kan det gå litt fort i svingene, uten passasjerer vel og merke. Bøter gjør med andre ord et stort innhogg på kontoen om jeg skulle være uheldig.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvor mange menneskeliv bør vi være villige til å ofre for å kunne ha 10 eller 20 % høyere fartsgrenser, synes dere? Eller for å halvere bøtesatsene?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hvor mange menneskeliv bør vi være villige til å ofre for å kunne ha 10 eller 20 % høyere fartsgrenser, synes dere? Eller for å halvere bøtesatsene?
menneskeliv risikerer vi uansett så lenge vi tillater bruk av biler i et land.
tror ikke litt høyere hastigheter (og urimelige bøter) på gode veier utgjør en økning av risiko.

O

OldBoy

Gjest
Cruisekontroll er tingen. Still den inn på riktig hastighet, sett på en god CD, og slapp av.

De få minuttene eller sekundene du tjener på å halse avsted fortere enn fartsgrensene, hva har du egentlig tenkt å bruke dem til?

K

kbwh

Gjest
Cruising speed mellom Kløfta og Jessheim er 120km/t. Loven og UP tar selvfølgelig feil.
Hvis UP skal velge mellom å stoppe en A6 eller en Peugeot tar de A6en. Jeg simpelthen elsker slik diskriminering.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Cruisekontroll er tingen. Still den inn på riktig hastighet, sett på en god CD, og slapp av.

De få minuttene eller sekundene du tjener på å halse avsted fortere enn fartsgrensene, hva har du egentlig tenkt å bruke dem til?
chiller'n i sofaen

T

theStig

Gjest
Vi som kjører fransk bil blir skjelden tatt av misunnelige UP-folk...herved er tips til færre bøter avgitt.
PS. Ikke glem fotoboksene.

O

om.s

Gjest
Kan forøverig informere om at det snart blir 110km/t på noen av de beste veiene i Norge pga positive erfaringer med å øke hastigheten til 100km/t.
Det var godt å se, hos naboen i øst har de forrige sommer eksprimentert med 120 km/t dvs at trafikken rusler godt avgårde i 130-140 km/t uten at noen henges for det, såfremt det er fornuftig kjøring det snakkes om, man følger da trafikken.

100 km/t , det er på innfartsveiene her det ;)

Alvorlig talt så er det en stor kvalitativ forskjell på både bilpark og veier, noe Svenskene tydeligvis bedre har skjønt betydningen og viktigheten av enn Nordmennene.

mvh

mvh

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.598
Torget vurderinger
4
Sjekk også ut fartsbot.no
Fra 649,- i året... Kalkulerer man med en fartsbot i året er det virkelig penger å spare her.

Ble forøvrig tatt med laservarsler av en hissig kar her i tromsø. Brev  fra påtalemyndigheten med krav på 5000,-for "obstrution of justice" og anmerkning i bøteregisteret.

Var en svipptur i Luleå i forrige uke. Så lenge man passer seg for rein i veibane er 140km/t fin cruisefart sør for kiruna. Misunner virkelig svenskenes veier og bilavgifter. Om.s har virkelig skjønt det virker det som..

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Hva med å høre på musikk ;)
Hvis man kjører 30000 km p.a. og holder en gjennomsnittshastighet på 70 km/t isteden for 60 km/t utgjør dette veldig mange timer..

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg har sett noen skumle situasjoner i trafikken. Få av dem handler om for stor fart. Som regel handler det om forbikjøringer, som ofte kommer av at folk kjører for sakte.

Ligger man med nåla akkurat på fartsgrensa, kjører man for sakte. De som har passert automatiske fartsmålinger vet at dette stemmer. Jeg har opplevd å ligge i kø i 80-sone der farten ligger langt ned på 60-tallet. Allikevel bremser folk og fortsetter å kjøre langt under fartsgrensa. Dette fører som regel til flere forbikjøringer.

I mine øyne er det like fornuftig å bøtelegge de som kjører for sakte, som de som kjører for fort.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.243
Sted
Østfold
En kompis av meg fant det i et øyeblikk av utilregnelighet for godt å kjøre hjem fra fest. For ham ble resultatet 40.000, tre uker pallesnekring og to år som fotgjenger.
Selv om jeg selvsagt er i mot promillekjøring så er det interessant både å se dette mot varebilen med de stjålne varene, men ikke minst han som, etter å ha forgrepet seg på sin egen datter i flere år, fikk noen mnd i fengsel måtte betale noen usle 10-talls tusen i "oppreisning" til sin datter. Jeg kaller det heller et hån mot hennes menneskeverd.

Han burde fått "utstyret" kappet av i all offentlighet med sløv saks. Selve kappingen kunne han utført selv, det samme med den nødvendige syingen etterpå. I tillegg burde han sittet inne en god del år, men selvsagt blitt satt i gapestokk på dagtid. Til slutt burde han blitt dømt til å betale sin datter minst 2-3 ganger det man måtte finne det rimelig at hun kunne arve. Ellers vil jo bare et erstatningsbeløp gå ut over fremtidig arv.

Når det er sagt så har vi også en lov i Norge som sier at vi ikke skal kunne få mer enn en straff pr forbrytelse. Den gjelder da tydelig vis ikke i traffikken. Why?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Hva skal kappes dersom det er en mor som har "misbrukt" sin sønn eller nevø eller liknende da? ::) ::)
Eksempler finnes.

Jeg synes også at fartsgrensene på de bedre norske veiene er latterlig lave i utgangspunktet.
Det er jo uansett en form for annen fartsgrense enn den som gjelder på en gitt veistrekning.
Tilpasse farten etter forholdene og å kunne stoppe på en tredjedel av frioversiktlig veibane.

Da jeg hadde vært i Gøteborg i begynnelsen av mai (og bl.a. besøkt om.s) så lå jeg i 140 jevnt i flere mil i Sverige.
Liten trafikk og meget gode veier og som John Harald så kjører jeg en tung (og behagelig) Audi A6 (2,6 liter) og i nevnte tilfelle føltes dette slettes ikke fort, bare passe.
Tenk dere tilbake til 60 åra, mange grusveier (på landet), dårligere biler (og bremser) og likevel mener jeg å huske at farsgrensene på de såkalte bedre veiene var 80.
Det er jo motorvei, ikke møtende trafikk (forhåpenligvis ::) ) syklister,fotgjengere, mopedister, rådyr, hunder,grevlinger,traktorer og orange rever og skjærer har ingen ting der å gjøre, så de får skylde seg sjøl om de beveger seg ut der ;D
Dessuten så viser speedometeret mitt ca. 10% for mye, og godt kan jo det være slik at en har litt å gå på dersom atte...........

Mvh.KW

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er på de beste veiene og i den høyeste farten at de verste ulykkene skjer. Her hvor jeg bor er det på de gode veiene, med 80-grense men hvor mange ligger mye over at de dreper seg. På de mindre bra og svingete veiene, hvor det også er 80, men hvor man ikke kan kjøre særlig fortere, der går det stort sett bra. Og skjer det en ulykke så er de ofte ikke så alvorlig, for man er mer oppmerksomme og forberedte på å treffe en annen bil i en sving.
Selvsagt er det irriterende å ligge bak en som kjører for sakte, men man kan ikke legge skylden over på disse om man tar en uforsiktig forbikjøring, man har det hele og fulle ansvaret selv for dumheter i trafikken og har man et ustyrlig temperament overfor sneglekjørere får man holde seg unna veiene. Det er minst like irriterende med de som ligger og gnikker seg opp i bakenden på bilen din om du kjører i lovlig fartsgrense og gjerne litt over og.
Når det gjelder straff for ”forbrytelser” i trafikken i forhold til en del andre forbrytelser er jeg enig i at det ikke henger på greip. Som Snickers-is nevner er straffer ved overgrep mot barn og spesielt egne barn, altfor lave. Gjentatte overgrep mot de barna man har ansvar for er rett og slett en grusom ting. Disse stakkars ungene blir misbrukt av den/ de som er omsorgspersoner og skulle vært de som i alle største grad var der for å beskytte ungene mot alt de eventuelt kunne komme ut for, og så er det disse personene som svikter så totalt. Hvor utrolig alene i verden må ikke disse barna føle seg? De vet vel knapt nok forskjell på hva som er normalt og ikke heller, når man utsettes for slikt av sine egne foreldre tror man jo at dette er normalt, og vil ikke engang være i stand til å søke hjelp. Det er ufattelig at dette ikke sees på som mer alvorlig, det er selvsagt ille å bli utsatt for et overgrep av en fremmed, men det må være så ufattelig mye verre når det er omsorgspersoner som gjør dette.
I følge Redd barna opplever en av 20 barn i Norge å bli utsatt for gjentatte, grove seksuelle overgrep, så problemet er ikke akkurat lite heller.

K

kbwh

Gjest
Det er på de beste veiene og i den høyeste farten at de verste ulykkene skjer.
Hmm, har du statistikk for dette?

Hvor mange ulykker har det egentlig vært på E18 i Buskerud/Vestfold etter åpningen?

Edit: Ah, et retorisk grep, skjønner jeg nå. Jo høyere fart du har når du krasjer jo større blir smellen. Kvadratfunksjon faktisk...
Kom med statistikk for antall skadede og drepte på moderne motorveistrekninger, Komponenten, så kan vi diskutere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hmm, har du statistikk for dette?

Hvor mange ulykker har det egentlig vært på E18 i Buskerud/Vestfold etter åpningen?

Edit: Ah, et retorisk grep, skjønner jeg nå. Jo høyere fart du har når du krasjer jo større blir smellen. Kvadratfunksjon faktisk...
Kom med statistikk for antall skadede og drepte på moderne motorveistrekninger, Komponenten, så kan vi diskutere.
Jeg har ikke noen statistikk for hånden, dette er bare det jeg har registrert selv. Synes stadig jeg ser nyheter om dødsulykker på fine strake veier, men selvsagt er det jo også mer trafikk på disse veiene. Men det er farten som dreper, og jo større fart jo verre ulykker, det skal bare et lite øyeblikk med uoppmerksomhet til så står du i trynet på en i motgående retning.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
John Harald, var du alene på veien eller fulgte du køen?

Kjører selv i "køen" i det kjappe feltet uansett hvor fort det måtte gå. Sist gang jeg skulle til sørlandet gikk køen i godt over 125.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
John Harald, var du alene på veien eller fulgte du køen?

Kjører selv i "køen" i det kjappe feltet uansett hvor fort det måtte gå. Sist gang jeg skulle til sørlandet gikk køen i godt over 125.
Dette var 4 felts motorvei kl. A. Køen lå i 90 km/t i venstre fil? og jeg var dum nok til å kjøre forbi i høyre fil.

K

kbwh

Gjest
Er ikke vi nordmenn fabelaktig flinke til å bruke bredden på firefeltsveier?

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Heldigvis har jeg ikke fått noen trafikkbot med min Porsche 911. Har nok vært litt heldig da jeg av og til bare må "la humla suse" i form av særdeles raske og sikre forbikjøringer samt forsering av krappe svinger.

Det er vanskelig å stå i mot det sinte brølet fra hekkmotoren, og når hekkspoileren har åpnet seg, og en eller annen 50-åring i en kjedelig Audi som halefølge trenger å bli parkert... Dette er vanvittig morsomt hver eneste gang...

Men for all del. Jeg kjører etter forholdene og holder meg som regel til fartsgrensen, med hovedvekt på førstnevnte.

Mhv.

TOHA

K

kbwh

Gjest
Trenger ikke gå så fort for å være moro bare veien er svingete nok.

Gode minner om urGolf GTI med åpent vindu ned til Dalen og opp på andre siden kommer strømmende...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
og en eller annen 50-åring i en kjedelig Audi som halefølge trenger å bli parkert...  Dette er vanvittig morsomt hver eneste gang...

Mhv.

TOHA

Kødd! ;D ;D ;D
Jeg får vel kjøpe meg en ny AudiTT 3,2 liter da, så blir jeg vel ikke akkurat parkert, men lappen kan vi vel muligens miste begge to og da har vi jo parkert (hverandre) ;)

Mvh.KW

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Kødd!    ;D ;D ;D
Jeg får vel kjøpe meg en ny AudiTT 3,2 liter da, så blir jeg vel ikke akkurat parkert, men lappen kan vi vel muligens miste begge to og da har vi jo parkert (hverandre) ;)

Mvh.KW
Det holder lenge med den gamle TT1,8tq så lenge veien svinger og kjøreferdighetene er i orden;) De færreste Porsche eiere klarer å bruke potensialet som ligger i bilen. Her må det masse banetrening til!

Har forøverig bestillt time hos http://www.tsracing.no/audi.htm
kl to i dag, så får vi se om dette resulterer i sikrere forbikjøringer :-X
Gleder meg som en unge, synd at det regner i dag..

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det holder lenge med den gamle TT1,8tq så lenge veien svinger og kjøreferdighetene er i orden;) De færreste Porsche eiere klarer å bruke potensialet som ligger i bilen. Her må det masse banetrening til!

Hei!
:'( :'( :'( :'( :'(
Det ser ut til at bilen min er for gammel til slikt, det står ikke noe nevnt om 2,6 liter (95 modell).
Kanskje er også jeg for gammel ::) , da er det bare en ting å gjøre, det er en "facelift" i form av ny (og mer sporty bil) så kanskje jeg automatisk også blir yngre :D PLACEBO heter det visst.

Mvh.KW

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.852
Burde ikke du vært i seng på denne tiden av døgnet lille panter..?
Jeg tok en gang i livet et valg om å ikke ta et valg. Straffen er at jeg noen ganger må jobbe om natten og sove om dagen.
Dessuten er alle kattedyr nattdyr ;)

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Kødd!    ;D ;D ;D

Mvh.KW

Takk likeså ;D

Den nye "Frogner-Porschen" er ikke så verst den.... Den blir jo stadig likere Porsche!

Men uansett, det blir jo aldri helt det samme... ;)

Mvh.

TOHA

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0

Enig i at banetrening er nødvendig for å utnytte potensialet.

En TT holder vel til du har prøvd en 911 ;)

Mvh.

TOHA

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.786
Sted
Liten by
Tar opp igjen denne gamle tråden.

https://www.nrk.no/mr/sp-politiker-mener-forerkortbeslag-rammer-hardere-i-distriktet-1.13479318

Sp-politiker mener førerkortbeslag rammer hardere i distriktet
Magnhild Vik (Sp) vil ikke samtykke i beslag av førerkort fordi hun er bonde og avhengig av å kjøre traktor.

"Vik synes det er uheldig for henne at hun mister førerkortet fordi hun er avhengig av førerkort for å drive gården. Hun mener samme problemstilling gjelder for yrkessjåfører.
– Jeg kan ikke la være å gjøre arbeidet jeg må gjøre i våronna. Jeg er avhengig av å kjøre traktor, ellers må jeg leie inn noen som kan gjøre det. Å finne noen som er kompetent til å kjøre traktor med landbruksredskaper, og som er villig til å jobbe de timene jeg gjør, mener jeg er umulig på så kort varsel.
– Men skal ikke reglene være like?
– Når man har kjøring som levebrød mister man inntektsgrunnlaget, man mister jobben, og hvis man mister det for en lang periode, da får det katastrofale økonomiske konsekvenser.

Ifølge Vik blir ikke straffen lik for en person som jobber på et kontor og kan ta kollektivtransport.
– Den personen får det samme problemet med å skysse unger og være med på andre aktiviteter, men konsekvenser blir større for yrkessjåfører."

Har hun et poeng?
Straffen er jo ikke lik, da det er mye verre for en som bor slik til at det hverken går kollektivt eller annet for å komme seg frem og tilbake.
Og en kontorist uten barn, slipper langt lettere unna? :cool:
Eller blir det helt umulig å differensiere utifra hva slags yrke og livssituasjon man har? Men gjøres ikke det ellers i rettsapparatet?

Er det mulig å straffes for dette på en måte som virker litt mere rettferdig, avhengig av yrke og hvor man bor?
Eller må man rett og slett ta ansvar for egne handlinger? :rolleyes:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Om man er fullstendig avhengig av førekort burde man kanskje ta konsekvensen av det og kjøre deretter? Det er jo stort sett aldri uflaks eller uhell som gjør at noen mister lappen... jeg trodde man kunne kjører traktor på egen eiendom uten førerkort, forresten. På offentlig vei er selvsagt noe annet. Hun har allerede klart å pådra seg seks prikker på førerkortet fra før så hun kjører nok generelt relativt lite pent...

En bot har også mye mindre konsekvens for noen som har høy inntekt/formue enn noen som ikke har det - sånn sett anvendes et annet prinsipp for promillebøter som er beregnet utfra inntekt.

Edit: fra lovdata.no
§ 12-1.Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor, motorredskap, saktegående motorvogn og selvbalanserende kjøretøy

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:
1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.
2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Motorvogn som har tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Selvbalanserende kjøretøy som definert i kjøretøyforskriften § 2-5 nr. 4 kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet. Legitimasjon med navn, bilde og fødselsdato skal medbringes under kjøring.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det som er urettferdig er det at det er fryktelig dyrt å klage på det man føler er en feil avgjørelse.

Brukte 15 000 kroner på advokat tidligere men så slapp jeg også å ta førerkortet på nytt så sånn sett var det vel anvendte penger, hadde jeg måtte dekke rettsomkostningene ville det blitt enda dyrere.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.786
Sted
Liten by
Det som er urettferdig er det at det er fryktelig dyrt å klage på det man føler er en feil avgjørelse.

Brukte 15 000 kroner på advokat tidligere men så slapp jeg også å ta førerkortet på nytt så sånn sett var det vel anvendte penger, hadde jeg måtte dekke rettsomkostningene ville det blitt enda dyrere.
Hvordan i alle dager klarte du å slippe å ta den på nytt?
Er du først tatt, så er det vel ingen vei unna?

Topp Bunn