V
vredensgnag
Gjest
Detta er gått over styr.
http://www.dagbladet.no/2011/05/26/nyheter/innenriks/brochmann/arbeidsmarkedet/16673050/
400 millioner personer kan opparbeide seg utstrakte velferdsordninger i Norge ved å kun arbeide her i én dag.
Islandsk arbeidsinnvandrer trodde han hadde fullt overblikk, men Dagbladet får ham på rett kjøl:
http://www.dagbladet.no/2011/05/26/nyheter/innenriks/brochmann/arbeidsmarkedet/16673050/
400 millioner personer kan opparbeide seg utstrakte velferdsordninger i Norge ved å kun arbeide her i én dag.
Du kan opparbeide deg rettigheter fra alle EU-land. En polsk arbeider kan jobbe fire uker i Polen, før han drar til Norge. I løpet av den første arbeidsdagen i Norge, blir han syk.
Polakken har da rett på sykepenger ut fra lønnen han hadde på sykemeldingstidspunktet, som gjør at inntekten han hadde i Norge blir grunnlaget for sykepengene. Han kan så dra tilbake til Polen og få utbetalt sykepengene der inntil ett år.
- Det har vel kanskje ikke helt sunket inn hvor lite det skal til for å opparbeide seg rettigheter i vårt trygdesystem. Det har ikke vært mye bevissthet rundt dette temaet, sier Knut Røed.
Islandsk arbeidsinnvandrer trodde han hadde fullt overblikk, men Dagbladet får ham på rett kjøl:
- Hva, har jeg krav på alt dette?
Islandske Johan Igni Reynisson (28) dro fra Island til Norge for å få jobb under finanskrisa.
MOLDE (Dagbladet): Reynisson jobber
som kjøkkensjef ved Rica Seilet i Molde og
har bosatt seg med samboer og to barn.
Etter mange runder på NAV den første tida i landet, var islendingen temmelig sikker på hva han som arbeidsinnvandrer har krav på.
- Men at jeg har et slik sikkerhetsnett av
rettigheter, ante jeg ikke, sier Reynisson
mens han leser Dagbladets oversikt.
Og sjokket blir ikke mindre da han kommer
til posten om engangsstønad.
- Min islandske samboer, som også flyttet
til Norge sammen med meg, fødte en
gutt for sju måneder siden på tirsdag. Engangsstønad har ingen fortalt meg om, og jeg ser her at fristen for å søke er seks måneder etter fødselen, det var da litt dumt, sier han.
På de knappe tre åra 28-åringen har
jobbet i Norge, har han bare benyttet
seg av sykepenger i fjorten dager.
- Men i september skal jeg ha pappapermisjon, det har jeg i alle fall fått med meg, sier han og smiler.
Han forteller at han visste veldig lite om
hvilke rettigheter han hadde som arbeidsinnvandrer i Norge den første tida.
- Jeg måtte inn og ut av NAV-kontoret
mange ganger før jeg fikk tilstrekkelig med
hjelp og informasjon. Men jeg har et godt
inntrykk av ordningene i Norge, og har selv hentet to islendinger til mitt eget kjøkken på hotellet her i Molde, avslutter han.