Spiralis skrev:
Der har du nok helt rett. Selvsagt er det "litt gøy" å ha den nyeste bilen i gata. Vi blir vel aldri mer voksne enn som så,- dvs gutter er gutter og biler er biler ! ;D
Tja - kjører en helt ny Suzuki XL7 på jobb, og det er jo godt å slippe å skru å mekke på småfeil, da.
Samtidig vil aldri den bilen bli noe annet enn et transportmiddel for meg - det er liksom "noe" som mangler - en sjel kanskje, hvis det kan sies at en bil har sjel, da...
Spiralis skrev:
Når det gjelder miljø er jeg ganske overbevist om at det mest miljøvennlige er å beholde den gamle bilen lengst mulig. På den økonomiske siden tror jeg også det er billigere å "shine opp" den gamle bilen teknisk og kosmetisk enn å stampe den og kjøpe ny. Det eneste problemet her er hvis du blir involvert i en ulykke og bilen blir mye ødelagt. Da vil du bare få erstattet markedsverdien og ikke bruksverdien. Da taper du hele investeringen i oppussing av den den gamle bilen.
Det er klart at i forhold til forsikringsselskap osv, så ligger en tynt an dersom det oppstår mye skade på bilen ved en ulykke. Samtidig så har jeg ved egensyn sett at skadene på bilen min ved uhell blir relativt mye billigere enn skadene på den andre bilen.
Jeg ble påkjørt av en gammel dame mens jeg stod parkert. Damas Mitsubishi lancer fikk en stor bulk i ene skjermen, fullstendig pulverisert lykteinnsats og store skrammer på støtfangeren. Skade på min bil - en liten bøy (ca 1 cm) i hjørnet på nummerskiltholderen bak, som jeg ikke gadd å bry meg om å fikse en gang.
Jeg var ute for en annen sak på lillejulaften - en kar kom ryggende ut fra en privat avkjører uten å se seg for - rett framfor nesa på meg. Farten i kollisjonsøyeblikket var lav - 5-10km/t. Skader på begge bilene. Hans bil - 50000. Min bil 30000. Forsikringsselskapet dekket kostnadene, siden taksten på min bil enda er relativt høy.
Spiralis skrev:
Det hevdes med krav på troverdighet at en av de mest miljøvennlige bilene totalt sett er Hummer H1. Den store utgaven. Den er enkel å produsere, lite HiTec og krever svært begrensede ressurser i produksjonsfasen. Den har et astronomisk drivstoff forbruk, men på grunn av forventet levealder på 30-40 år og lavt energibehov ved produksjonen blir den likevel totalt sett, i løpet av hele levetiden en "miljøbil" ! Det burde egentlig si litt om hva miljøbelastningen ved produksjonen har å si !!
Hummer H1, ja.... Den mest latteliggjorte bilen jeg vet av...
Trur faktisk miljøkostnadene er enda lavere på Mercedes Geländewagen. Den bygges for hånd, og har karosserimessig vært nesten uendret i 28 år. Interiøret i de nyere utgavene er selvsagt noe helt annet enn de gamle. Lurer på om ikke de gamle er best mhp levealder - siden det er mindre ting som kan gå i stykker.
Johan-Kr