Toyota Prius.......

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Denne virker å være i skuddet for tiden, hybridbil blir det kalt, men så vidt jeg kan se så blir det jo brukt bensin for å lade batteriet i all hovedsak. Noe lading finner sted ved bremsing? og nedoverbakkebremsing, men hvor mye? Lurer på hvor mye denne spesielle muligheten utgjør i forhold til forbruk kontra samme bil som ren bensinbil? Så på den forleden dag og ble overrasket/imponert over en del detaljer. Bla stopp i motor ved veikryss/køkjøring og slike ting, men hvis denne motoren i foreks. bykjøring kobler seg ut og inn alt ettersom, blir den vel aldri skikkelig varm, og halvvarme motorer er vel ikke noe gunstig i forhold til forbruk/forurensning. Vet heller lite om dette, er denne bilen (les konseptet) så bra som Toyota vil ha det til?

T

Thomas1

Gjest
Den erfaringen jeg har med el-biler forteller meg at ladingen som skjer når man slipper gassen i nedforbakker, har forsvinnende lite å si. Det jeg fant ut av, er å gjøre dette på vinteren er direkte farlig. Man slipper gassen for å bruke dynamoen som brems. Dette førte ofte til at bilen glapp fra underlaget, og uten mulighet til å sette bilen i fri for å rulle, slet man for å få kontrollen tilbake.
Jeg regner ikke med at de bruker samme opplegget i en ny Toyota. Denne bruker vel batteri når man kjører under en viss hastighet?

O

omholt

Gjest
Synes det er en spennende bil, men den bruker ikke så lite bensin som man gjerne skulle tro. Tror den er på nivå med en liten personbil og det finnes små rene bensindrevne biler som bruker mindre drivstoff enn Priusen. Men i forhold til størrelsen så bruker den lite drivstoff, så det er bra. Håper dette er bare begynnelsen fra Toyota som sier de satser på miljøvennlige konsepter. Når kommer nanoteknologien?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.761
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Priusen som den blir levert er en vits - mange dieselbiler har lavere forbruk.

Mange som går på hypen og kjøper prius for å være "grønne", men samtidig tenker de ikke på mange andre aspekter, f.eks. miljøkostnader ved produksjon og resirkulering av bilen. I det lange løp, så lurer jeg på om ikke den 20 år gamle gamle børstraktoren min, som med litt stell lett kan brukes i 20 år til, er en lettere miljøpåvirkning totalt sett...

Hvis en derimot får Prius modifisert med batterilader, slik at du kan lade opp batteriene på natta, så begynner det straks å se mere fornuftig ut.

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.867
Prius har dessuten et design like spennende som en loff.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
524
Sted
Bergen
Kan en ikke lade opp batteriene eksternt!?? Det er jo helt på trynet. Prius virker som en god ide men dette setter jo den tilbake. Den har lavt forbruk, men litt upraktisk med lite bagasjeplass (pga batterier). En bil som Polo diesel har mindre forbruk enn denne og mange har lavere nettoutslipp av CO2.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fenalaar skrev:
I det lange løp, så lurer jeg på om ikke den 20 år gamle gamle børstraktoren min, som med litt stell lett kan brukes i 20 år til, er en lettere miljøpåvirkning totalt sett...
Der har du nok helt rett. Selvsagt er det "litt gøy" å ha den nyeste bilen i gata. Vi blir vel aldri mer voksne enn som så,- dvs gutter er gutter og biler er biler ! ;D Når det gjelder miljø er jeg ganske overbevist om at det mest miljøvennlige er å beholde den gamle bilen lengst mulig. På den økonomiske siden tror jeg også det er billigere å "shine opp" den gamle bilen teknisk og kosmetisk enn å stampe den og kjøpe ny. Det eneste problemet her er hvis du blir involvert i en ulykke og bilen blir mye ødelagt. Da vil du bare få erstattet markedsverdien og ikke bruksverdien. Da taper du hele investeringen i oppussing av den den gamle bilen.

Det hevdes med krav på troverdighet at en av de mest miljøvennlige bilene totalt sett er Hummer H1. Den store utgaven. Den er enkel å produsere, lite HiTec og krever svært begrensede ressurser i produksjonsfasen. Den har et astronomisk drivstoff forbruk, men på grunn av forventet levealder på 30-40 år og lavt energibehov ved produksjonen blir den likevel totalt sett, i løpet av hele levetiden en "miljøbil" ! Det burde egentlig si litt om hva miljøbelastningen ved produksjonen har å si !!

Det blir litt som at "Vær Siri" i Dagbla` blir framstillt som grønn miljøvenn fordi hun og sambo selger motorsyklene og bilene for å kjøpe EL-bil ! Hvor ligger miljøgevinsten i det ?? Motorsyklene og bilene vil jo bli brukt av de nye eierne !! Hadde man parkert Porschen i stua og Harleyen i gangen for å ha dem som kunstverk ville det gitt en miljøgevinst hvis man hadde kjøpt EL-bil. Ellers ikke !

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
realist skrev:
Denne virker å være i skuddet for tiden, hybridbil blir det kalt, men så vidt jeg kan se så blir det jo brukt bensin for å lade batteriet i all hovedsak. Noe lading finner sted ved bremsing? og nedoverbakkebremsing, men hvor mye? Lurer på hvor mye denne spesielle muligheten utgjør i forhold til forbruk kontra samme bil som ren bensinbil? Så på den forleden dag og ble overrasket/imponert over en del detaljer. Bla stopp i motor ved veikryss/køkjøring og slike ting, men hvis denne motoren i foreks. bykjøring kobler seg ut og inn alt ettersom, blir den vel aldri skikkelig varm, og halvvarme motorer er vel ikke noe gunstig i forhold til forbruk/forurensning. Vet heller lite om dette, er denne bilen (les konseptet) så bra som Toyota vil ha det til?
Prius er primært utviklet for det amerikanske markedet, sammenlignet med gjennomsnittet personbiler "over there", er forbruket svært lavt og bilen et godt miljøalternativ. I europeisk sammenheng blir sammenligningen litt anderledes, da de fleste moderne dieselbiler med partikkelfilter har lavere drivstoff-forbruk, koster mindre, er rimeligere i drift og slipper ut like lite CO2. Med andre ord, Prius er en "show-off" for dem som liksom vil være miljøbevisste.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Valentino skrev:
I følge Toyota Norge kan den ikke det:
http://www.toyota.no/cars/new_cars/Prius/specs.asp
Her Verso:
http://www.toyota.no/cars/new_cars/corolla_verso/specs.asp
Opplysninger kan jo være utelatt, men dette var opplysningene jeg baserte utsagnet mitt på.
Bildet ditt er norsk, Thomas_K?
Påstanden din var at Prius ikke kan dra tilhenger. Spiller ingen rolle hva Toyota sier eller hvor bildet kommer fra.
Det går Prius her i norge med hengefeste. Jeg har montert ett.
Så Prius kan dra henger. Det krever litt kreativ tenkning og litt fingerferdighet for å få det til,
men å si at den ikke kan dra henger er bare feil.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Valentino skrev:
Greit det. Hva sier vognkortet?
Vognkortet har en notis om ettermontert hengerfeste. På samme måte som man får skrevet inn senkesett o.l.
Makslasten er naturlig nok meget begrenset. Mener det var ca 500kg. Men en liten combicamp går fint.
Godkjenningen er gjort gjennom tyske TÜV. Biltrangsynte her i landet godkjenner fint lite om ikke noen andre har godkjent det først.

K

kbwh

Gjest
Da er jeg korrigert.
Det kan gå littfor langt andre veien også. En gang hadde jeg en Golf I GTI. Den kunne i følge vognkortet dra 1200kg bremset henger.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.761
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spiralis skrev:
Der har du nok helt rett. Selvsagt er det "litt gøy" å ha den nyeste bilen i gata. Vi blir vel aldri mer voksne enn som så,- dvs gutter er gutter og biler er biler ! ;D
Tja - kjører en helt ny Suzuki XL7 på jobb, og det er jo godt å slippe å skru å mekke på småfeil, da.

Samtidig vil aldri den bilen bli noe annet enn et transportmiddel for meg - det er liksom "noe" som mangler - en sjel kanskje, hvis det kan sies at en bil har sjel, da...

Spiralis skrev:
Når det gjelder miljø er jeg ganske overbevist om at det mest miljøvennlige er å beholde den gamle bilen lengst mulig. På den økonomiske siden tror jeg også det er billigere å "shine opp" den gamle bilen teknisk og kosmetisk enn å stampe den og kjøpe ny. Det eneste problemet her er hvis du blir involvert i en ulykke og bilen blir mye ødelagt. Da vil du bare få erstattet markedsverdien og ikke bruksverdien. Da taper du hele investeringen i oppussing av den den gamle bilen.
Det er klart at i forhold til forsikringsselskap osv, så ligger en tynt an dersom det oppstår mye skade på bilen ved en ulykke. Samtidig så har jeg ved egensyn sett at skadene på bilen min ved uhell blir relativt mye billigere enn skadene på den andre bilen.

Jeg ble påkjørt av en gammel dame mens jeg stod parkert. Damas Mitsubishi lancer fikk en stor bulk i ene skjermen, fullstendig pulverisert lykteinnsats og store skrammer på støtfangeren. Skade på min bil - en liten bøy (ca 1 cm) i hjørnet på nummerskiltholderen bak, som jeg ikke gadd å bry meg om å fikse en gang.

Jeg var ute for en annen sak på lillejulaften - en kar kom ryggende ut fra en privat avkjører uten å se seg for - rett framfor nesa på meg. Farten i kollisjonsøyeblikket var lav - 5-10km/t. Skader på begge bilene. Hans bil - 50000. Min bil 30000. Forsikringsselskapet dekket kostnadene, siden taksten på min bil enda er relativt høy.

Spiralis skrev:
Det hevdes med krav på troverdighet at en av de mest miljøvennlige bilene totalt sett er Hummer H1. Den store utgaven. Den er enkel å produsere, lite HiTec og krever svært begrensede ressurser i produksjonsfasen. Den har et astronomisk drivstoff forbruk, men på grunn av forventet levealder på 30-40 år og lavt energibehov ved produksjonen blir den likevel totalt sett, i løpet av hele levetiden en "miljøbil" ! Det burde egentlig si litt om hva miljøbelastningen ved produksjonen har å si !!
Hummer H1, ja.... Den mest latteliggjorte bilen jeg vet av...

Trur faktisk miljøkostnadene er enda lavere på Mercedes Geländewagen. Den bygges for hånd, og har karosserimessig vært nesten uendret i 28 år. Interiøret i de nyere utgavene er selvsagt noe helt annet enn de gamle. Lurer på om ikke de gamle er best mhp levealder - siden det er mindre ting som kan gå i stykker.

Johan-Kr

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Pink_Panther skrev:
Prius har dessuten et design like spennende som en loff.
Tolker det slik at du har noe imot loff? Jeg syns en skikkelig, linksgjenget spiralloff er en riktig snerten sak å se til. :D

Og Spiralis: Prius er da overhodet ikke en "guttebil" slik du hevder i innlegg #6? Om det er miljøvern du er bekymret over kommer du nok mye lenger med å profilere miljøsaker til venner og bekjente for å øke kunnskapsnivået og endre holdningene blant hvermannsen til å påvirke statsapparatet, enn å kjøpe dette PR-stuntet. IMHO.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Hey Fenalaar.

Tenkte det samme når jeg skulle ha ny bil, at den skulle ha minst mulig ekstrautstyr som bare går i stykker. Hadde to ønsker/krav - at den skulle ha brukbart med krefter, og være billig i drift. Derfor begynte eg å kikkke på diesel. Problemet ble at alle nye biler med muskler hadde "alt" ekstrautstyre med på kjøpet... Urk. Derfor blei det Prius med lite utstyr.

Til slutt kjøpte jeg den fordi den er passe stor, har lave utslipp (ikke bare CO2), Lader batterien "fra Liertoppen til strandlinja" hvor jeg bor i stedet for å henge på bremsene hele veien, og fordi den var den bilen jeg såg på som hadde minst nybilavgift til staten!!! I tillegg blir årsavgifta fordelaktiv om den endres slik som forslått.

Kan også nevne at den bruker nesten halvparten av den gamle 2.3 Scorpioen jeg hadde før.

Det er også gjort noe forsøk på å finne ut hvor utslippene kommer fra, produksjon eller bruk - her er noe om det http://www.ofv.no/Default.asp?id=1759
Nå er vel ikke akkurat dette spesielt nyansert, men den er i følge OFV basert på tall fra england hvor kjørelengde/vrak er ganske tilsvarende vår egne. Mere å finne her www.smmt.co.uk

Uansett - lykke til med framtiden godtfolk - Dessverre går det til hælvete, men jeg håper jeg klarer å bidra så det nytter.

O

OivindJ

Gjest
Prius forurenser totalt sett MER enn en gjerrig diesel bil.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
jowil skrev:
Og Spiralis: Prius er da overhodet ikke en "guttebil" slik du hevder i innlegg #6? Om det er miljøvern du er bekymret over kommer du nok mye lenger med å profilere miljøsaker til venner og bekjente for å øke kunnskapsnivået og endre holdningene blant hvermannsen til å påvirke statsapparatet, enn å kjøpe dette PR-stuntet. IMHO.
Hey !!

Nå har du nok misforstått meg alvorlig. Prius "guttebil" ?? Ærlig talt da !? Prius er min verden kun transport eller "miljøalibi" for rødvinsdrikkende salongsosialister. ( Er ikke meningen å fornærme dere, men jeg sliter altså litt med disse forutinntatte holdningene ;D )

"Guttebil" er er gøy! Og der faller Prius igjennom på en måte ! :-\ Når det gjelder min holdning til miljøvern så tror jeg at miljøet har det bedre av at jeg fortsatt kjører rundt i en 97 SAAB 9000 Turbo som bruker 0,7 liter pr mil istedet for å kjøpe en 07 SAAB 9-5 Bio-Power. Når sprit-bensin blir tilgjengelig regner jeg med at det er en smal sak å konvertere min gamle 9000 til å bruke det. Det finnes gamle SAAB 99 fra midt på 70 tallet som rusler og går på Bio-bensin, uten det minste problem.

Hva er guttebil ? SAAB med turbo og heftig moment, Caterham 7, Lotus i alle utgaver, Morgan +8, Mustang fram til utpå 80 tallet, i det heletatt biler som kan fløtte seg fooort ! Brummer det fra en V8 er det heller ikke å forakte. ;D Politisk ukorekt ? Jada, men jeg har nå sans for "dæinsebæind" også ! Så jeg har vel ikke noe å tape når det gjelder sosial anseelse. ??? ::)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Spiralis skrev:
Nå har du nok misforstått meg alvorlig. Prius "guttebil" ?? Ærlig talt da !? Prius er min verden kun transport eller "miljøalibi" for rødvinsdrikkende salongsosialister. ( Er ikke meningen å fornærme dere, men jeg sliter altså litt med disse forutinntatte holdningene ;D )
Som mannen sa: Det var nå enda bra! Antagelig er den et resultat av en semiromantisk rødvinskule i Toyotas utviklingsteam. ;D

Topp Bunn