Toyota IQ

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Er det noen som kjenner til Toyota IQ? Er dette en trygg bil?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva dreier dette innlegget seg om?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Helt ubrukelig bil, IMO.

En sliter jo med å få med seg noe større enn en fyrstikkeske...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
Helt ubrukelig bil, IMO.

Alt til sin bruk. Den har nok bedre plass enn en 911, og ingen av dem egner seg til å frakte pukk. Du bruker heller ikke en semitrailer til å kjøre bakkeløp, eller en traktor til dragracing. Vel, det siste er det faktisk noen som gjør. :eek:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fenalaar skrev:
Helt ubrukelig bil, IMO.

Plass til en masse! hadde en smart i flere år. masse plass! savner den ennå

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Kjendis skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=02eghIfyHP0

Se denne filmen. Dette er grunnen til at jeg nylig har forandret mening om hva slags bil jeg skal kjøpe By by IQ eller liknende smart car!
Tja! Vi skjønner jo alle at det finnes fysiske lover om vekt etc, men prøv samme stunt med en stor bil og en semitrailer og resultatet er nok ikke bra heller. Siste Golf er i følge Euro NCAP den sikreste bilen som ruller på veien om dagen, men det gjelder nok ikke om den blir truffet av en svær SUV. Men på en annen side vil sannsynligvis alle død om to store SUV treffer hverandre i høy fart også.
Selv har jeg har aldri forstått denne (amerikanske) jeg skal kjøre tanks tankegangen. Selv tipper jeg at bil teknologien er i fullt fart mot at bilene blir slik at de hindrer ulykker i de fleste tilfeller med ny og smart teknologi.

S

Stereo_Mono

Gjest
Forøvrig fantastisk hvor sterk passasjerer «cellen» er på den lille Smarten i videoen i linken over. Husker Top Gear kjørte den lille Smarten i en betong barriere i 110 km/h. Imponerende!

Edit var ikke Top Gear, men den andre Five....

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Fenalaar skrev:
Helt ubrukelig bil, IMO.

Ubrukelig for deg kanskje, men når trådstarter vurderer Toyota IQ er det vel andre ting enn lastekapasitet som er viktig. For transport av to personer i by og bynære strøk finnes vel knapt en mer praktisk bil. Jeg leste at en av tre bileiere har opplevd å bulke bilen i trange parkeringshus. Tipper Toyota IQ er underrepresentert på den statistikken.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det som er synd med IQ er prisen, selv basisversjonen er betraktelig dyrere enn en Aygo.

Forøvrig er den også å få med Toyotas fine 1.4 liter dieselmotor på 90 hk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
digiman skrev:
Men på en annen side vil sannsynligvis alle død om to store SUV treffer hverandre i høy fart også.
Bare for å avspore debatten et øyeblikk.

Er det større sjanse for å omkomme i en front mot front kollisjon mellom to SUVer enn mellom to Golfer, gitt at hastighet og andre relevante betingelser er identiske?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Det kommer vel an på hvordan bilene er konstruert for å ta opp energien. Jeg ser ikke at det skal være noen klar sammenheng pga bilenes størrelse så lenge man krasjer med en likesinnet. Ved rent treff front mot front med like biler vil de gjensidige kreftene (pga samme massefart) være like store og kollisjonspunktet vil teoretisk stå i ro. Da blir det bilenes evne til å absorbere energien som står igjen. Rent teoretisk. Poenget er å deformere bilene på en slik måte at G-kreftene man utsettes for blir minst mulig og uten at kupeen blir deformert og påfører personene skade.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.787
Sted
Trondheim
Jeg vil heller ha Aston Martin utgaven:

Nei, det er ingen spøk.
Men i hvertfall det første året må du allerede eie en vanlig Aston Martin for å få lov til å kjøpe en...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.052
Sted
Holmestrand
Jeg har stort sett med meg en bærbar PC. Det er alt. Myndighetene har skattemessig tvinget meg til å kjøre varebil i årevis. Ukomfortabelt og unødvendig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Det som er synd med IQ er prisen, selv basisversjonen er betraktelig dyrere enn en Aygo.

Forøvrig er den også å få med Toyotas fine 1.4 liter dieselmotor på 90 hk.
Den høres gøy ut, selv om jeg ville foretrukket en 1,4 bensinturbo. Men jeg kan ikke få alt jeg ber om, og sannsynligheten for at jeg kjøper en slik er vel heller liten uansett. Denne hadde jeg kjøpt hadde jeg hatt penger til noe slik. :D

Det er knapt nok gener fra Fiat igjen i Abarth 695 Tributo Ferrari!

Topp Bunn