Tour de France 2012

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Greit med en egen tråd for årets utgave. Edvald starta jo bra i går, lov å håpe på gul trøye ila uka?

Sammenlagt, er det andre reelle kandidater sammenlagt enn Wiggins og Evans?

N

nb

Gjest
Greit med en egen tråd for årets utgave. Edvald starta jo bra i går, lov å håpe på gul trøye ila uka?

Sammenlagt, er det andre reelle kandidater sammenlagt enn Wiggins og Evans?
Kan jo fort bli det om en av de har et uhell eller en dårlig dag. Men med så mye tempo som det er i år så står det nok først og fremst mellom de to - med fordel Wiggins - i alle fall basert på oppkjøringsrittene. Team Sky er vel også et bedre lag enn BMC - i fjor måtte Evans gjøre mye jobb selv som normalt hjelperyttere skulle ha tatt. Men BMC ser sterkere ut enn i fjor.

Nibali er en outsider, men hjelperytterene Basso go Szmyd kjenner nok giroen i bena.

Hadde vært åpnere med Andy Schleck og Contador - de kunne tatt tid på Wiggins i fjellene, det spørst om Evans klarer det.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.694
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Debatten går om de gule hjelmene for beste lag sammenlagt. I gamle dager hadde man gule luer til det samme, de siste årene gule startnumre, og nå er det både gule startnumre og hjelmer.
Jeg synes det går greit så langt. Kask (Sky) og Bontragers (RNT) hjelmer er ikke veldig like i formen, og så lenge gultrøya holder ekvipasjen helgul går det flott.
Synd at det var motvind på oppløpet i går.

Sist redigert:

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ny dag med håp for Edvald. LItt uflaks i forgårs, men syns det var sterkt å komme opp til Sagan og Cancellara. Litt synd de ble hentet, så han ikke fikk den hvite trøya.

Er årets utgave helt uten bonussekunder?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Utspekulert løype det der. Når regner de med å være ferdige?
Tror jeg må skynde meg for å nå innspurten. Får leke litt TdF på veien hjem, og riktig markere starten på ferien.

N

nb

Gjest
Utspekulert løype det der. Når regner de med å være ferdige?
Tror jeg må skynde meg for å nå innspurten. Får leke litt TdF på veien hjem, og riktig markere starten på ferien.
Det er vanlig å kjøre i mål rundt 17:15 eller deromkring, men det avhenger selvsagt mye av hvor fort det går i feltet. På nettsidene www.letour.fr kan du se tidsskjema for alle etappene. For dagens etappe er det "hurtige" estimatet målgang 17:08, mens det "langsomme" er 17:35. Det går gjerne ganske fort på de første etappene i touren siden brudd ikke får lov til å gå inn uansett hvor hardt de måtte prøve.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kom for seint til direktesending på TV
Fint da at vi har facebook og youtube

N

nb

Gjest
Neste år er Froome å finne som kaptein på et lag som skal vinne Touren. Han er nesten like sterk som Wiggins på tempo så langt og har sett fantastisk mye sterkere ut i fjellene. Han rykket lett fra Wiggins & co etter å ha tauet på en nesten en hel fjellside.

Evans ser kjørt ut i år, Nibali er ikke god nok oppover og på tempo. BMC-laget er for svakt i fjellene. Tror det skal svært mye til for at en av Sky-gutta ikke tar dette hjem. Årets Tour hadde vært mer interessant med Andy Schleck i form og Contador i feltet - de hadde hatt en reell mulighet til å ta mye tid på Wiggins i fjellene. Vi får se i Pyreneene - muligens får vi et kjemperykk fra Nibali og Evans i en lang nedoverbakke;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.694
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mener å ha lest at Froome har kontrakt med Sky også i 2013?
Håper også å se Evans bli med Haien i et utforangrep i Pyrineene. Sette av onsdag 18/7 til fjernsynskikking, kanskje?

PROFIL.jpg

U

utgatt60135

Gjest
Ikke lett å ha lidenskap for Tour de France kombinert med fulltidsjobb :p. Er ikke fullt så gæærn at jeg tar ferie for å se på TV heller. Monteretappen tok jeg opp og så på kvelden, men tror du ikke at opptaket stoppet før innspurten? Vel, får jo se litt da. Spennende tour så langt, men det ser ut som at rittet har satt seg litt for tidlig. Må nesten vente på en mulig dårlig dag for Wiggins for spenningens skyld, men den kommer kanskje ikke. Jeg klarer ikke helt å få den store entusiasmen for Wiggins grunnet personligeten. Vet ikke helt hvem han er om dere forstår. Nibali er en mer spennende rytter synes jeg, så håper han klarer et rykk. Har ikke så mye entusiasme for Evans heller, men morsomt med Froome. Synd at Edvald blir hjelperytter i nesten alle etapper, samtidig som det er morsomt at han er på det beste laget.

Det er mange ryttere jeg tidlig har mistenkt for å være dopet (som jeg trolig har hatt rett med), men jeg har en følelse for at Wiggins er ren selv om man aldri helt kan vite. Virker som sporten heldigvis har blitt mer ærlig.

Ja, da er det bare å sette på opptak før jobben hele dagen og kvelden på Rudskogen. Pluss neste program i tilfelle de ikke sykler så fort. Det burde være noe automatikk i forsinkete program på Get boksen.

N

nb

Gjest
Om Frank har dopet seg må han være rimelig dum. Han sa jo at han var i dårlig form og hadde små ambisjoner i årets TdF og var vel ingen som forventet noe av han. Vi får se hva som kommer ut etter hvert, men Andy blir jo automatisk også mistenkt om Frank har urent mel i urinen sin.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.370
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Va mener dere sykkel kunnige her om Fredrik Kessiakoff chanser att behålla klatre trøja nå nær Pyreneene bygynner? blir en spennede dag:)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Tar ikke Mr Wiggins seieren litt for mye på forskudd?
Sist jeg sjekket så er det rytteren som har minst tid i Paris som vinner, ikke den som leder etter siste kongeetappe.
Håper ikke denne holdningen sprer seg til resten av støtteapparatet, 2 minutter er ikke mer en en pungtering på feil sted pluss litt rot og kluss.

Når det er sagt så håper jeg at det går som smurt for gutta i Sky inn til Paris. Det er jo nesten utklassing og jeg er ikke sikker på at godeste Froome hadde vært så mye sterkere enn Wiggins i fjellene rittet sett under ett. Synes Wiggins har sett fin og kontrolert ut selv om den løse kanonen Froome tilsynelatende har sett friskere ut.

Jeg synes det har vært en bra TDF med unntak av skadene første uka som dro med seg for mange sammenlagtryttere og skandalen med Frankie. Snufs!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Dette greiene med "team orders" som vi ser her nå i årets TDF er nesten det samme som man hadde i F1...
Patetiske saker, hvor er sporten? Hvor er kampen?
Den er jo ikke der lenger!!!!
Chris Froome ftw... fur real man!

Dog... Boasson Hagen begynner å vise seg som en virkelig bra allrounder.
Virkelig lagmotor den karen.

mvh

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Dette greiene med "team orders" som vi ser her nå i årets TDF er nesten det samme som man hadde i F1...
Patetiske saker, hvor er sporten? Hvor er kampen?
Den er jo ikke der lenger!!!!
Chris Froome ftw... fur real man!

mvh
Det med teamorders har jo vært der så lenge jeg har fulgt med. Har ikke vært så aktuelt kanskje de siste årene i tvruta fordi toppfavorittene siden Lance Armstrongs tid har vært såpass mye bedre enn sin "visekaptein".
Husker det året Bjarne Riis skulle forsvare sin tittel fra året før, hvor Jan Ulrich var "visekapteinen" til Bjarne. Det var masse debatt rundt hva som skjer hvis Bjarne hadde en dårlig dag. Jan U fikk andreplass da Bjarne vant TDF og hadde vist sitt potensiale. Lojal som Ulrich var trakk han på Bjarne helt til han fikk stallordre om å gå selv, men det var fordi de innså at Bjarne ikke ville vinne.
Skal man vinne TDF så må man bygge et helt lag rundt kapteinen og personlige ambisjoner må vike. Froom hadde nok sjansen hvis han hadde vist seg å være bedre, men da han i begynnelsen av rittet tapte et minutt og tapte tid på tempoen synes jeg han skal være veeeldig fornøyd med å få en etappeseier med hjem.

At det ikke er større kamp må man nesten skylde på konkurentene. Vi hadde trengt et BMClag med Evans i spiss i toppform og færre ulykker første uken for at Sky skulle bli skikkelig presset. Synd vi aldri fikk vite hva Ryder Hesjedal hadde av krefter i årets Tour for eksempel.

N

nb

Gjest
Sammenlangtkampen har ikke vært veldig spennende i år. Nibali gjorde noen hederlige forsøk, men det ble ikke allverden utav det. Sky har hatt full kontroll hele tiden - Wiggins har vel ikke vært alene i fjellene en eneste gang så langt, endatil Lance Armstrong endte som regel opp alene sammen med de argeste utfordrerene mot slutten av lange stigninger.

Vi får se neste år, det ryktes at det skal være mer fjell og mindre tempo. Da kan nok Chris Froome få sjansen for Sky. Og så er muligens Contador tilbake i form og om ikke også Andy pisser suspekte substanser så kan det bli litt mer reell kamp om sammenlagtseieren. Hvor god Wiggins er til å klatre har man jo egentlig ikke fått noe svar på i år, han har tettet et par luker selv, men han har også vært ute av stand til å følge tempoet til Froome ved et par anledninger.

Var mer spennende med Giroen i år.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Enig, men jeg er ikke helt sikker på at Wiggins ikke har vært i stand til å tette lukene til Froome selv. Det er vanskelig å si. Det kan godt være at han har hatt sett det unødvendig å bruke energi på fartsøking når det er hans egen hjelperytter som rykker. Sannhetene kommer erfaringsvis etter at støvet har lagt seg.
Neste år er nok Wiggins enda bedre i fjellene. Enig at neste års TDF blir spennende med forhåpentligvis alle på plass.:)

N

nb

Gjest
Det jeg er mest overrasket over er hvor "svake" en del av de andre hjelperytterene har vært - dvs de som ikke kjører for Team Sky. Synest det har blitt tynnet vel fort ut i rekkene - man skulle jo i utgangspunktet tro at de som er hentet for å hjelpe Evans, Nibali & co var gode nok klaterere til å henge med Edvald i fjellene, men dengang ei ganske ofte.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Helt enig. Kanskje det er et sunnhetstegn?
Sky virker å ligge et hestehode foran med penger å teknologi og holder på rytterene sine fra år til år.
Litt trist med Nibalis angrep i går hvor laget ikke klarte å sette skikkelig press og sjefen selv var tom altfor tidlig.

N

nb

Gjest
Det er nok et sunnhetstegn, ja. Stort sett alle av Armstrong sine klaterere har vel blitt tatt for ett eller annet, og det samme har alle sammenlagtkandidatene som kjørte på den tiden.

Det er verdt å merke seg at Wiggins & co har kjørt et noe uortodoks opplegg så langt jeg har forstått. Det finnes jo nok av eksempler på at idrett er et område hvor det kan ta sin tid å få innført nye ting - det være seg på utstyr, trening eller generelt opplegg.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Ja, men laget ble jo startet i 2010 også. Ikke verst å bygge verdens beste sykkelag på 2 år.
Vi vet jo ikke hvordan Wiggins hadde gjort det i fjor hvis han hadde vært med.

Topp Bunn