Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en sannhet med modifikasjoner; Dirac nedsampler, kjører du uten Dirac nedsamples det ikke.
    Så korreksjonen er flaskehalsen i denne prosessoren? Kanskje de skulle gjort som JBL og kjøpt Trinnovs løsning?

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til den prisen? Definitivt. Ikke fordi det nødvendigvis låter bedre, men Trinnov har bøtter og spann med mer-funksjonalitet og support.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Så korreksjonen er flaskehalsen i denne prosessoren? Kanskje de skulle gjort som JBL og kjøpt Trinnovs løsning?

    Mulig det, men er det noen som faktisk hører forskjell på 48 og 96khz?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nok hjemmekinokødd og Storm. Jeg har tatt mitt valg for øyeblikket og lever godt med. Hva andre velger og deres grunner til det har ikke jeg noe med.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Det er vel ikke de største forskjellene på Trinnov og Dirac hvis du tar for deg en enkel kalibrering i 2 kanaler. Har akkurat satt opp Dirac på de aktive frontene i kinoen. Der har jeg for øvrig også muligheter for RoomPerfect med Lyngdorf men har latt den stå i bypass. Dirac ble NESTEN like bra som Trinnov i stua, og forskjellen er vel at høyttalerne i stua rett og slett er endel bedre... og selvsagt er det to forskjellige rom. Begge korrigerer for øvrig fase ganske bra over 200Hz. Men jeg har eksperimentert så mye med forskjellige romkorreksjonssystemer i mange forskjellige rom at jeg tror jeg kan si at forskjellene ikke er veldig store.
    Men fortsatt er Trinnov favoritten. Alle tweaks som er mulig utgjør den største forskjellen. Har ikke fått tl samme smack i mellombassen med noe annet.

    PS: Trinnov er greit men selvsagt trengs separat DAC og klokke, hahaha :cool: Og gjerne noen sølvkabler... skader ikke og hifi-nevrosene digger det.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.988
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov holder seg godt på brukten, world wide… Tenker at det er ikke uten grunn. Jeg synes lyden blir best hos meg med å la Minidsp ta seg av EQ, delefrekvens og delay. Kjører en runde med dirac etterpå, men jeg er ikke helt overbevist. Ender ofte opp med å skru den av.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel ikke de største forskjellene på Trinnov og Dirac hvis du tar for deg en enkel kalibrering i 2 kanaler. Har akkurat satt opp Dirac på de aktive frontene i kinoen. Der har jeg for øvrig også muligheter for RoomPerfect med Lyngdorf men har latt den stå i bypass. Dirac ble NESTEN like bra som Trinnov i stua, og forskjellen er vel at høyttalerne i stua rett og slett er endel bedre... og selvsagt er det to forskjellige rom. Begge korrigerer for øvrig fase ganske bra over 200Hz. Men jeg har eksperimentert så mye med forskjellige romkorreksjonssystemer i mange forskjellige rom at jeg tror jeg kan si at forskjellene ikke er veldig store.
    Men fortsatt er Trinnov favoritten. Alle tweaks som er mulig utgjør den største forskjellen. Har ikke fått tl samme smack i mellombassen med noe annet.

    PS: Trinnov er greit men selvsagt trengs separat DAC og klokke, hahaha :cool: Og gjerne noen sølvkabler... skader ikke og hifi-nevrosene digger det.
    Jeg har sagt flere ganger at jeg har ingen forutsetning for å bedømme Dirac. Jeg har gått rett fra ren manuell PEQ til Trinnovmonsteret. Jeg valgte Trinnov ene og alene fordi de har pro-segmentet som utgangspunkt og jeg var fascinert av hvordan de angrep fase. Fasebiten er vel det jeg føler har gitt de største byksene. Når det kommer til amplitude og PEQ, mestret jeg den biten vel så godt for hånd. Dessverre gir ikke Trinnov meg den muligheten i like stor grad som med de enkle dbx og Behringer boksene jeg har hatt. Jeg har ingen ambisjon om å overbevise noen om at Trinnov er det beste valget, bare legger frem det jeg føler jeg har oppnådd.

    Hva gjelder kvaliteten på ordinære lydbaner og grensesnitt. Kunne sikker vært bedre, vet ikke jeg? Bra nok foreløpig for meg. Finspisse justeringskunnskapene mine først og gi det nye DAC-bordet en sjanse neste år.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja da hadde jeg vel fått bassene ut på en ca 4-5 mm vandring av de 20 det er å gå på :cool:
    Kanskje litt mindre, fikk vel de ut ca 6 av de 44 jeg har....:cool::cool::cool:

    Men du ser på coveret at dette er en ungdommelig smultringbass øvelse, du og karmann kan holde de jævla bevegelsehemmede papptallerkenene deres til seniorgrener som Gary Moore og Clapton.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Nei, fra PDF'en til fabrikat 😅, den sier langt hår i nakken. Men mulig jeg tar feil av bassene du har 😆
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Og til de som ikke tror Trinnov skiller seg litt fra røkla. Hvilke andre magiske bokser har en mikrofon som med god nøyaktighet lokaliserer lydkildenes posisjon i rommet?
    Trenger ikke slik fjongt utstyr... Jeg ser nøyaktig hvor mine høyttalere står - trenger ikke en duppedings til slikt 🤣
     
    • Haha
    Reaksjoner: KMR

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Nei, du gjorde ikke det. :mad: Men gi meg +9dB for antallet.🥺

    Men hva med følsomhet ved 20Hz. Hva er den på dødsmaskinen din? :unsure:
    Jeg bare skøyer litt 😀. Men det vet jeg egentlig ikke, jeg har bare noen målinger som er relativt høye i volume med lite membran vandring, Kanskje en av fordelene er at jeg ikke trenger så mye output under 20hz for at det skal blir merkbart/hørbart, ref SBA konfig og rom som takler det.

    Det er jo egentlig særs vanskelige å få rommet på lag når vi snakker bølgelengder som er like lange som tissen min, uten at du blir forstyrra 😆
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo egentlig særs vanskelige å få rommet på lag når vi snakker bølgelengder som er like lange som tissen min, uten at du blir forstyrra 😆
    Du gir deg ikke! Begynner du å skryte av størrelsen av kølla di også nå! Men da kan jeg si at min er kanskje ikke stor, men svært sensitiv! Minst 40x103dB🤯
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg bare skøyer litt 😀. Men det vet jeg egentlig ikke, jeg har bare noen målinger som er relativt høye i volume med lite membran vandring, Kanskje en av fordelene er at jeg ikke trenger så mye output under 20hz for at det skal blir merkbart/hørbart, ref SBA konfig og rom som takler det.

    Det er jo egentlig særs vanskelige å få rommet på lag når vi snakker bølgelengder som er like lange som tissen min, uten at du blir forstyrra 😆
    Apropos:

    Pekka og Toivonen var ute og gikk en vinter på isen i Bottenviken. Da var det Toivonen foreslo at de skulle ta seg et bad. Men først ville de kjenne om vannet var kaldt. De hugget et hull i isen, hvorpå Toivonen foreslo at Pekka skulle stikke «skruen» ned i hullet for å kjenne om det var kaldt.

    Joda, Pekka hadde knapt kneppet ut stasen og stakk den ned i hullet for å kjenne om det var kaldt. Etter en stund spurte Toivonen: «Nå, Pekka var det kaldt»? – Neeej, inte kaldt, men det var helvets djuupt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Åååh, så det var en fabel som er relevant for temaet? Ok, da er karmann, Pekka da og jeg Toivonen som står og håper hullet skal fryse igjen..... Er det slik den ender?
    Beklager, det var ikke meningen å mansplaine, men jeg var for lat til å bytte ut navnene på mobilen. Også fikk dere jo anledning til å kjekle om hvem som er hvem er av dere. Men den mørke alternative avslutningen din var interessant. Litt sånn Director's Cut? 🤣
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bare skøyer litt 😀. Men det vet jeg egentlig ikke, jeg har bare noen målinger som er relativt høye i volume med lite membran vandring, Kanskje en av fordelene er at jeg ikke trenger så mye output under 20hz for at det skal blir merkbart/hørbart, ref SBA konfig og rom som takler det.
    Skal faen meg vise deg skøy jeg!🤬 La oss holde oss til spesifiserte data og ikke virkeligheten. Følsomheten på din 36 mot mine 8. Du er den ubestridte kongen ned til 28Hz.


    36 Slitte Papptallerkener i blått 8 Deilige ferske smultringer i rødt
    1661339632537.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.543
    Sted
    Langesund
    Ga du 1 watt fordelt på alle elementene? Havnet visst litt høyere en deg i dypbassen og ble tatt igjen på følsomhet ved 40 Hz(99db) av Karmann sin vegg. Mine stoppet på 107 db/watt
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I den sammenheng føler jeg at jeg flexer med muskler like store om ei høne er over kneet🙄
    Kom til å tenke på en kompis, da han var på sesjon og måtte kle av seg foran sesjonslegen. Kompisen står i underbuksa og kremter: «Jeg vet jo at jeg godt kunne slanket meg noen kilo.» Legen kikker opp fra papirene og sier tørt: «Ja, det var jo ikke akkurat noen papegøyelår, dette her.»
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Skal faen meg vise deg skøy jeg!🤬 La oss holde oss til spesifiserte data og ikke virkeligheten. Følsomheten på din 36 mot mine 8. Du er den ubestridte kongen ned til 28Hz.


    36 Slitte Papptallerkener i blått 8 Deilige ferske smultringer i rødt
    Vis vedlegget 843711
    Kult! Antar du +3dB SPL ved dobling av drivere ved samme totale effekt? I så fall gjelder det vel maks opp til et par hundre hertz? Måtte google litt og fant en interessant tråd snickers startet for maaange år siden om hvor langt man kan strekke den strikken (antall vs bølgelengde vs tap v/friksjon osv), uten at det var noen klare svar. Interessant likevel :) https://www.diyaudio.com/community/threads/sensitivity-of-multiple-drivers.50867/
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    36 Slitte Papptallerkener i blått 8 Deilige ferske smultringer i rødt
    Ja, det er vel en måte å se det på. Men jeg skulle gjerne målt effekten av det in real world, på papiret en ting men nå er det så mange variabler ute å går :)
    Men at Ultimax flytter luft er sikkert og du har rikelig med mengder også.

    Slitte papptallerkener, rolig nå Ingvald :LOL: Dayton er vel egentlig Parts Express inhouse brand, samme som First Price er for Kiwi.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kult! Antar du +3dB SPL ved dobling av drivere ved samme totale effekt? I så fall gjelder det vel maks opp til et par hundre hertz?
    Nå ruller jo bassene av temmelig kjapt sør for 100 hvor jeg utvilsomt kan summere, så jeg har vel ikke spekulert så mye på hvor det hele bryter sammen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn