Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rettelse det er søster og bror. Min datter vil ikke bli stor så hun passer på å trykke teleskopbeina helt sammen så hun er minst.

    Glemte visst å tørke støv av sokkel!:eek:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sånn mas om denna bassen da, har ikke folket sett en sub før eller? :LOL:
    Hvor mange her på sentrale har noe i likhet med membranareal og slaglengde? Shy har vell den lengste pissestrålen. Utenom vestlendinger.
    Jeg har bare 16stk 15" som er småtteri i forhold😆
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor mange her på sentrale har noe i likhet med membranareal og slaglengde? Shy har vell den lengste pissestrålen. Utenom vestlendinger.
    Jeg har bare 16stk 15" som er småtteri i forhold😆
    Etter hva jeg over tid har erfart, er det ingen tvil for meg at å skape et godt lydbilde starter fra bunnen. Man kan kjøpe superdiskanter og mellomtoner fra himmelens smeder så mye man vil, men skal man virkelig lykkes må alt limes samen med et solid fundament. Å selge <12" subber til ti tusenvis av kroner sammenligner jeg litt med salg av boutique kabler. Det har vært en dyrkjøpt erfaring for undertegnede.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvor mange her på sentrale har noe i likhet med membranareal og slaglengde? Shy har vell den lengste pissestrålen. Utenom vestlendinger.
    Jeg har bare 16stk 15" som er småtteri i forhold😆
    Jeg kjenner jeg personlig bryr meg lite om det selskapet, så lenge det låter etter deres egne preferanser og kanskje gir et smil eller to til de besøkende så skulle jeg tro målet var nådd.
    Er dog litt interessert i disse midbass-kassene du skal lage deg, det høres meget spennende ut når bassen der nede er håndtert på en ok måte. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner jeg personlig bryr meg lite om det selskapet, så lenge det låter etter deres egne preferanser og kanskje gir et smil eller to til de besøkende så skulle jeg tro målet var nådd.
    Er dog litt interessert i disse midbass-kassene du skal lage deg, det høres meget spennende ut når bassen der nede er håndtert på en ok måte. ;)
    Ja jeg venter i spenning på elementer. Men det trekker ut i tid.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det Råde du bor i? Må ta noen ukers ferie i det området snart, utrolig mange med flotte anlegg i landet nærmet svenskegrensen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det Råde du bor i? Må ta noen ukers ferie i det området snart, utrolig mange med flotte anlegg i landet nærmet svenskegrensen.


    Vi bygger en mur mot svenskefaen. Sverige er som kjent hifiens tredje verden. Klart deres motivasjon er vel ødelagt av galningene like over Øresund, som dessverre har et lite fotfeste her inne også. Blir bedre desto nærmere tyskegrensa du kommer fra landveien.

    Bare å invitere seg selv, jeg stiller med åpne dører.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har Sverige blitt så grusom...? Noe må gjøres! Jeg er jo i Sarpsborg "rett som det er", men venter med å treffe nye personer til pandemien har roet seg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter hva jeg over tid har erfart, er det ingen tvil for meg at å skape et godt lydbilde starter fra bunnen. Man kan kjøpe superdiskanter og mellomtoner fra himmelens smeder så mye man vil, men skal man virkelig lykkes må alt limes samen med et solid fundament. Å selge <12" subber til ti tusenvis av kroner sammenligner jeg litt med salg av boutique kabler. Det har vært en dyrkjøpt erfaring for undertegnede.
    Jeg vil faktisk bestride det utsagnet min venn basert på egne erfaringer. Stemmegivningen ligger i mellomtone. Slik sett har fulltoner gitt meg de mest intime øyeblikk med småskala musikk. Men det er ikke mulig å gjengi større orkester, i mine ører, uten å ha fundament. Moderne musikk favoriserer behovet for bass. Mens akustisk klassisk gitar har en utrolig tilstedeværelse, uten bruk av bass system. Så er jo sannheten og at det beste er å ha mulighet for begge deler, og det er jo hva som skjer. Men noen av disse obskure mellomtone elementene har en menighet og det av en grunn. Så alt i alt, så blir det snakk om hvilken musikk en hører på. Selv liker jeg litt bass, men jeg innrømmer at det finnes løsninger som gir noe annet på gitt musikk :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil faktisk bestride det utsagnet min venn basert på egne erfaringer.
    Ja, jeg kan ikke forvente at alle er enige og det er greit. Men kan egentlig ikke se at du bestrider mitt utsagn uten klare forbehold.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har Sverige blitt så grusom...? Noe må gjøres! Jeg er jo i Sarpsborg "rett som det er", men venter med å treffe nye personer til pandemien har roet seg.
    Ikke pandemi i Råde. Her er alle vaksinerte av hønsemøkka som fyller våre lunger hver vår!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Klare forbehold ja :). Og skulle jeg velge? Helt klart mye mer gøy med skyv og trøkk...
    Blir bare ord fra min side, og ord er null verdt om man ikke kan følge det opp med realiserte eksempler.

    Men skyv og trøkk er ikke min hovedmotivasjon. Det håper jeg de som setter seg på Toskens trone raskt innser. Om ikke, må jeg re-kalibrere både anlegg og meg selv
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    ... Ding ding (antatt lyd av toskens dørklokke) og der sto det en smilende kar, "casual dressed" og barfot: <<jasså du turte å komme alene? >> vi hadde ikke sludret mye om å finne frem samt huset avvikende farge på Google før RoDa ringte på, Vipa nå husvarm gikk for å åpne. Vi fikk en liten sightseeing på vintage McTosh i stua før vi satte kursen mot hula med nylaget kaffe og vipas krydderkake.


    Der nede kom vi inn i et trivelig godt dempet rom med masse hifiporr 😎

    Opplevelsen var så mektig at jeg ikke fikk meg til å prøve å beskrive det i går kveld.
    Gjør et forsøk nå selv om jeg mangler RoDas erfaring på området.
    Det tok ikke mange minuttene før jeg var helt fengslet av lyden. Selv om disse dynaudioene er i en helt annen del av prisskalaen enn mine evoke 50 så mener jeg å kunne kjenne igjen lydsignaturen (huslyden om du vil) før jeg nevner bass fundamentet så har jeg lyst til å si noe om "scenen" /lydbildet.
    Jeg føler at høyttalerne hjemme forsvinner, men at lydbildet er mellom og kanskje noe bak ht. Her er lyden godt foran, ikke oppe i trynet på deg, men mye nærmere sweetspot. I følge Tosken (he said it again) så er det pga høyden på ht.
    Og så var det bassen da @erk 😉 : perfektisimo! Det er dypt og kjapt og heller ikke oppe i trynet på deg, du blir ikke blåst bakover, men det er så riktig (i mangel av et bedre uttrykk) er jo for faen sånn musikken er, pardon my french...
    Jeg skjønte egentlig ikke hvor høyt vi spilte innimellom før vi prøvde å snakke.
    Jeg har en kompis som aldri må komme i nærheten av den fjernkontrollen, han må ha alt på 11 etter 0.5 promille 😱😁
    Takk for en perfekt liten stund i hifi himmelriket for en enkel mann 💖
    Takk til @_RoDa_ for hyggelig selskap og for musikkguideingen, sitter nå og hører på Birds med Dominique Fills-Aime'

    PS. Unnskyld til RoDa for okkupasjonen av sweetspot 😅

    Er så flott atte 😁
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spoileralert: De som tror at Toskebass er overdrevet, russebuss, altfaenskaplangsveggeneskramlerbass eller annet fjas. De går skuffet hjem. ;) Sinnsyk kapasitet betyr ikke at det skrus til sinnsykt høyt lydnivå vs øvrige frekvenser. I
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Dette er noe av det morsomste jeg kan tenke meg å lese på sentralen. Entusiastiske tilbakemeldinger fra avlagte besøk rundt om. :):)
    Gleder meg stort til RoDa kommer briljerende med gullpennen sin. Ikke vanskelig å komme med godord om dette anlegget.
    Ikke hørt siste utgave av dette ennå men regner med at det er et knepp opp. Tosken vingler jo ikke sideveis, selv om det ble mye av det i Horten;)

    Edit: forresten en meget flott og veldig forståelig tilbakemelding fra vipa
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen får kun opplevelsen gjennom andre. Er redd den første plassen jeg hører noe lignende blir hos meg selv. Nå ser det ut som jeg ender kun opp med miniputt versjon med usle 15 tommere. Ha en strålende førjulstid. Jeg er glad når alt er over og jeg skal bruke tiden på meg selv igjen🙄
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Noen får kun opplevelsen gjennom andre. Er redd den første plassen jeg hører noe lignende blir hos meg selv. Nå ser det ut som jeg ender kun opp med miniputt versjon med usle 15 tommere. Ha en strålende førjulstid. Jeg er glad når alt er over og jeg skal bruke tiden på meg selv igjen🙄
    8x15 tommer er ikke noe å fnyse av, det blir et kvantesprang fra de 2x12 tommene du er vant med. Og jeg advarer deg. Ikke noe brum eller pop ved tilkobling, du kommer til å svelge tunga om det skjer.

    God førjul til deg med. Jeg er jo så heldig å venter på pakke også.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    8x15 tommer er ikke noe å fnyse av, det blir et kvantesprang fra de 2x12 tommene du er vant med. Og jeg advarer deg. Ikke noe brum eller pop ved tilkobling, du kommer til å svelge tunga om det skjer.

    God førjul til deg med. Jeg er jo så heldig å venter på pakke også.
    Blir det full kjør med DSP nå?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var først i 2021 jeg prøvde dsp for første gang i mitt system, nå er det "ingen vei tilbake"..
    Jeg har tatt det veldig gradvis siden 2017. Jeg må skjønne 100% alt jeg foretar meg før jeg gjør noe, så det er først nå for ca en mnd siden jeg tok den helt ut og kjørte hele anlegget gjennom, for å sikre god overgang til TWOT. Fortsatt ikke helt klar for automatisert/halvautomatiser kalibrering, men kanskje en dag stoler jeg nok på kalkulatoren til å ihvertfall la den gjøre noe på egenhånd.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hos meg låter det i hvert fall langt bedre med dirac enn hva jeg hadde klart å ordne selv med rew og dsp i roon.
    Mer progressiv enn meg duvettø, jeg er en simpel landsens ludditt, frykter alt nytt. 😁
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Råde... Mer bygutt enn hva jeg er - som er fra Sarpsborgs dype skoger...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tja, er fra Freista, så er vel egentlig et avkom av smarte Særpingær som kærra seg ut når'e brant, å ikke bara satt der å grafsa seg i hølet
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Tårnåsen
    Spoileralert: De som tror at Toskebass er overdrevet, russebuss, altfaenskaplangsveggeneskramlerbass eller annet fjas. De går skuffet hjem. ;) Sinnsyk kapasitet betyr ikke at det skrus til sinnsykt høyt lydnivå vs øvrige frekvenser. I
    Jeg lever lenge med spoileren! Samme opplevelse hjemme hos meg. Spesielt folk som ikke er fryktelig opptatt av hifi forventer russebuss-bass når de ser noen 18-tommere og store høyttalere. Ikke poenget i det hele tatt! Men blant bassnisser som har litt mer peiling er det ganske stor forskjell på hva man liker av house curve der også. For min del er et forsiktlg løft på rundt 3 dB under 200Hz omtrent riktig på stereon, mens jeg sikkert har +8dB på kinoen men det er noe helt annet... :)
    Integrering er også ekstremt viktig, ikke noe dipp i frekvensrespons eller løft i gruppeforsinkelse rundt delefrekvensen nei!!! Fy-fy :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Well, vi må videre. Arbeidsdagen er over.
    Selv om bassene ved siden av nissesøster ville vært tilstrekkelig til at jeg - upraktisk nok - mest sannsynlig ville gått rundt med en halvfeit en hele dagen, så er det bare en ørliten del av basselementarealet i Toskestua.
    (Jeg er som @vipa passelig rædd for å få meg en på kjeften hver gang jeg skriver Tosk :rolleyes: 😅)

    IMG_7673.jpg


    Regner med musikkpolitiet snart får med seg artisten hvis navn ikke må nevnes der oppe på hylla....
    Det er noe spennende DCC-greier som gjør at ikke alle like elementer spiller i det samme området og dermed gjør sitt til at gjengivelsen fra Evidence Platinum ikke er like påvirket av rommet som hos mindre intelligente konstruktører enn de hos Dynaudio. (y)

    Mine småtasser er i samme finish og de har - tror jeg - samme diskant. Der stopper likhetene. :D

    IMG_7675.jpg


    Hvis jeg leste rett så er disse 194cm på sokkel-lesten. Samme som svigersønnen min, som jeg på en god dag kan hoppe opp og bite i kneskåla.
    Mektige høyttalere, store søyler, som ikke på noen måte ødelegger ved å gjøre seg til syne i lydbildet.
    De forsvinner 100%!
    Jeg har en opplevelse av at masse av det som gjenskapes av musikk kommer fra midten av hovedhøyttalerne, og at alt det som er nedover og oppover i søylene og boltet fast i grunnmuren på frontvegg "bare" skaper det fjellsolide fundamentet som denne gjengivelsen er bygget på.


    Nissebror og Bowie på venstresiden.

    IMG_7671.jpg



    @MakkinTosken startet beskjedent med Peggy Lee som hadde fått feber, stakkar henne. Ikke koronarelatert.
    Det tok sånn ca 3,42 sekunder å høre at det blir en fin ettermiddag foran dette anlegget. Jeg tenkte i mitt indre "Jadda!!"
    Men behersket meg til å kun si "Fy fan!" (I stedet for det østlandske faan som merkelig nok skrives faen, har jo ikke bodd mer enn litt mer av halve livet sørpå)

    Selv ute på høyresida (pga nevnte @vipa 's ræv - og kropp for øvrig - i sweetspot) var det en deilig oppdagelse av tilstederelse, fylde, detaljer og samtidig dette dynaudiobehagelige som noen feilaktig tolker som avrullet. Newsflash, det er ikke det. Instant digging, der altså! Uten å ane hva som senere ville møte meg i sweetspot!




    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I jungelhjørnet er det platespillere, digitale og analoge.

    IMG_7674.jpg



    @MakkinTosken har mye på vinyl, selv om det ikke ble snurret så mye LPer- :D
    Men siden vi ikke bare var heldig å få besøke, men også få lage vår egen ønskekonsert, så ønsket @vipa seg Pink Floyd.
    For meg - fortsatt utenfor sweetspot - var det sånn at jeg kjente skuldrene senke seg, dette bare flyter og er så gjennomført gjengitt!
    Jeg har aldri hørt klokkene klinge på Time som de gjorde her!
    Det er så rikt dette lydbildet, så mye kropp og fylde hele veien. Som @vipa sa så er det ikke før du prøver å prate - eller høre hva sidemannen sier - at du forstår at det er høyt.
    Jeg merker selv nå mens jeg skriver at jeg fortsatt fordøyer inntrykkene, forsøker å kunne beskrive hvordan opplevelsen var.
    Mangler faktisk refleksjoner når det gjelder vinyl vs roon. Låter bra begge to!

    IMG_7684.jpg


    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @MakkinTosken er et geni! (stating the obvious?)

    Vakre boksene tre oppå benken, og det ikke så vakre gjemt bort inni benken. Smart! Ikke genialt, dog.
    Det geniale er at du ikke ser - og dermed ikke tenker på - en hel helvetes VEGG med subwoofere foran deg.
    Mindfuck på en sånn måte at du tror du hører musikken komme fra vakre boksene tre og et par vakre høyttalere.

    IMG_7688.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn