Har du mange plater hvor rillene opptar mye plass og det er livat mot slutten av dem kan det jo være greit å kjøre Stevenson. Baerwald er vel den beste allrounderen.
De lærde strides om mye, men om akkurat dette enes de; Jan Eggum låter best med knekt nål.Litt usikker på hva Jan Eggum låter best med f. eks.
Fader, nå tror jeg endelig jeg skjønner hva de plasthettene som følger med pickuper er tilDe lærde strides om mye, men om akkurat dette enes de; Jan Eggum låter best med knekt nål.
Geometrien avhenger mest av armen (antatt overheng og offsetvinkel + armens monteringsavstand fra spindel) og litt avstanden horisontalt fra nåletipp til skruehull (som påvirker overhenget).Jeg har tidligere holdt meg til Baerwald. Og har ikke noen synspunkter på de andre.
Nå bruker jeg et AT-LH13 headshell som er plug & play i min arm. Så gudene måtte vite hvilken geometri denne bruker. Men her kan kanskje @Valentino utdype.
Jepp! Og ved ovennevnte pickup og headshell, er Stevenson den mest naturlig. Med de andre pickupene får jeg Baerwald. Men er egetlig ikke allergisk mot StevensonGeometrien avhenger mest av armen (antatt overheng og offsetvinkel + armens monteringsavstand fra spindel) og litt avstanden horisontalt fra nåletipp til skruehull (som påvirker overhenget).
Mvh
KJ
Sikkert rett det, og jo lenger arm jo bedre, men etter det jeg har fått med meg er det jeg skrev tidligere vel så viktig som armen. I den forbindelse er det jo strålende at Rega er fast på Stevenson og dermed ideell for klassisk (ref ofte smal runout)Geometrien avhenger mest av armen (antatt overheng og offsetvinkel + armens monteringsavstand fra spindel) og litt avstanden horisontalt fra nåletipp til skruehull (som påvirker overhenget).
Mvh
KJ
Siste del av svaret var med utgangspunkt i at lh13, dvs faste skruehull i headshellet, som ofte er siktet inn mot 52 mm fra flensen på bajonettfatningen til nåletuppen (jf. Technics overhang gauge). Ser at yamaha foreskriver 50 mm fra flens til nåletupp.Geometrien avhenger mest av armen (antatt overheng og offsetvinkel + armens monteringsavstand fra spindel) og litt avstanden horisontalt fra nåletipp til skruehull (som påvirker overhenget).
Mvh
KJ
Nå er jo ting faktisk vanskeligst der inne, så synes ikke Stevenson er så dum jeg. Armen på Technics er jo også satt opp for Stevenson som default.Sikkert rett det, og jo lenger arm jo bedre, men etter det jeg har fått med meg er det jeg skrev tidligere vel så viktig som armen. I den forbindelse er det jo strålende at Rega er fast på Stevenson og dermed ideell for klassisk (ref ofte smal runout)![]()
Ja, UNI DIN, litt på samme måte som Stevenson fokuserer på visse områder og vil fremvise lavere THD i disse, men Baerwald er fortsatt den beste allrounderen og vil gi det største området med "lavest" vreng. Personlig opplever jeg alt dette som litt teoretisk, for alt er et uungåelig kompromiss, også tangentialarm.Med SMARTractor er det mulig og sette opp etter UNI DIN kurven.
acoustical systems - SMARTractor / P.A.S.
Her surrer du dessverre litt i terminologien. MOFI er jålevinyl, mens UHQR defineres som oligarkvinylDen Petty skiva var ikke verdig, men så i tråden til @vim at jeg har en av hans kjøp på jålevinyl
Vis vedlegget 1097807
Meeeeen det er jo en ortofon, hva med og mixe med noe annet?. Få litt nytt blod inn lissom...og jeg skjønner hvorfor de prøver å gjenopplive Ortofon A90. Ta meg faen en spesiell pickup!!!
Uff, da! Ikke sett for meg at jeg mesker meg med plutokratenes lekesaker!Her surrer du dessverre litt i terminologien. MOFI er jålevinyl, mens UHQR defineres som oligarkvinyl![]()
Å jodaUff, da! Ikke sett for meg at jeg mesker meg med plutokratenes lekesaker!
Det er din nisje! Jeg innbiller meg at samme produsent overgår seg selv, du innbiller deg at du hører forskjell på forsterkere og streamere fra forskjellige...Meeeeen det er jo en ortofon, hva med og mixe med noe annet?. Få litt nytt blod inn lissom![]()
Innbiller og innbiller fru blomDet er din nisje! Jeg innbiller meg at samme produsent overgår seg selv, du innbiller deg at du hører forskjell på forsterkere og streamere fra forskjellige...
Så hva er da problemet?Innbiller og innbiller fru blom![]()
Forsjellen mellom meg og andre hifi idioter er at jeg prøver ting her hjemme, samme høyttalere,samme dac,samme RIAA. Så jeg slipper og innbille megDet er din nisje! Jeg innbiller meg at samme produsent overgår seg selv, du innbiller deg at du hører forskjell på forsterkere og streamere fra forskjellige...
Tja, prøver og feiler, gang på gang på gang later det til...Forsjellen mellom meg og andre hifi idioter er at jeg prøver ting her hjemme, samme høyttalere,samme dac,samme RIAA. Så jeg slipper og innbille meg.
Feiler ikke, det er det du som menerTja, prøver og feiler, gang på gang på gang later det til...![]()
AT-LH13 kan justeres mye i lengderetningen så det blir en tossup. Baerwald/Loefgren A eller Stevenson? Har du plater du bryr deg om lyden på med mye æksjn nær etiketten velger du sistnevnte. Om ikke Baerwald. Jeg bruker Stevenson fordi jeg vil at pickupen skal treffe disse rillene riktigst mulig:Jeg har tidligere holdt meg til Baerwald. Og har ikke noen synspunkter på de andre.
Nå bruker jeg et AT-LH13 headshell som er plug & play i min arm. Så gudene måtte vite hvilken geometri denne bruker. Men her kan kanskje @Valentino utdype.
Nei, mener ingenting jeg? Men tenk! Er målestokken på en god ektemann hvor mange skillsmisser han har bak seg?Feiler ikke, det er det du som menerjeg er en erfaring rikere
.
Det har jo vært gjort forsøk med klassiske verk hvor man starter inne og går ut...AT-LH13 kan justeres mye i lengderetningen så det blir en tossup. Baerwald/Loefgren A eller Stevenson? Har du plater du bryr deg om lyden på med mye æksjn nær etiketten velger du sistnevnte. Om ikke Baerwald. Jeg bruker Stevenson fordi jeg vil at pickupen skal treffe disse rillene riktigst mulig:
![]()
Beklager manglende AT-LH13H. Jeg synes ikke det er pent sammen med AT33PTG/II.
Neste gang du barberer nøtta så IKKE skjær så langt nedNei, mener ingenting jeg? Men tenk! Er målestokken på en god ektemann hvor mange skillsmisser han har bak seg?
Den tenkte du lenge på...Neste gang du barberer nøtta så IKKE skjær så langt ned
![]()
Næggu, men hadde besøk av Kristian Rolf her så jeg var borte littDen tenkte du lenge på...
Det skal da være «noe» under 30Hz på en sådan spolebåndmaskin? Men kanskje ikke på fullt nivå. Hvordan musikk hørte du det på?Ikke vanskelig å høre båndspilleren gir seg ved 30Hz på 15 ips. Morsomt lell!
Hvilken gjøk fant på det? Klassisk blir vel ikke bedre jo lenger man hører på slikt? Nei takke seg til musakk i 3 minutters radio DJ formatet. Dem har som regel vett til gi seg i tideDet har jo vært gjort forsøk med klassiske verk hvor man starter inne og går ut...
Det skal da være «noe» under 30Hz på en sådan spolebåndmaskin? Men kanskje ikke på fullt nivå. Hvordan musikk hørte du det på?
Ja, de sparer det beste til slutt vet du, bare varmet dem litt opp før den virkelige opplevelsen!Moro med besøk, og håpe ikke du tok gnisten fra gjestene. Tror det var to karer som har ytrer ønske om Langesundtur
Jeg får skjenke de litt alkoholJa, de sparer det beste til slutt vet du, bare varmet dem litt opp før den virkelige opplevelsen!![]()