men Tosken var ikke død

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.629
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Uff og uff @Proethifi !😂

1 og 3 kan jeg svare på samtidig, da Trinnoven fungerer som en fullverdig forforsterker med analoge og digitale innganger, til og med RIAA(ikke i bruk). Sammen med en PC med Roon fungerer den også som Streamer og et Roon endpoint via ethernet.

- PCen er også koblet til en projektor og via AES til Trinnov for film og PC/nett lek. Lineær TV har jeg ikke hatt siden 2011.
    - Phonoforsterkeren MP1100 er koblet digitalt til Trinnov via coax, til MP1100 har jeg også koblet Studer, da den i tillegg til 3 platespillerinnganger har 2 linjeinnganger. Analog ut fra MP1100 går rett til headfi for rene ukorrigerte analoge forlystelser. USB ut fra MP1100 går til PC for ripping av vinyl
    - Trinnov har 4 kanaler ut high/low, både digitalt og analogt. Low går rett til forsterkerne som driver bassene. High henter jeg fra den digitale utgangen og sender den via D1100 til forsterkerne som driver høyttalerne. D1100 opererer som ren DAC i det scenarioet hvor Trinnov styrer volum. Men både MP1100 og CD spiller er koblet til den også via Toslink, fordi jeg kan og jeg kan bruke den som headfi og til opptak av samtlige lydkilder med Studer siden D1100 også er koblet til PC med USB

Skulle vel tegnet.... 😂

2. Trinnov korrigerer primært bassresponsen, men tar seg også av faseresponsen samt deling mot bassveggen.
    4. Helt annen verden. Strammere, mer plassert, ingen irriterende artefakter.
    5. Ja!😁

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.760
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Uff og uff @Proethifi !😂

1 og 3 kan jeg svare på samtidig, da Trinnoven fungerer som en fullverdig forforsterker med analoge og digitale innganger, til og med RIAA(ikke i bruk). Sammen med en PC med Roon fungerer den også som Streamer og et Roon endpoint via ethernet.

- PCen er også koblet til en projektor og via AES til Trinnov for film og PC/nett lek. Lineær TV har jeg ikke hatt siden 2011.
    - Phonoforsterkeren MP1100 er koblet digitalt til Trinnov via coax, til MP1100 har jeg også koblet Studer, da den i tillegg til 3 platespillerinnganger har 2 linjeinnganger. Analog ut fra MP1100 går rett til headfi for rene ukorrigerte analoge forlystelser. USB ut fra MP1100 går til PC for ripping av vinyl
    - Trinnov har 4 kanaler ut high/low, både digitalt og analogt. Low går rett til forsterkerne som driver bassene. High henter jeg fra den digitale utgangen og sender den via D1100 til forsterkerne som driver høyttalerne. D1100 opererer som ren DAC i det scenarioet hvor Trinnov styrer volum. Men både MP1100 og CD spiller er koblet til den også via Toslink, fordi jeg kan og jeg kan bruke den som headfi og til opptak av samtlige lydkilder med Studer siden D1100 også er koblet til PC med USB

Skulle vel tegnet.... 😂

2. Trinnov korrigerer primært bassresponsen, men tar seg også av faseresponsen samt deling mot bassveggen.
    4. Helt annen verden. Strammere, mer plassert, ingen irriterende artefakter.
    5. Ja!😁
    Genialt!!! :)
    Du har grunn til å smile fra øre til øre, høres det ut som!

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.629
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk for svar!! :)

Hører du forskjell på platespiller som spiller analogt, og rippede plater via pc?
    Nei, rippene gjengir den analoge signaturen perfekt.

Magien i det analoge mediet ligger i dets begrensninger og den magien kan ikke skapes i det digitale, bare gjenskapes ved hjelp av det analoge.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Tårnåsen
    Nei, rippene gjengir den analoge signaturen perfekt.

Magien i det analoge mediet ligger i dets begrensninger og den magien kan ikke skapes i det digitale, bare gjenskapes ved hjelp av det analoge.
    Ikke at noen spurte 😁, men jeg bruker min 4-kanals Trinnov på ganske nøyaktig samme måte som @MakkinTosken (aktiv deling til stereo subber og AES-ut til separat DAC/pre/effekt) hvor jeg styrer volum fra Trinnoven. Med unntak av at jeg har kun en analog riaa hvor jeg (foreløpig) lar Trinnov gjøre A/D-jobben via XLR. Lurer på om jeg skal selge min ASR-riaa og kjøpe en slik Macintosk-riaa med digitalutgang jeg og; synes Trinnov trives aller best i det digitale domenet noe målinger forsåvidt også bekrefter, men som ren digitalprosessor briljerer den til gjengjeld så mye at man med god samvittighet kan erstatte A/D og D/A med noe bedre evt., når økonomien tillater det:)

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.760
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke at noen spurte 😁, men jeg bruker min 4-kanals Trinnov på ganske nøyaktig samme måte som @MakkinTosken (aktiv deling til stereo subber og AES-ut til separat DAC/pre/effekt) hvor jeg styrer volum fra Trinnoven. Med unntak av at jeg har kun en analog riaa hvor jeg (foreløpig) lar Trinnov gjøre A/D-jobben via XLR. Lurer på om jeg skal selge min ASR-riaa og kjøpe en slik Macintosk-riaa med digitalutgang jeg og; synes Trinnov trives aller best i det digitale domenet noe målinger forsåvidt også bekrefter, men som ren digitalprosessor briljerer den til gjengjeld så mye at man med god samvittighet kan erstatte A/D og D/A med noe bedre evt., når økonomien tillater det:)
    Hva er forskjellen på din Trinnov ST2 PRO, og MakkinToshens Trinnov?

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Tårnåsen
    Hva er forskjellen på din Trinnov ST2 PRO, og MakkinToshens Trinnov?
    ST2 Pro, som for øvrig akkurat gikk ut av sortimentet, er fattigmannsversjonen som har kun analog XLR og digital AES inn og ut i 4 kanaler samt word-clock inn/ut, mens Amethyst er Roon-ready, har spdif og ubalansert inn/ut og phono-input, i tillegg. Og ser ut som en hifi-komponent dessuten:) Men A/D og D/A kort og processor er identisk, det er også programvaren bortsett fra at Amethysten også har fått noe calibration wizards på toppen.

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    19.537
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar!! :)

Hører du forskjell på platespiller som spiller analogt, og rippede plater via pc?
    Selvfølgelig gjør han ikke det. Tosken besudler jo det edle analoge signalet med både A/D og D/A. Når han i tillegg sauser det hele inn med DSP er det jo ikke rart at alt låter likt 😜

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.629
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig gjør han ikke det. Tosken besudler jo det edle analoge signalet med både A/D og D/A. Når han i tillegg sauser det hele inn med DSP er det jo ikke rart at alt låter likt 😜
    Alle vet at Tosken ikke hører forskjell på en mygg og en F35 og at han har føttene plantet i begge leiere bare for å gjøre seg populær. Ikke har han greie på hifi og ikke musikk, han er en jævla pretender!

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    8
    Det overrasker meg at du ikke har funnet en helt analog vei til HT med det gromme utstyret du har på analogdelen. Men hva vet jeg, det spiller helt sikkert greit nok. :cool:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.760
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    MakkinToshen kan høre analoge signaler fra Platespiller via Hodetelefoner på Headfi, ifølge tegningen.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    8
    Her prøver jeg å vekke dine nevroser, og så biter du ikke på! (y)

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    8
    I mitt enfold har jeg tenkt at om en skal gjøre en pickup sine signaler om til ett og null, så trenger man bare en pickup som evner å gjengi riktig frekvensrespons, så ordner/ødelegger "digitalisen" alt deretter, men det er altså IKKE din erfaring.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.629
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    I mitt enfold har jeg tenkt at om en skal gjøre en pickup sine signaler om til ett og null, så trenger man bare en pickup som evner å gjengi riktig frekvensrespons, så ordner/ødelegger "digitalisen" alt deretter, men det er altså IKKE din erfaring.
    Nei, pickupens signatur rusler ubesudlet gjennom boksen og jeg trenger jo ikke EQe for en slik fantastisk PU.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.087
    Torget vurderinger
    0
    Nei, pickupens signatur rusler ubesudlet gjennom boksen og jeg trenger jo ikke EQe for en slik fantastisk PU.
    Platespiller er analogapenes siste skanse. Helt umulig (!?) å få digital til å emulere et fonografisk oppsett. Som du sa: Skjønnheten i feilene.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Tårnåsen
    Det sa jeg ikke, skrev at magien ligger i begrensningene. Helt noe annet!
    ... og man kan fint oppleve denne magien selv om man har A/D, romkorreksjon, aktiv deling og D/A i mellom så lenge det gjøres bra. Men det er det mange ihuga analogfans som har litt vanskelig for å svelge. Mest sannsynlig fordi de ikke har prøvd.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.629
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    ... og man kan fint oppleve denne magien selv om man har A/D, romkorreksjon, aktiv deling og D/A i mellom så lenge det gjøres bra. Men det er det mange ihuga analogfans som har litt vanskelig for å svelge. Mest sannsynlig fordi de ikke har prøvd.
    Det er noe eget med følelsen av å ha lykkes med å lage en vellykket analog kjede. Den følelsen vil jeg på ingen måte bagatellisere. Men når man som meg har urimelige krav og etterhvert en noe bedagelig karakter, inngår man kompromisser med seg selv.

Selvfølgelig er det jo ikke slik at signalet ikke blir hakket opp og maltraktert i en analog kjede heller. Delefltre, plassering osv endrer også signalets kvaliteter vel så mye som digital EQ og ADDA er transparent. Eneste hensynet og utfordringen man har er headroom i konverteringen.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.156
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Samme som jeg har drevet med de siste 7 åra. Kødda det til med konvertering i hue og ræva + DSP.
    Livet er herlig.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.760
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fin fint anlegg!!:)(y)(y)
    Men kan ikke se noe lys på Trinnov?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.629
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Kan trygt anbefale denne trippel skive utgaven. Den holder god kvalitet og de 9 uutgitte spora var interessante nok. Og ja @The Shy DIRTesten bestått.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn