Tori Amos

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
En av mine favoritter er EPen "Winter" av Tori Amos. Her gjør hun bare fire låter, hvor stemmen hennes kun er akkompagnert av piano (flygel). I min platesamling er nok dette er det beste pianoopptaket jeg har.

Blant annet er det fantastiske versjoner av Nirvanas "Smells Like Teen Spirit" og Rolling Stones "Angie".

Roy

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Ja! :D

Tori Amos er også blant mine favoritter. Hun er en fantastisk pianist, skriver god musikk og gode tekster med et personlig preg. Tori er utdannet konsertpianist.

Little Earthquake er en rystende plate om en voldtekt sett fra offerets side.

Piano er vel et av de vanskeligste intrumentene å gjengi korrekt, men det synes jeg at platene til Tori Amos greier.

T

timc

Gjest
HELT ENIG!

Lytter selv en del til "Little Eartquake" ( albumet ) og bruker det av og til når oppgraderinger og endringer i annlegget skal testes. I tillegg til den meget gode pianoinnspillingen, synes jeg stemmen til Tori låter meget naturlig og nærværende.

PS: Min personlige favoritt er "Winter" Er bare nydelig!! :)

AndersL

Medlem
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
0
Tori Amos har gitt ut en rekke gode utgivelser - og de aller fleste av de jeg har er godt innspilt også! Jeg liker spesielt disc 2 i "to venus and back" settet, liveopptak hele veien, med mye bra musikk der. Også liker jeg det ekstremt intime opptaket på noen av låtene til scarlets walk. Kvinnelig vokal på sitt beste :)

"Winter" har jeg ikke, men allmusic.com lister to forskjellige (#1 og #2), men ingen av dem har de sporene beskrevet over?

mvh,
AndersL

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Sitter på Sola Flyplass og kjeder ræva av meg, siden Widerøe har kansellert avgangen min.  Fant Tori Amos "from a choirgirl hotel" CD i kiosken her, og kjøpte i blinde.  Jeg har hørt litt Tori Amos før, men dette var litt "uvant".  Ved første gjennomlytting var det faktisk litt "skuff", men det kommer seg etterhvert.   Sannsynlivis ikke Tori Amos for "beginners", men på Sony CD walkman og Porta Pro, høres det ut til å være meget bra lyd..

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Etter å ha spillt igjennom CD'n hjemme, er det helt klart at lyden på den overfornevnte CD'n er meget god.  Den har en sjeldent fint klang som en del artister forsøker å "fake" inn ved hjelp av digital teknologi.  Noe som lett avsløres på et nogenlunde oppgående anlegg.  Her virker det helt riktig.  Med unntak av et par litt for masete spor, en meget god CD!  

T

theStig

Gjest
Må strø litt salt i såret når det gjelder Tori Amos "Choirgirl.." En fin plate, men grusom lyd. Den er så kraftig dynamikk-komprimert at en kan høre at kompressorene "pumper"... sånn skal det ikke være. Dessuten litt for mye nivå i 2-3 kHz området. (= falsk "luft"). Det var nå min mening...

T

theStig

Gjest
Den har en sjeldent fint klang som en del artister forsøker å "fake" inn ved hjelp av digital teknologi.
Surprise surprise! All den "klangen" vi hører på pop/rock-plater *ER* digital, skapt av en romklang-maskin.

Og hva så? Det låter fint, og da spiller det vel ingen rolle hvor klangen egentlig kommer fra, eller hva?

W

Wilson

Gjest
Kan anbefale en DVD med Tori som heter Welcome to sunny Florida.
Der får du dama rett in i stua i en veldig bra konsert med fet lyd.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Kjøpte hennes nye i eftermiddag,- ren impuls;- "The Beekeeper", som CD-en heter, gjør ved første lytting et forholdsvis blandet inntrykk;- har ikke akkurat hatt mulighet til noen finlytting,- men det lydmessige virker ihvertfall ikke avskrekkende. Har lagt merke til at Tori Amos er blitt nevnt i forbindelse med testing av utsyr, f.eks. i Stereophile,- man skulle derfor tro at noen av hennes utgivelser representerer gode produksjoner;- mener jeg selv har et par av hennes CD-er fra før, men kan i farten ikke huske hvilke.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg syns the choirgirl hotel er mye mer interessant enn den nye. lydmessig så er den litt skummel fordi den fort blir skarp og aggresiv..

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Lurer på om jeg har "Choirgirl Hotel";- finner ut i løpet av helgen,- samt hva "The Beekeeper" egentlig er verdt.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Må strø litt salt i såret når det gjelder Tori Amos "Choirgirl.." En fin plate, men grusom lyd. Den er så kraftig dynamikk-komprimert at en kan høre at kompressorene "pumper"... sånn skal det ikke være. Dessuten litt for mye nivå i 2-3 kHz området. (= falsk "luft"). Det var nå min mening...

Skal si du har gode ører..... Hvordan i allverden kan du høre fenomenet du beskriver??? KAnskje jeg er blitt en litt for gammel musiker og lydlytter..

T

theStig

Gjest
Skal si du har gode ører..... Hvordan i allverden kan du høre fenomenet du beskriver??? KAnskje jeg er blitt en litt for gammel musiker og lydlytter..
Det er jo ganske åpenbart spør du meg. F.eks rett etter mange skarptromme-slag, så "detter" lydnivået litt.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
En av mine favoritter er EPen "Winter" av Tori Amos. Her gjør hun bare fire låter, hvor stemmen hennes kun er akkompagnert av piano (flygel). I min platesamling er nok dette er det beste pianoopptaket jeg har.

Blant annet er det fantastiske versjoner av Nirvanas "Smells Like Teen Spirit" og Rolling Stones "Angie".

Roy
Din luring.....het den virkelig "Winter"?
Jeg har lett etter denne EP'n overalt uten hell.
I dag fant jeg tilsvarende EP, men den het "Crucify" Den har de to nevnte låtene + "crucify", "Winter" og en til. Innspillingen er kun TA + piano/flygel.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det er faktisk samme piano opptak på de to, men forskjellig navn på ep'ene tror jeg. Har også den der Crucify varianten
Tori Amos - 1992 Crucify EP

S

slowmotion

Gjest
Jeg kjøpte Choirgirl plata fordi jeg nar nyskjerrig på musikken til Tori Amos,
og en eller annen her på forumet hadde skrevet at denne plata hadde god lyd.

Så dum kan man være....
Musikken er fin, men lyden på plata er grusom.
Så dårlig at jeg lar være å spille den.

:p

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg meiner no Boys for Pele er den mest interessante plata hennar. Meir variert i arrangementene enn til vanleg og med sterke melodiar. Tykkjer det er bra lyd på den og.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Merkelig at ingen har nevnt strange little girls. Ganske morsom plate med coverlåter, bla. eminems 97 bonnie & clyde 8)
Det finnes også en offisiell Tori Amos bootleg box med masse kule låter og selvfølgelig en drøss med kule coverlåter (hennes spesialitet) bla. Father figure, livin`on a prayer, like a prayer mm.
fåes kjøpt her: [ftp]http://www.shopbootlegs.com/store/btq/cstm/toriamos/addtocart.jsp?site=toriamos&event=link.add&catalog_article=1E2L97790[/ftp]
Siden er nede nå, men jeg bør nevne hereinmyhead.com der har de en vanvittig mengde TA mp3 filer for nedlasting bla. TA beste coverlåt ever, Wrapped around your finger av gode gamle police :)

Topp Bunn