Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series fra Blue Note

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Disse variasjonene i pris har vært der siden serien startet, skulle tro det var en Tone Poet børs de handlet fra? Hvorfor koster Joe Pass kr.338, Sony Red kr.433 og Katanga! kr.555? Hos Blue Note og i usa kostet alle først $35 og nå $39, ikke noe variasjon. At det i Norge skal være flere hundre kroner i forskjell i pris på samme serie hos samme forhandler er rart. Er sannsynligvis inn prisene som varierer.
    Sjekket en Spansk butikk jeg har handlet litt hos, og alle der har samme pris.

    Hos acousticsounds har de $35 på Katanga! som var prisen da denne kom ut og $39 på Joe Pass som er den nye prisen.

    Katanga!.png


    joe pass.png
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Importør som styrer dette og ikke butikkene fikk jeg beskjed om når jeg sjekket hvorfor prisene stiger på enkelte titler.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Importør som styrer dette og ikke butikkene fikk jeg beskjed om når jeg sjekket hvorfor prisene stiger på enkelte titler.
    Ja det varierer jo i alle butikker her så regnet med det, men skulle tror at prisen fra Universal var lik? Er jo en populær serie så noen utnytter dette. Om serien går i 5 år som vel er planlagt så utgjør 200 ekstra pr album 24000.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Mulig pris har gått opp fordi de klarer ikke å printe nok plater. Jeg vente forsatt på en ny kopi av introducing Kenny burell jeg kjøpt for over 1 år siden fra platekompaniet. Utsolgt fra leverandør får jeg beskjed om.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mulig pris har gått opp fordi de klarer ikke å printe nok plater. Jeg vente forsatt på en ny kopi av introducing Kenny burell jeg kjøpt for over 1 år siden fra platekompaniet. Utsolgt fra leverandør får jeg beskjed om.
    Sikker på at den står i bestilling fortsatt?
    Jeg hadde 3 Tone Poet i rest på en ordre og fikk oppdatering at de ventet på dem
    "Vi venter dessverre fortsatt på at ett eller flere produkter du har bestilt skal ankomme vårt lager."

    Så slettet de ordren med referanse til Klarna (hadde forhåndsbetalt), og da var de utsolgt over alt.
    Grunnet at ordre hos vår betalingspartner Klarna utløper etter 6 måneder, er vi dessverre nødt til å kansellere resterende varer/forhåndsbestillinger på din ordre.


    Eller venter du på en erstatting på en du returnerte?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har sett intervju der Joe Harley sier de ikke skal gi ut album i Tone Poet serien som andre audiofile selskaper har gitt ut før.
    Basert på dette så sjekket jeg ikke så nøye før jeg kjøpe den siste Konitz meets Mulligan. Kommenterte før jeg spilte den at jeg hadde noe med Mulligan fra før men ikke denne. Viste seg jeg hadde den, men med en annen tittel og noen flere spor.
    Usikker på om det er en US vs UK versjon av albumet?

    Slike ser den ut fra Pure Pleasure Records
    konitz meets mulligan.png


    og slik fra TP serien.
    lee konitz tone poet.png
     

    kjetand

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2022
    Innlegg
    51
    Antall liker
    199
    Sted
    Tromsø

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.851
    Torget vurderinger
    4
    Det blir tone poeter i år også:



    Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series – 2023 Release Schedule:

    January 6, 2023
    • ScoLoHoFo (Scofield-Lovano-Holland-Foster) Oh! (Blue Note, 2002)
    February 3, 2023
    March 3, 2023
    April 7, 2023
    • Chet Baker – Chet Baker Sings and Plays (Pacific Jazz, 1955)
    • Stanley Turrentine – Mr. Natural (Blue Note, 1964)
    May 5, 2023
    • Gil Evans Orchestra – Great Jazz Standards (Pacific Jazz, 1959)
    • Freddie Hubbard – Blue Spirits (Blue Note, 1965)
    June 2, 2023
    • Donald Byrd – Slow Drag (Blue Note, 1967)
    • McCoy Tyner – Time For Tyner (Blue Note, 1968)
    July 7, 2023
    • Sonny Clark Trio – Sonny Clark Trio (Blue Note, 1957)
    • Hank Mobley – A Caddy For Daddy (Blue Note, 1965)
    August 4, 2023
    • Lee Morgan – Infinity (Blue Note, 1965)
    • Duke Pearson – The Right Touch (Blue Note, 1967)
    September 1, 2023
    • Big John Patton – Let ‘Em Roll (Blue Note, 1965)
    • Wayne Shorter – Schizophrenia (Blue Note, 1967)
    October 6, 2023
    • Herbie Nichols Trio – Herbie Nichols Trio (Blue Note, 1955-56)
    • Jackie McLean – Demon’s Dance (Blue Note, 1967)
    November 3, 2023
    • Kenny Burrell – K.B. Blues (Blue Note, 1957)
    • Jack Wilson – Easterly Winds (Blue Note, 1967)
    December 1, 2023
    • Grant Green – I Want To Hold Your Hand (Blue Note, 1965)
    • McCoy Tyner – Extensions (Blue Note, 1970)
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Det blir tone poeter i år også:



    Tone Poet Audiophile Vinyl Reissue Series – 2023 Release Schedule:

    January 6, 2023
    • ScoLoHoFo (Scofield-Lovano-Holland-Foster) Oh! (Blue Note, 2002)
    February 3, 2023
    March 3, 2023
    April 7, 2023
    • Chet Baker – Chet Baker Sings and Plays (Pacific Jazz, 1955)
    • Stanley Turrentine – Mr. Natural (Blue Note, 1964)
    May 5, 2023
    • Gil Evans Orchestra – Great Jazz Standards (Pacific Jazz, 1959)
    • Freddie Hubbard – Blue Spirits (Blue Note, 1965)
    June 2, 2023
    • Donald Byrd – Slow Drag (Blue Note, 1967)
    • McCoy Tyner – Time For Tyner (Blue Note, 1968)
    July 7, 2023
    • Sonny Clark Trio – Sonny Clark Trio (Blue Note, 1957)
    • Hank Mobley – A Caddy For Daddy (Blue Note, 1965)
    August 4, 2023
    • Lee Morgan – Infinity (Blue Note, 1965)
    • Duke Pearson – The Right Touch (Blue Note, 1967)
    September 1, 2023
    • Big John Patton – Let ‘Em Roll (Blue Note, 1965)
    • Wayne Shorter – Schizophrenia (Blue Note, 1967)
    October 6, 2023
    • Herbie Nichols Trio – Herbie Nichols Trio (Blue Note, 1955-56)
    • Jackie McLean – Demon’s Dance (Blue Note, 1967)
    November 3, 2023
    • Kenny Burrell – K.B. Blues (Blue Note, 1957)
    • Jack Wilson – Easterly Winds (Blue Note, 1967)
    December 1, 2023
    • Grant Green – I Want To Hold Your Hand (Blue Note, 1965)
    • McCoy Tyner – Extensions (Blue Note, 1970)

    Mye seint 60 tale BN der, mangler noe store kanoner syns jeg. Litt skuffende liste for min del.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Kommer nok til å kjøpe endel av disse, Schizophrenia er den jeg ville valgt om jeg kun fikk velge en. Hvilke er du synses mangler/håpet på som ikke er gitt ut på på Music Matter eller AP tidligere?
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    De fleste BN titler som kom ut i music matters koster nå 2-3000 nok brukt på discogs. Mange var utsolgt etter noe få timer og de fleste fått aldri sjans til å kjøpe de. Det syns jeg ikke noe om. Derfor håpet jeg Blue note skulle lage de på nytt med Tone poet / classics / 80 th aniversary. Noe titler ble reissue på nytt i classic series men de fleste er ikke det ende. Eneste alternativet til en fornuftig pris er japansk pressinger men disse også har gått veldig opp i pris. Jeg mener helle blue note katalogen bør være tilgjengelig, og da mener jeg analogt og ikke lagget av digital filer som 75 th aniversary series.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De fleste BN titler som kom ut i music matters koster nå 2-3000 nok brukt på discogs. Mange var utsolgt etter noe få timer og de fleste fått aldri sjans til å kjøpe de. Det syns jeg ikke noe om. Derfor håpet jeg Blue note skulle lage de på nytt med Tone poet / classics / 80 th aniversary. Noe titler ble reissue på nytt i classic series men de fleste er ikke det ende. Eneste alternativet til en fornuftig pris er japansk pressinger men disse også har gått veldig opp i pris. Jeg mener helle blue note katalogen bør være tilgjengelig, og da mener jeg analogt og ikke lagget av digital filer som 75 th aniversary series.
    Da forstår jeg, men du blir nok skuffet fremover også. Joe Harley var jo også ansvarlig for Music Matters serien og og han ønsker ikke å gjøre de samme i Tone Poet serien, unntaket er Blue Trane, stereo versjonen med en ekstra lp og mono utgaven. Men mange av MM utgivelsene er utgitt i 80/classic serien og flere kommer nok. Classic serien er jo veldig bra og gir veldig bra VFM, men du får jo ikke de flotte coverne (som jeg liker veldig godt). Var ikke så begeistret for 45 rpm og startet å kjøpe MM utgivelse sent så jeg mangler mange av disse, og tror ikke jeg kommer til å kjøpe flere med dagens priser. 33rpm var faktisk ganske rimelige når de kom samenlignet med i dag p.g.a lav dollarkurs. Ble utgitt 2 om gangen , 2 x $35 + $34 i frakt så i ovekant av $100 pr. pakke direte fra MM (abonnement).
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Ja, jeg har de fleste classic/ 80th aniversary/tone poet og disse pressinger er det beste som har skjedd med BN på lenge men igjen mange gode titler som mangler ende. Syns ihvertfall 80 / 90 % av BN katalogen bør være tilgjengelig for alle i 100% analogt format og kilde. Prøv å finne Joe henderson mode for joe for eksempel, en topp BN plate, ingen decent reissue fra BN eller MM. Jeg liker japansk pressinger og syns noe av de er ikke mindre bra enn det harley/gray lagger. Har faktisk sammenlignet det nye blue train TP stereo med japansk king records pressing fra sent 70 tale og liker disse bedre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Problemet til plateselskapene er jo at de fleste vil ha de albumene som du etterlyste og da blir det brukt mindre resurser på mindre kjente titler. Mange litt "sære" album solgte svære lite når de ble re-utgitt så man må gi ut flere populære album for sponse disse. Nå er det jo blitt "inn" å samle på seier med plater og folk som ikke hadde en eneste jazz plate før har nå komplett samling av f.esk Tone Poet.

    PS. Mode for Joe ble gitt ut på 45 rpm av MM (har den kun på cd selv).
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Det er fint at flere oppdage BN syns jeg men de klarer ikke å levere nok plater. Mange av disse tone poet titler er utsolgt og jeg tviler man få kjøpe de igjen snart. For eksempel Wayne shorter etcetera og lee Morgan cornerbread. Blue train gå nok i samme spor vil jeg tror. Jeg skulle ønske music matters kunne lagger flere pressinger på nytt. Det jeg mener er BN indrefilet er lagget i MM, ikke i tone poet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    MM og andre har nok begrensinger fra BN på hvor mange de kan presse. Tone Poet er jo ikke "Limited edition" og de har jo allerede presset nytt opplag av f.esk Chet Baker. Alle hadde jo problemer med å presset nok plater de siste årene men håper og tror at TP bli re-presset. Et annet problem har jo også være å coverne som det også har været problemer med å skaffe. Jeg har ikke stresset med å skaffe alle TP da det er blitt sagt at de skal re-presses, men de ser jo ut at det kan ta sin tid. Personlig synes jeg også at det er litt lite variasjon og mye fokus på enkelte artister som f.eks Grant Green. Jeg liker Green men de ble vel mye når det er hundrevis av andre album å velge fra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har Picture of Heath? Leser at det er flere som har problemer med å spille side 2 p.g.a. for mye dynamikk? Dvs at pu skipper/hopper et par plasser på side 2. Usikker på om det også er et problem på spillere med en "god arm" som er juster riktig eller om masteringen på denne rett og slett er litt for "hot"?
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Er det noen som har Picture of Heath? Leser at det er flere som har problemer med å spille side 2 p.g.a. for mye dynamikk? Dvs at pu skipper/hopper et par plasser på side 2. Usikker på om det også er et problem på spillere med en "god arm" som er juster riktig eller om masteringen på denne rett og slett er litt for "hot"?
    Ikke fått den ende.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De fleste BN titler som kom ut i music matters koster nå 2-3000 nok brukt på discogs. Mange var utsolgt etter noe få timer og de fleste fått aldri sjans til å kjøpe de. Det syns jeg ikke noe om. Derfor håpet jeg Blue note skulle lage de på nytt med Tone poet / classics / 80 th aniversary. Noe titler ble reissue på nytt i classic series men de fleste er ikke det ende. Eneste alternativet til en fornuftig pris er japansk pressinger men disse også har gått veldig opp i pris. Jeg mener helle blue note katalogen bør være tilgjengelig, og da mener jeg analogt og ikke lagget av digital filer som 75 th aniversary series.
    Mange av MM utgivelsene var ikke så populære og når MM valgte å selge direkte så solgte mange ut disse på tilbud. Fant en gammel kvittering og ser nå at prisene ikke var så gale, selv om jeg synes de var høye da. Kjøpe endel av de mindre populære 45 rpm albumene i 2013 for $36 pr stk som var rett over NOK 200 (250 med mva) med en dollar kurs litt under under 6 kr. Frakten var svindyr, ser jeg betalte $200 (250 med mva) i frakt for pakken!

    Kan det være at vi har sett en topp på salg av TP? Bigg dipper hadde noen fra TP/Classic serien på tilbudslisten sin nettopp, så alt selger ikke like bra. Tror kanskje at det nå er blitt så mange alternativer som er på samme nivå at folk fordeler budsjettet på andre labels en bare BN?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.264
    Antall liker
    9.098
    Du er nok inne på noe, nå har det vel kommet nyutgivelser av BN titler med ujevne mellomrom siden 90 tallet så kanskje man ser på andre ting også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tror kanskje også at flere en meg hadde håpet på noe flere "skulte skatter" fra arkivet. Teamet brant seg med f.esk Sam Rivers på MM med dårlig salg, men med den suksessen de har hatt med TP og med Universal i ryggen så kunne man håpet på litt mer? Som et eksempel er Grachan Moncur III, Evolution fra 64 er gitt ut på 45 rpm MM, men Some other stuff fra 65 kunne imo ha fortjent en TP utgivelse. Heller det en enda en utgivelse av Moanin' (som er i Classic serien).

    some other stuff.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er fint at flere oppdage BN syns jeg men de klarer ikke å levere nok plater. Mange av disse tone poet titler er utsolgt og jeg tviler man få kjøpe de igjen snart. For eksempel Wayne shorter etcetera og lee Morgan cornerbread. Blue train gå nok i samme spor vil jeg tror. Jeg skulle ønske music matters kunne lagger flere pressinger på nytt. Det jeg mener er BN indrefilet er lagget i MM, ikke i tone poet.
    Så litt på en 5 måneder gammel youtube video i dag og de droppet å presse andre TP utgivelser i 3,5 måned for Blue Trane, så det bør være noen tilgjengelig. Var heller ingen planer om at denne skulle ut av print så burde ikke være problem å skaffe denne (kom tilogmed på cd som første TP). Ellers så holdt de på og mastret titler for 2024, så mye nytt minst 2 år frem i tid. Men ingen planer om flere MM i TP serien, de blir i Classic serien.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette var den som "alle" ville ha fra MM serien, i mono. Allerede på tilbud nå hos BD så den må selge dårlig, eller var de vel optimistiske i antall de tok inn?
    Uansett fin pris nå for de som vurderer å kjøpe den.


    Screenshot from 2023-01-31 16-25-01.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn