Tommelfingerregler?

T

TT.

Gjest
Etter å ha flyttet inn i nytt hus i februar, så har det dukket opp spørsmål om riktig plassering av høyttalere. Jeg synes ikke lyden er den samme i anlegget mitt som den var i det gamle oppsettet/plasseringen. Rommet er selvfølgelig anderledes og tidligere sto høyttalerne nesten midt i rommet. Nå står de ca 60 cm fra vegg og svakt vinklet innover. Bassen er stort sett ganske fraværende (og ja, jeg har sjekket at de er koblet i fase). Absorbenter og romkorreksjon er uaktuelt. Høyttalerne er Sonus Faber Concerto GP (gulvstående) og forsterkeri er McIntosh MA-7000. Kilde er Transporter. Finnes det noen tommelfingerregler som jeg bør følge for å få mer optimal lyd?

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det finnes mange slike tommelfingerregler, tildels motstridende. Jeg kjøpte nettopp boken "Get Better Sound" av Jim Smith (http://www.getbettersound.com/), men har ikke rukket å jobbe meg gjennom den ennå. Det jeg har lest så langt virker lovende. Han beskriver en systematisk fremgangsmåte for å få det beste ut av høyttalere og rom. Kan være verdt et forsøk.

trebla2

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
1
Jeg kan også anbefale den boken.Har lært utrolig mye av den,men den mangler litt praktiske forklaringer synes jeg.man må tenke en del selv.den viktigste plasseringen er faktisk hvor du sitter har jeg skjønt for å finne en smooth bass.ved å justere avstand mellom høytalere får du tynnere\varmere lyd.Prøv å justere etter kvinnne stemme.det er noen som plasserer høytalere å sitte posisjon i en likesidet trekant.synes dette er en tynn og kjedelig måte å plassere de.LIker bedre å ha mindre mellomrom mellom høytalerne enn til sitte posisjon.

T

TT.

Gjest
Er denne omtalte boken å oppdrive gjennom bokhandel i Norge eller må den bestilles på nettet?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.813
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det vet kanskje asbjo mer om enn meg, men boken har jeg så langt ikke klart å spore opp gjennom noen norsk forhandler. Allikevel er den enkel å bestille via nettsiden som asbjo oppga - både i paperback og med stive permer, om du har tolmodighet til å vente én uke til fjorten dager ... ;)

Uansett, har jeg ihvertfall registrert at et tyvetalls norske hi-fi'anere har bestilt boken.
-Kanskje du finner én til låns?

Mvh
Jan P.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bestilte fra hans egen nettside. Tror ikke han har satt opp bredere distribusjon enn det.

R

RoDa

Gjest
trebla2 skrev:
Det er noen som plasserer høytalere å sitte posisjon i en likesidet trekant.synes dette er en tynn og kjedelig måte å plassere de.LIker bedre å ha mindre mellomrom mellom høytalerne enn til sitte posisjon.
Hei

Hengte meg opp i denne "tynn", hva mener du med det?

R

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.273
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Hei :)
Mange flotte bøker og regler.
Men fikk lyst til å si noe utfra det vi kan se av ditt bilde.
Ser ut som du har fått trykket venstre høytaler helt opp i et hjørne?
Om mulig bør du flytte hele oppsettet ditt vesentlig mot høyre og trekke høytalerne noe mere ut fra bakvegg. Dette er bare etter selvopplevde forsøk ;)
Trekant er så mangt ;D Men min trekant i mitt lytterom (merk mitt rom ;)) er som følger: trekk en linje mellom begge diskanter og mål denne avstand. Bruk samme avstand fra senter av denne linjen og ut til lytteposisjon. Vinkle høytalere så at en forlenget akse fra hver av disse krysser litt (ca.20-30cm) bak hodet når du sitter i sweetspot. Ikke noe fasit, ikke vitenskapelig dokumentert, men funker som bare det hos meg ;D ;D ;D

trebla2

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
1
RoDa skrev:
trebla2 skrev:
Det er noen som plasserer høytalere å sitte posisjon i en likesidet trekant.synes dette er en tynn og kjedelig måte å plassere de.LIker bedre å ha mindre mellomrom mellom høytalerne enn til sitte posisjon.
Hei

R
Det ble en rar setning ja.
Mente at jeg synes lyden blir tynn.hvert instrument blir veldig liten og får ikke riktig størrelse og tyngde.Er ikke så flink til å forklare,men synes det blir mere musikalskt å ha mindre mellomrom mellom høytalerene enn til lytte posisjon.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.907
Torget vurderinger
4
Du kan jo prøve denne romsimulatoren.
Er vel egentlig Rives Audio som engang hadde denne på hjemmesiden sin....tror det er en link til den derfra fortsatt. Uansett mye nyttig på siden til Rives.

R

RoDa

Gjest
trebla2 skrev:
RoDa skrev:
trebla2 skrev:
Hei

R
Mente at jeg synes lyden blir tynn.hvert instrument blir veldig liten og får ikke riktig størrelse og tyngde.Er ikke så flink til å forklare,men synes det blir mere musikalskt å ha mindre mellomrom mellom høytalerene enn til lytte posisjon.
Hei igjen, takk for svar.

Tror jeg vet hva du mener, men vil ikke henge dette på selve likesidet-trekant plasseringen. Det er nok mer en effekt av hvor din lytteposisjon havner i forhold til rommet og dermed utslokking av frekvenser i bassen, for eksempel.

Svenskene har ofte en "trangere" trekant når de lytter, og foretrekker en mindre lyttevinkel enn 60 grader.
Selv har jeg vel ganske nøyaktig 2 meter alle veier, litt lengre til lytteposisjon tror jeg.

Har du målene på rommet, så kan jeg komme med noen forslag.

En ting som er meget viktig med plassering og utprøving av dette er tid. Det som du avfeier raskt, kan vise seg å være bra på lang sikt.
For eksempel mener mange at flat frekvensgang er flat lyd, men det er fordi de har vent seg til sine egne "bakkar og berg og alt i mellom" og den fargen det setter på gjengivelsen.
Sier ikke at det er feil, men at man etter en tid med flat frekvensgang kan høre, når man går tilbake til bakkar og berg, at det faktisk er mer rettferdig for et større utvalg musikk.

Jeg er oddetallsfreak, og gjennomfører det dersom det er mulig i rommet når jeg plasserer.
Her hjemme er nok lytteposisjon på 1/3 av rommets lengde det viktigste, og noe at det som gir en relativt flat frekvensgang.

Vedlegg

trebla2

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
1
RoDa skrev:
trebla2 skrev:
RoDa skrev:
trebla2 skrev:
Hei

R
Hei igjen, takk for svar.

Tror jeg vet hva du mener, men vil ikke henge dette på selve likesidet-trekant plasseringen. Det er nok mer en effekt av hvor din lytteposisjon havner i forhold til rommet og dermed utslokking av frekvenser i bassen, for eksempel.

Svenskene har ofte en "trangere" trekant når de lytter, og foretrekker en mindre lyttevinkel enn 60 grader.
Selv har jeg vel ganske nøyaktig 2 meter alle veier, litt lengre til lytteposisjon tror jeg.

Har du målene på rommet, så kan jeg komme med noen forslag.

En ting som er meget viktig med plassering og utprøving av dette er tid. Det som du avfeier raskt, kan vise seg å være bra på lang sikt.
For eksempel mener mange at flat frekvensgang er flat lyd, men det er fordi de har vent seg til sine egne "bakkar og berg og alt i mellom" og den fargen det setter på gjengivelsen.
Sier ikke at det er feil, men at man etter en tid med flat frekvensgang kan høre, når man går tilbake til bakkar og berg, at det faktisk er mer rettferdig for et større utvalg musikk.

Jeg er oddetallsfreak, og gjennomfører det dersom det er mulig i rommet når jeg plasserer.
Her hjemme er nok lytteposisjon på 1/3 av rommets lengde det viktigste, og noe at det som gir en relativt flat frekvensgang.
Vil si at når jeg bruker jim smiths metode så blir det veldig tydelig at man tilfører varme/størrelse i stemmer/instrumenter når man justerer høytalere mot hverandre bare et par tommer.Men da har man funnet beste sitte posisjon først.Da kan man lytte seg systematisk fram til beste høytaler posisjon ut i fra hva du liker.Det tar litt tid fordet man må måle opp tape streker fra der man sitte å der høytalerne skal stå.Man måler ikke lenger fra vegger.

Men jeg kan bruke tommerfinger regler som et utgangpunkt.

R

RoDa

Gjest
Enig.
Det høres ut som om denne boken er en utvidelse av den gamle pdf-en med "31 secrets to better sound"?
En god tilnærming det også.
Jeg bruker å starte ut med oddetall og så gjøre videre justering og finlytting over tid.

Mvh
Rolf

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Kanskje det kan hjelpe å flytte så avstanden fra senter bass og ned til gulv ikke sammefaller med avstand fra senter bass til side og/eller bakvegg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.490
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, men husk på at det er en toveishøyttaler med slavebass dette her.

M

musicus

Gjest
Etter bildet å bedömme, ville jeg först testet med å ta bort det du har under hténe/stellt de på, ikke alltid like vellykket med slike ting under hténe om man bytter rom/leil, er nu min lille erfaring.
Ellers er det mange andre gode tips her for å gå videre.

mvh

T

TT.

Gjest
Takker for alle svar og tips. Jeg har i den siste tiden tatt meg tid mellom oppussing og hagearbeid med å flytte rundt på høyttalerne. Det var strevsomt med masse finlytting og justeringer, dessuten brukte jeg det samme lydsporet fra cd. Dette har endelig gitt resultater som jeg har blitt meget fornøyd med. Bassen er tilbake med fasthet og trøkk uten å bli svulmende. Rom og dybde kom også etter litt vinkling innover mot lytteposisjon. Mine hjemmelagede plattformer (betongheller 40x40cm, lakkert med sort Bengalakk,dempet med bitumenmatter i 2 lag på undersiden, rustfri børstet plate oppå og Dali messing cones/spikes og gamle svenske kobber 5 örer m filt under) blir værende. Må også nevne at jeg har skiftet ut originalspikesene med Soundcare superspikes. Det er tydelig at man må ta seg tid og ha tolmodighet.

R

RoDa

Gjest
Gratulerer med godt resultat!

Kan du si noe om hvordan plassering av høyttalere og lytteposisjon nå er i forhold til da du startet å flytte rundt på greiene?

Mvh
Rolf

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.273
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
TTmania skrev:
Rom og dybde kom også etter litt vinkling innover mot lytteposisjon.
Ja det med rom, stort lydbilde etc har jeg aldrig fått til i noen av mine oppsett, uten at man vinkler en viss grad. Mange meninger og erfaringer om hvor mye og det er sikkert rett. Her er nok rom avgjørende. Men som sagt uten vinkling har jeg aldrig lykkes med noe godt resultat ;)

Topp Bunn