trebla2 skrev:
RoDa skrev:
trebla2 skrev:
Det er noen som plasserer høytalere å sitte posisjon i en likesidet trekant.synes dette er en tynn og kjedelig måte å plassere de.LIker bedre å ha mindre mellomrom mellom høytalerne enn til sitte posisjon.
Hei
Hengte meg opp i denne "tynn", hva mener du med det?
R
Det ble en rar setning ja.
Mente at jeg synes lyden blir tynn.hvert instrument blir veldig liten og får ikke riktig størrelse og tyngde.Er ikke så flink til å forklare,men synes det blir mere musikalskt å ha mindre mellomrom mellom høytalerene enn til lytte posisjon.
Hei igjen, takk for svar.
Tror jeg vet hva du mener, men vil ikke henge dette på selve likesidet-trekant plasseringen. Det er nok mer en effekt av hvor din lytteposisjon havner i forhold til rommet og dermed utslokking av frekvenser i bassen, for eksempel.
Svenskene har ofte en "trangere" trekant når de lytter, og foretrekker en mindre lyttevinkel enn 60 grader.
Selv har jeg vel ganske nøyaktig 2 meter alle veier, litt lengre til lytteposisjon tror jeg.
Har du målene på rommet, så kan jeg komme med noen forslag.
En ting som er meget viktig med plassering og utprøving av dette er tid. Det som du avfeier raskt, kan vise seg å være bra på lang sikt.
For eksempel mener mange at flat frekvensgang er flat lyd, men det er fordi de har vent seg til sine egne "bakkar og berg og alt i mellom" og den fargen det setter på gjengivelsen.
Sier ikke at det er feil, men at man etter en tid med flat frekvensgang kan høre, når man går tilbake til bakkar og berg, at det faktisk er mer rettferdig for et større utvalg musikk.
Jeg er oddetallsfreak, og gjennomfører det dersom det er mulig i rommet når jeg plasserer.
Her hjemme er nok lytteposisjon på 1/3 av rommets lengde det viktigste, og noe at det som gir en relativt flat frekvensgang.