Gjestemedlem skrev:
Spør man 150 mennesker på gaten om de vet hva Naim er vil jeg bli forbauset hvis mer enn 2-3 svarer korrekt. Produktene har også den fordel at de er kamuflert som ganske trauste skoesker. Ingen uinnvidde vil kunne gjette at de koster mer enn 2-3 lapper for boksen.
Nettopp. Slike priser som Vidar nevner har ingen betydning for en vanlig forbruker. Naim er et esoterisk merke utenfor UK, selv om de importerer mye. Det er bare det at UK eksporterer utrolig lite i forhold til Japan og Kina, ja USA også. Det er ikke et volum-merke, uansett hvor suksessfulle de er i sin nisje. For det er da ikke så mange britiske produkter som har suksess i Norge i disse dager.
EC er sikkert flere tusen prosent større i Norge enn Naim, det er jeg sikker på. Faktisk tror jeg ikke det er mulig å finne 3 mennesker av 150 på gaten som kjenner til Naim. Sannsynligvis må du spørre flere for å finne en eneste som kjenner Naim. Dessuten så imponerer ikke kassene i det hele tatt de som du møter på gaten. For dem ser det rett og slett kjipt ut, kanskje til og med Hong Kong. At vi synes det er flott med så minimalistisk design er ikke representativt for den norske forbruker. De vil nok hovedsaklig la seg imponere mer av en halv meter høye surround-receivere til 20k.
Husk at på tross av at tokanals er i vekst ikke betyr at det er vanlig lenger. Det er bare litt mer vanlig enn for tre, fire år siden. Jeg kjenner faktisk ingen som ikke er spesielt interessert som heller vil ha to istedenfor 5 kanaljer +. Slik er det bare. Fem kanaljer låter rett og slett bedre for de fleste, og filmlyd er viktigere for dem enn noe annet. Og med sub så svinger det som heite h... for den vanlige mann, det er jo bass som er tøffere enn toget i deres ører. Og mye bedre enn minianlegget de kjøpte i '98.
Vidar: du vet at jeg liker Naim, så det handler ikke om undervurdering av produktet. Det handler heller ikke om undervurdering av folk flest. Siden du har Naim så kjenner selvfølgelig veldig mange du kjenner Naim. Jeg kjenner ingen som ikke driver med hobbyen som noensinne har hørt om Naim, for de har aldri vært i en butikk som selger det. Tenkt deg om litt. Ørten butikker i Norge selger EC, men nesten ingen selger Naim.