Tollregler for bruktimport fra Sverige

Harbs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2
Hei

Vurderer å kjøpe meg en Naim fra Sverige, og lurer litt på om man skal betale toll og mva på brukt hi-fi.
Prisforlangende er kr 25.000,- Svenske fra en privatperson.

Dette temaet er sikkert blitt tatt opp før, men fant ingenting på et søk på tollregler.
Håper det er noen som har oversikt over disse regler.

Trond

N

nb

Gjest
Det er korrekt som Vidar P sier. Alternativet ditt er å hente den selv, få satt en kunstig lav verdi på pakken og lignende. Alle metoder som har som fellesnevner at det er momssvindel og ganske kjedelig for deg om det blir oppdaget i tillegg til at det selvsagt ikke er tillatt. Det kan bli dyrt, og du kan sikkert risikere å betale for varen men aldri få den uten at jeg kjenner detaljene i reglene.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Vidar har kontroll på dette i sin beskrivelse ovenfor. I tillegg er oppgitt verdi maks beløp ved evt erstatning ved bortkomne pakker etc. Det er også verdt å tenke på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Er man utenfor Norge i mer enn 24t kan man ta med seg varer avgiftsfritt for opp til 6000 kr pr. person.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det er vel de færreste tollere som vil mistenke en brukt Naim for å være verdt mer enn 6000.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Bare veldig kjipt hvis du kommer over en hifi-interessert toller ;)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Gjestemedlem skrev:
Er man utenfor Norge i mer enn 24t kan man ta med seg varer avgiftsfritt for opp til 6000 kr pr. person.
Men man får ikke splitte verdien på 1 kolli på flere. Dvs selv med full bil, så vil dette ikke fungere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Retep skrev:
Gjestemedlem skrev:
Men man får ikke splitte verdien på 1 kolli på flere. Dvs selv med full bil, så vil dette ikke fungere.
Psu, kabinett, deler, ledning. Kan sikkert selges hver for seg. Ingen som reagerer på om en hifiraring kommer kjørende med en strømledning til 5500 kr.

Ellers kan man jo også betale 6000kr for enheten og 19000 for kabelen, og donere sistnevnte til Fretex.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Når jeg kjøper noe fra Sverige, enten det er hifi eller fotoutstyr så bestiller jeg bussfrakt av objektet til nærmeste bensinstasjon (på svensk side av grensen) og tøffer over grensen og henter. Etterpå fjerner jeg alle forsendelsespapirer og kjører med verdens beste samvittighet over på grønn sone. Jeg mener at det burde være ulovlig å kreve norsk moms på brukte varer. Det ER allerede betalt moms for disse.

De gangene jeg har kjøpt noe smådyrt fra England så har dette blitt sendt til en poste restanse adressetil nærmeste postkontor like over grensa. Ellers samme framgangsmåte. Fungerer fint.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
De fleste synes nok at MVA ved bruktimport er tøys, men det gjør det ikke mindre ulovlig å utføre momssvindel.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, som dere ser er denne tråden flyttet til OT. Vi er litt usikre selv og skal ha en diskusjon på kammerset om plassering av tråder som omhandler: Toll, MVA, frakt, hjelp til bruktimport, hjelp til transport etc. - Regler etc. er stort sett likt om det er hifi komponenter som møbler når det kommer til spørsmål som dette.

Anyway - vi tar det til etteretning og kommer til å følge en ens retning på sikt. :)

Et par innlegg som ikke passet inn i diskusjonen er slettet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bruktimport har i likhet med deleimport i privat regi mye mer liberale regler, såvidt jeg husker. I alle fall hadde de det før i tiden. Og når det gjelder brukt utstyr så kan man lyve så mye man vil, for det kan ikke bevises noe som helst. Uten en skikkelig etterforskning, noe som vil være hull i hodet.

Dessuten ser ikke Naim særlig dyrt ut for uinnvidde. Og de fleste haifai-interesserte kjenner noe særlig til merket i tillegg. De fleste norske haifai-freaks har EC, Hegel etc som sine referanser. Det er verdens beste! Med mulig unntak av Macintosh og andre merker som selges av Soundgarden. Det er i alle fall min oppfatning. Vi som liker litt mer esoteriske produkter er ganske forskjellige fra vanlige haifai-folk. Vi er rett og slett sære, så å finne en toller som er en av oss er sannsynligvis svært vanskelig. Kanskje så vanskelig at det ikke finnes, for det er ikke umulig rent statistisk. Det er vel heller sannsynlig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spør man 150 mennesker på gaten om de vet hva Naim er vil jeg bli forbauset hvis mer enn 2-3 svarer korrekt. Produktene har også den fordel at de er kamuflert som ganske trauste skoesker. Ingen uinnvidde vil kunne gjette at de koster mer enn 2-3 lapper for boksen. :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Spør man 150 mennesker på gaten om de vet hva Naim er vil jeg bli forbauset hvis mer enn 2-3 svarer korrekt. Produktene har også den fordel at de er kamuflert som ganske trauste skoesker. Ingen uinnvidde vil kunne gjette at de koster mer enn 2-3 lapper for boksen. :)
Nettopp. Slike priser som Vidar nevner har ingen betydning for en vanlig forbruker. Naim er et esoterisk merke utenfor UK, selv om de importerer mye. Det er bare det at UK eksporterer utrolig lite i forhold til Japan og Kina, ja USA også. Det er ikke et volum-merke, uansett hvor suksessfulle de er i sin nisje. For det er da ikke så mange britiske produkter som har suksess i Norge i disse dager.

EC er sikkert flere tusen prosent større i Norge enn Naim, det er jeg sikker på. Faktisk tror jeg ikke det er mulig å finne 3 mennesker av 150 på gaten som kjenner til Naim. Sannsynligvis må du spørre flere for å finne en eneste som kjenner Naim. Dessuten så imponerer ikke kassene i det hele tatt de som du møter på gaten. For dem ser det rett og slett kjipt ut, kanskje til og med Hong Kong. At vi synes det er flott med så minimalistisk design er ikke representativt for den norske forbruker. De vil nok hovedsaklig la seg imponere mer av en halv meter høye surround-receivere til 20k.

Husk at på tross av at tokanals er i vekst ikke betyr at det er vanlig lenger. Det er bare litt mer vanlig enn for tre, fire år siden. Jeg kjenner faktisk ingen som ikke er spesielt interessert som heller vil ha to istedenfor 5 kanaljer +. Slik er det bare. Fem kanaljer låter rett og slett bedre for de fleste, og filmlyd er viktigere for dem enn noe annet. Og med sub så svinger det som heite h... for den vanlige mann, det er jo bass som er tøffere enn toget i deres ører. Og mye bedre enn minianlegget de kjøpte i '98.

Vidar: du vet at jeg liker Naim, så det handler ikke om undervurdering av produktet. Det handler heller ikke om undervurdering av folk flest. Siden du har Naim så kjenner selvfølgelig veldig mange du kjenner Naim. Jeg kjenner ingen som ikke driver med hobbyen som noensinne har hørt om Naim, for de har aldri vært i en butikk som selger det. Tenkt deg om litt. Ørten butikker i Norge selger EC, men nesten ingen selger Naim.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Må jo også huske på at tollere faktisk jobber med nettopp fortolling. De er nok gaaaanske klar over at de fleste pakkene som er verdisatt til 6000,- fint er verdt mye mye mer.

De har nok bedre vurderingsevne enn de fleste til å "se" seg frem til hva noe er verdt også. Naim-boksene er ganske anonyme av utseendet, men som Vidar påpeker er vekten betydelig på noen av disse.

Det er jo uansett ikke stort mer enn et google-søk som skal til om man er i tvil heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
.Marcus skrev:
Må jo også huske på at tollere faktisk jobber med nettopp fortolling. De er nok gaaaanske klar over at de fleste pakkene som er verdisatt til 6000,- fint er verdt mye mye mer.
Godt poeng. Sikkert bedre å prise dem til 1500 kr enn 6000.

S

Stereo_Mono

Gjest
Baluba har nok absolutt til stor grad rett i innlegget over. Kom akkurat hjem nå etter å ha besøkt et vennepar av meg i kveld. Stolt viser de frem det nye Samsung alt i et boks Blueray 5.1 receiver, med veldige slanke Samsung høyttalere, sub, og trådløse bak høyttalere. De synes det låt fantastisk bra. Vanlig CD ble spilt i 5.1 musikkmodus selvfølgelig :p
Jeg smilte og høflig sa at jo da dette var jo bra saker ;) De lo litt og sier, ditt anlegg har jo kanskje litt klarere lyd, men er jo tullete dyrt ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
.Marcus skrev:
Hva skulle være formålet med å disse andre hifiinteresserte bare fordi han jobber i tollvesenet?
Hvis dette er noe han ble briefet om på tollskolen, så er det vel forsåvidt greit, men skulle han ha vært i hifimiljøet en stund før jobben i tollv(u)vesenet, så er det privat kunnskap som han har tatt med seg utenifra. Man skal være rimelig fanatiker hvis han skulle bruke denne kunnskapen til å gjøre livet surt for andre hifiinteresserte.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.451
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Eh... Det meste av kunnskap en toller har om varer som blir importert er faktisk fra kilder utenfor Tollvesenet... Så da gjør han/hun faktisk bare jobben sin. Sørger for at lover og regler blir overholdt... Er vel ikke snakk om å gjøre livet surt for noen det...

Mvh
En som IKKE er toller :)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
realist skrev:
.Marcus skrev:
Hva skulle være formålet med å disse andre hifiinteresserte bare fordi han jobber i tollvesenet?
Hvis dette er noe han ble briefet om på tollskolen, så er det vel forsåvidt greit, men skulle han ha vært i hifimiljøet en stund før jobben i tollv(u)vesenet, så er det privat kunnskap som han har tatt med seg utenifra. Man skal være rimelig fanatiker hvis han skulle bruke denne kunnskapen til å gjøre livet surt for andre hifiinteresserte.
Hahah, dette må være det dummeste jeg har hørt på lenge.

Det er en tollers jobb å sørge for at varer som blir tatt inn i landet blir fortollet i henhold til riktige verdier, og ikke kunstig lave verdier som er satt på produktet for å unngå og betale en lovpålagt moms.

N

nb

Gjest
Herlig antagelse - de som har som jobb året rundt å fortolle varer er helt ute av stand til å finne ut hva en vare koster.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
567
Sted
Bergensregionen
Hvor ble det av Vidar Ps innlegg?

Hvor ble det av Vidar Ps innlegg som mange andre innlegg refererer til? Ut fra responsen, virker det som om det var saklig og i samsvar med trådens emne.

bambadoo skrev:
Et par innlegg som ikke passet inn i diskusjonen er slettet.
Ble Vidar Ps innlegg feilrammet av bambadoos opprydning?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, jeg fjernet selv egne innlegg da tråden begynte å pense inn på hvordan unngå MVA. Det er en diskusjon jeg ikke vil være del av, og som forsåvidt ikke hører hjemme på et åpent forum imo. Anbefaler alle som deltok i den diskusjonen å slette/redigere sine innlegg også.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Har du kvitering fra selger så kan uansett ikke tollen gjøre noe som helst.Da må det gjennom en evt rettsak der tollen må bevise at kvitering er uekte.Kjøper jeg en forsterker brukt til 10000.- så hjelper det ikke om den kostet 100000.- for 2 år siden eller at andre blir solgt/selges for 30000.-

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.451
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
eddie1 skrev:
Har du kvitering fra selger så kan uansett ikke tollen gjøre noe som helst.Da må det gjennom en evt rettsak der tollen må bevise at kvitering er uekte.Kjøper jeg en forsterker brukt til 10000.- så hjelper det ikke om den kostet 100000.- for 2 år siden eller at andre blir solgt/selges for 30000.-
Ikke helt korrekt dette... Tollvesenet har myndighet til å underkjenne faktura/kvittering dersom det er sannsynlig at den er feil/forfalsket/satt for lavt.
Tollvesenet har også mulighet til å legge på en "uplift" dersom de mener varene blir kjøpt for billig i forhold til markedsverdi og det ikke kan skaffes en annen og riktigere faktura/kvittering...

Harbs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2
Takker for alle innspill.

Det blir for dyrt å ta inn en brukt Naim når man må betale MVA.

Det greieste blir å kjøpe i Norge.

Trond

Topp Bunn