Tollgrensa?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Vet at det var noe snakk om at tollgrensa på 200,- skulle forsvinne.
Er dette gjort? eller kan en bestille varer enda for 200,- uten å betale avgifter?
Er forresten frakt inkludert i denne grensa?
Altså hvis varen koster f.eks 199,- og så kommer frakt på f.eks 50,- (tilsammen 249,-) Må jeg da betale moms/toll for dette?
Mvh : en som alltid har bestilt varer for over 200,- :-/ Jan I

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Innførsel er fritatt for toll og MVA dersom vareverdien (d.v.s. uten frakt) er under 200 Kr.
Dette forutsetter at nettoverdien er angitt på forsendelsen. Dersom det bare står ett beløp på sendingen bruker tollvesnet dette.

Direktoratet understreker at det ved vurderingen av om en vare er fritatt etter bestemmelsen eller ikke, så er det vareverdien som skal legges til grunn, og ikke tollverdien. Dersom en vare har en verdi på f.eks. 190 kroner, er den således fritatt etter bestemmelsen uavhengig portokostnader ol. Men dersom varens verdi f.eks. er 210 kroner, så skal merverdiavgift, toll, og eventuelle særavgifter beregnes på grunnlag av varens tollverdi, dvs. varens verdi med tillegg av bl.a. frakt og porto.
Jeg pleier å minne mine leverandører på at :"Please show the NET value of goods (ex. shipping costs) on outside of package"

Svein

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
200kr grensa gjelder vareverdi.
Koster varen 199,- og frakt 50,- så skal du ikke betale mva.
Koster varen 201,- og frakt 50,- så skal du betale mva av 251,-

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
200kr grensa gjelder vareverdi.
Koster varen 199,- og frakt 50,- så skal du ikke betale mva.
Koster varen 201,- og frakt 50,- så skal du betale mva av 251,-
Er enig i at grensen for tollfritt gjelder ren VAREVERDI under 200 kroner. Så vidt jeg "vet" skal det ikke betales merverdiavgift av grenseoverskridende transporter, hvis da ikke frakten er delt opp slik at det er spesifisert hva kostnaden er ved innenriks distribusjon i mottakerland (Norge)?!!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Takker for fine og informative svar.
Nå er det bare å bestille :)
Mvh Jan I

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Så vidt jeg kan forstå var oppstyret for en stund tilbake om at høyesterett hadde dømt et finsk selskap til å betale mva på pakker importert til Norge med verdi under 200 kroner, som åpnet for at regjeringen kunne legge dommen til grunn for å fjerne 200 kroners-grensa om de ville det. Jeg kan ikke huske å ha hørt noe om at regjeringen faktisk vil det...

Correct me if I'm wrong :)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Du har helt riktig, men det har enda ikke kommet noe nytt/endelig i forhold til dommen

Topp Bunn