Toe in og testmusikk

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
Sliter litt med å finne riktig toe in på høyttalerne. Har førsøkt forskjellig, men er ikke sikker på om jeg hører de helt store forskjellene.
Rommet er ganske bredt oppunder 5 meter der hver høyttaler står i hvert hjørne. Pga Lyngdorf DPA med romkorreksjon kan jeg tillate meg og
ha høyttalerne helt inni hjørnene dvs at de er veldig lang fra hverandre. Dybden på rommet er ca 4 meter der. Sweet spot er midt på inntil veggen
på motsatte langside av høyttalerne. Jeg kan ikke sette høyttalerne nærmere hverandre heller da det blir usymmetrisk pga TV-benk.
Se vakker tegning av rommet nedenfor. :)

Det jeg er ute etter er forslag til musikk jeg kan teste med og da helst også tips om hva i musikken jeg skal lytte etter for å finne riktig toe in. :)

Kjelleren.JPG

R

Roysen

Gjest
Manglende variasjon av toe-in har nok mest med at du har satt høytalerne klint inn i hjørnene. Du hører mest refleksjoner fra vegger uansett hvor mye toe-in du benytter. Stort sett alle høytalere må frigjøres fra vegger for å yte opp mot optimalt.

Mvh
Roysen

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.006
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg liker at diskanten peker rett mot ørene mine i sweetspot. Jeg pleier sikte med å legge en CD/DVD på toppen av høyttaleren rett over diskanten og vinkelrett med frontbaffelen. Dette er kanskje ikke mulig for deg siden HT står i hjørnet. Tror også at bredbåndet demping av førsterefleksjon på sideveggene og bak lytteposisjon vil gjøre underverker for holografien.

Vidar

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg skal ikke gi deg tips til hva du skal spille, men når du klarer å frikoble høyttalerene fra rommet vil du høre det selv ganske tydelig. Ting som instrumentklang og timbre vil bli naturlig, bassen vil henge fritt mellom høyttalerene og utklingningen fra symbaler og rides vil vare lengre.
Jeg personlig ville aldri hatt høyttalerene så langt fra hverandre pga mangel på fokus når du sitter så nærme. Mine høyttalere er vinklet slik at jeg ser innsiden av høyttalerene.
Mitt forslag vil muligens være litt snodig, men hvis du tegner rommet ditt riktig målsatt på mm papir, setter en passer midt i rommet og tegner en sirkel, bør høyttalerene stå på streken med samme vinkel som sirkelen, bør du kunne klare å finne en løsning.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
Utfordingen er at jeg ikke har så mye å gå på når det gjelder den høyre HT. Der står TV med bord på venstresiden ca 30cm unna og trekker man høyttaleren langt ut så er det en dør der ut til hagen aksnkje 0.5-1m unna. Samtidig er det anbefalt med Lyngdorf romkorreksjon at man faktisk har HT inni hjørnet siden det da er letter for RoomPerfect å korrigere.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Mitt lytterom er nokså likt. Bredde opp mot 6m og "dybde" ca. 4m.
Slet lenge med lyden i dette rommet.
Litt historikk.
1. Startet (nytt hus..) med høyttalerne på kortsiden. Uansett avstand til bakvegg eller sidevegg, fikk jeg aldri bass og generelt et veldig ujevnt lydtrykk rundt i rummet.
Etter noen måneder med endeløse forsøk ga jeg opp.

2. Trass i en del upraktiske konsekvenser bestemt jeg meg for å plassere høyttalerne på langsiden, men med centeraksen forskjøvet litt til den ene siden. Kall det litt "assymetrisk" og ca. 0,5 m fra bakvegg og 1,0 /1,5 m til sideveggene. Da blet det bass. Mer enn nok.
Så trakk jeg høyttalerne lengre og lengre fra bakvegg, inntil bassen fant rett nivå. Avstanden mellom ht ble bare en aning redusert, for ikke å få "hull i lydbildet.
Fokus ble justert ved vinkling. Mine høyttalere har meget god spredning og kan vinkles med fokus faktisk foran sweet spot. På dette vis reduseres veggers uheldige påvirkning maksimalt. Jeg har så en enkel stol i weeet spot som kan flyttes litt fram eller tilbake i forhold til smak og behag og balanse mellom luft og bassnivå.

Dette blir egentlig nokså likt det som Griffenfeldt beskriver.

Høyttaler plassert i hjørnet, slik du viser på skissa, tror jeg er et meget uheldig utgangspunkt for god-lyd, uansett romkorreksjon eller ikke. Du kan selvfølgelig dempe enkelte frekvensområder, men du dreper dynamikken også.
Pipeløpet i midten er også en slags kortslutning mellom høyre og venstre kanal. Dine høyttaler vil ganske enkelt ikke "koble" til hverandre med den fysiske sperre et slikt pipeløp representerer. TV'n din gjør det ikke bedre.

Hvis du vil prioritere god lyden har du en ting å gjøre: Koble av romkorrigeringen, trekk høyttalerne ca 0,5 meter fra sidevegg og litt mer fra bakvegg og begynn å lytt.
Hvis du fokuserer på bassen: Definisjon og nivå, og bruker avstand til bakvegg, eventuelt også sidevegg som justeringsverktøy, finner du sikkert en akseptabel plassering. SÅ kan du finne fram en plate som ikke er overprodusert, kanskje en med litt akustiske intrumenter, og høre hvordan fokus/dybde/3D forandrer seg ved vinkling av høyttalerne, eventuelt litt finjustering av posisjon.

Når du synes du har oppnådd en optimal plassering, kobler du inn romkorrigeringsenheten din igjen.

Og vips, så ble livet så mye bedre.
At stua flyter av kabler og er nesten ufrakommelig pga disse digre kassene som da står midt i rommet, ja det er jo det som skiller en vanlig stue fra en ekte hiFi nerds stue.

Men hvor ble det fruen? Var det hun som raste ut døra og forsvant, mon tro?
Vel, vel. Da blir det ihvertfal plass til skoa dine i gangen igjen;)

Morty

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
Takk for gode tips. Nå skal det sies at min info over kanskje var noe mangelfull: Ovnen er bitteliten, kanskje 60 cm høy og står på en måte trukket bakenfor en rett linje mellom baffelen på begge HT. Samme gjelder TV og bord. Dvs det er ingen hindre mellom baffelene i "luftlinje". Romkorreksjonen fungerer meget bra slik det er nå med flott og stram bass. Det jeg er mer usikker på er holografien og lydbildet i melloomtone og diskant. Likevel skal jeg for moro skyld koble ut korreksjonen og trekke frem HT for å høre hvordan det da låter. :)

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
At stua flyter av kabler og er nesten ufrakommelig pga disse digre kassene som da står midt i rommet, ja det er jo det som skiller en vanlig stue fra en ekte hiFi nerds stue.

Men hvor ble det fruen? Var det hun som raste ut døra og forsvant, mon tro?
Vel, vel. Da blir det ihvertfal plass til skoa dine i gangen igjen;)

Morty
Godt poeng, for mange kompromisser begrenser lyden. :cool:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Hei,
Selv om DPA'en rydder mye opp i lyden, kan den ikke trylle. Jeg ville aldri hatt høyttalerne så tett i hjørnene og med lengre avstand seg imellom, enn det er til lytteposisjon.
Til spørsmålet ditt vil jeg si at det er viktigere å vite hva man skal lytte etter enn type musikk. Det som er mest åpenbart med mer eller mindre vinkling, er hvordan diskanten oppfører seg. Men også perspektiv, fokusering og plassering av instrumenter. Bruk gode opptak av akustisk og elektrisk musikk, og gjerne klassisk. Prøv å lytt etter hvordan sammenhengen er mellom diskant og mellomtone, om det er noe det er for mye av etc. Din smak bestemmer jo til slutt. Men jeg vil sterkt oppfordre deg til å få høyttalerne UT fra hjørnene, romkorreksjon kan fungere glimrende også ved fri plassering. Min erfaring er at jo bedre lyden er før korrigering, jo bedre blir den korrigerte lyden også. Mindre prosessering, bedre oppløsning etc...
Jeg er også enig i det som blir nevnt over her, lytt deg fam til det beste reultatet uten romkorreksjon først. Da kan det bli virkelig bra etterpå. Har selv en Tact, og jeg får det klart beste resultatet med en helt fri plassering av høyttalere, og en jevnest mulig frekvensgang FØR TacT'en kobles inn. Da får den mindre å jobbe med, og tap av oppløsning og dynamikk blir minimalt.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
Lyttet på gode råd igår og trakk frem høyttalerne. Ca 40 cm fra bakerste på ht og ca 30 cm fra sideveggen. Kjørte så romkorreksjon på nytt. Ble en helt annen dybde og bredde i lyden. :)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Flott. Ikke vær redd for å dra de enda lengre ut, så langt som sjefen for estetikken i huset tillater :) Det kan være lurt å bruke lang tid på plassering, gjerne mange dager med mange forsøk på plasseringer og vinkling. En del jobb selvsagt, men det kan betale seg godt. Bassen vil jo virke slankere og noe mer tilbaketrukket ved friere plassering, men det er ofte ensbetydende med mer nøytral og presis bass. Men DPA'en kan sikkert gjøre underverker med bassen.

M

medlem215396

Gjest
Mange gode forslag og noen "rare ord og uttrykk". :)
Min erfaring er at dette ikke er enkelt. Ikke tro at du kan "fortelles til en løsning". Du kan høste erfaringer ved å prøve ut forslagene, men du må sjøl lære deg å forstå hva som faktisk skjer ved de ulike grepene.
Ta deg god tid til å lære rom og utstyr å kjenne, prøv ut rådene du får og se på det hele som en lære prosess.

De klassiske fellene er allerede nevnt her, avstander til bakvegg, sidevegg, mellom ht og ideellt lik avstand fra mellom ht til lytteposisjon.
Finn også ut om du sitter i et bassrikt eller bassfattig område og kan hende må sweetspot endres.

Lykke til.

Topp Bunn