Toccata & Fuge

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Noen som vet om Toccata & Fuge i D-moll av Johann Sebastian Bach er blitt innspilt/utgitt på cd?

Er primært ute etter en innspilling av nyere dato med god lydkvalitet.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Re: Toccata & Fuge

Du har sikkert flere hundre innspillinger å velge mellom. Her er noen tips - efter et raskt søk på mdt:

BACH Chromatic Fantasy & Fugue, Trio Sonata Nos. 4 & 6, Sonata for Violin No. 1, Toccata in D Yves Rechsteiner Alpha £11.50 £9.79 ex.vat
CD / Alpha

BACH Complete Organ Music Vol. 6: Toccata in d minor, Fantasy and Fugue, Trio Sonata, Concerto in C, Partita Sei gegrusset etc. Hans Fagius playing the reconstructed Wahlberg Organ of Fredrikskykran, Karlskrona, Sweden BIS 2cds £23.00 £19.57 ex.vat
CD / BIS

BACH in Los Angeles. Toccata & Fugue in D minor BWV 565, Concerto No. 2 in A minor BWV 593, Prelude & Fugue in B minor BWV 544, Prelude & Fugue in D major BWV 532. First Congregational Church Organ - Michael Murray. Telarc £9.50 £8.09 ex.vat
CD / Telarc

BACH The Great Organ Works including Toccata und Fugue in D minor Wolfgang Rubsam Philips 2cds £11.00 £9.36 ex.vat
CD / Philips Duo

LPA

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.007
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Denne

vil jeg anbefale.

Ikke verdens beste innspilling, men kirkerommer spiller med og en hører godt det mekaniske i orgelet.
Nordstoga er en fantastisk og etter min vurdering, i internasjonal sammmenheng, undervurdert organist.

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Du har sikkert flere hundre innspillinger å velge mellom.  Her er noen tips - efter et raskt søk på mdt:

BACH Chromatic Fantasy & Fugue, Trio Sonata Nos. 4 & 6, Sonata for Violin No. 1, Toccata in D Yves Rechsteiner Alpha £11.50  £9.79 ex.vat  
CD / Alpha  

BACH Complete Organ Music Vol. 6: Toccata in d minor, Fantasy and Fugue, Trio Sonata, Concerto in C, Partita Sei gegrusset etc. Hans Fagius playing the reconstructed Wahlberg Organ of Fredrikskykran, Karlskrona, Sweden BIS 2cds £23.00  £19.57 ex.vat  
CD / BIS

BACH in Los Angeles. Toccata & Fugue in D minor BWV 565, Concerto No. 2 in A minor BWV 593, Prelude & Fugue in B minor BWV 544, Prelude & Fugue in D major BWV 532. First Congregational Church Organ - Michael Murray. Telarc £9.50  £8.09 ex.vat  
CD / Telarc

BACH The Great Organ Works including Toccata und Fugue in D minor Wolfgang Rubsam Philips 2cds £11.00  £9.36 ex.vat  
CD / Philips Duo

LPA
Er alle disse innspilt med kirkeorgel?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Er alle disse innspilt med kirkeorgel?
Ja, bortsett fra Alpha-innspillingen som jeg er usikker på - har ikke hørt denne.

LPA

T

Thomas1

Gjest
Prøv Vannesa Mae sin verson på fussion fele. Med kirkeorgel i bakgrunnen. Er på hennes debut cd som kom ut i 94.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5

Prøv Vannesa Mae sin verson på fussion fele. Med kirkeorgel i bakgrunnen. Er på hennes debut cd som kom ut i 94.
Huffda!! :)

LPA

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.494
Noen som vet om Toccata & Fuge i D-moll av Johann Sebastian Bach er blitt innspilt/utgitt på cd?

Er primært ute etter en innspilling av nyere dato med god lydkvalitet.
Peter Hurford sin innspilling skulle vel også være kjent.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
451
Sted
Bergen
Jean Guillou på Dorian.
Problemet er at sist jeg sjekket lå det selvskapet nede.
Mulig at de nå selger plater på nettet, ellers solgte billigselskapet Brilliant ut deler av backkatalogen.

Steder som Posten og Smart Club(?) har disse. Dersom noen har sett en Guillou plate gi gjerne beskjed i denne tråden da jeg er på leting etter flere titler.

Toccata og fuge i d mol, BWV 565 av Guillou er bare noe av det ypperste jeg har av orgelmusikk!

T

theStig

Gjest
Enig i anbefalingen av Nordstoga sin plate, men jeg synes da også lyden er god på denne ...

Det er vel knapt noe orgelverk som er mer spilt og mer kjent enn dette her... ikke uten grunn.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Denne

vil jeg anbefale.

Ikke verdens beste innspilling, men kirkerommer spiller med og en hører godt det mekaniske i orgelet.
Nordstoga er en fantastisk og etter min vurdering, i internasjonal sammmenheng, undervurdert organist.
Har denne Nordstoga noe fornavn?
Tok en titt på cdon og kompaniet men der var ikke mye å finne?
Hvor handler dere?

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44

Jean Guillou på Dorian.
Problemet er at sist jeg sjekket lå det selvskapet nede.
Mulig at de nå selger plater på nettet, ellers solgte billigselskapet Brilliant ut deler av backkatalogen.

Steder som Posten og Smart Club(?) har disse. Dersom noen har sett en Guillou plate gi gjerne beskjed i denne tråden da jeg er på leting etter flere titler.

Toccata og fuge i d mol, BWV 565 av Guillou er bare noe av det ypperste jeg har av orgelmusikk!
Jeg har en annen CD av Jean Guillou som heter "Pictures at an exhibition" (Dorian DOR-90117). Dette er ei plate med vanvittig bra improvisering (orgel selvfølgelig) over det kjente temaet av Mussorgsky. De eneste som har omtalt denne plata på forumet er undertegnede og Trompetnerd, så den er nok ikke mest kjent. Rettere sagt er vel dette ei sær plate. Det var i hvert fall Musikkoperatørene som hadde Dorian før, kanskje det er lurt å kontakte dem.
Mvh Bent Haugland.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
451
Sted
Bergen

Jeg har en annen CD av Jean Guillou som heter "Pictures at an exhibition" (Dorian DOR-90117). Dette er ei plate med vanvittig bra improvisering (orgel selvfølgelig) over det kjente temaet av Mussorgsky. De eneste som har omtalt denne plata på forumet er undertegnede og Trompetnerd, så den er nok ikke mest kjent. Rettere sagt er vel dette ei sær plate. Det var i hvert fall Musikkoperatørene som hadde Dorian før, kanskje det er lurt å kontakte dem.
Mvh Bent Haugland.
Takk, notert. Har kun en Naxos av dette og kunne godt tenke meg denne.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.965
Hos Free har de en cd-boks med hele Bachs orgelverk på 8 (?) cd-er til under 200.-!

Helmut Walcha spiller og dette var referanseinnspillinger på Archiv i mange år.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Takker for svar, da har jeg bestilt den med Nordstoga så får vi se (og høre)

Er det noen som har noen anbefalinger når det gjelder innspillinger med klaver som det svinger litt av. Helst soloinnspillinger.

F.eks noe "ragtime" med bra lydkvalitet.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.494

Mvh Bent Haugland.
Jeg har også denne, og kan stemme i at den bør finnes i en hver samling med sans for orgelkunst!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.494
Hos Free har de en cd-boks med hele Bachs orgelverk på 8 (?) cd-er til under 200.-!

Helmut Walcha spiller og dette var referanseinnspillinger på Archiv i mange år.
Takker for tipset, dette må sjekkes ut!

mvh

noruego

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Da kom den endelig i hus, og jeg har alt hørt igjennom den et par ganger.

På et punkt der fikk jeg flashback til sånn rundt 1980 eller noe, en man med hvitt sjegg, rundt kl 18 på lørdag?

Ellers så må jeg si at dette er helt enormt, kan ikke skjønne at jeg ikke har fått opp øra for dette før.

Noen flere anbefalinger i samme domene?

Det eneste negative, hvis man egentlig kan si at det er negativt var det svake suset i bakgrunnen.

T

theStig

Gjest
Ja, det er et ganske heftig bulder ved lave frekvenser på denne plata til Kåre Nordstoga, den er jo tross alt spilt inn midt i Oslo sentrum.....

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Antall liker
168
Sted
Tromsø
DECCA 4177112-2 DM Med Peter Hurford Gammel innspilling av en som vistnok hadde spesialisert seg på T & F , den er i d-moll. referanse innspilling av ypperste klasse.

Du får virkelig testa mellom tonen din når det er på det råeste i innspillinga !

Ståpelsen "ruler" her.

Topp Bunn